Ram + diy
Jag har en Garmin 60Cx och en Vista HCx
Förutom de köpta fästen från RAM till bägge GPSerna har jag en Touratech till min 60Cx.
Men vid något tillfälle har jag gjort en egen hållare med RAM kula, Lexan/plexiglas och en mobiltelefonhållare. Den hållaren passar till bägge GPSerna (se bilderna)
Jag har säkerhetslina på mina GPSer. Vid cykling är linan så kort att GPSen inte når ner till hjulet om GPSen skulle lossna (blir hängande i styret) och vid paddling har jag linan så att GPSen inte sjunker i vattnet om GPSen skulle lossna.
Om det inte är några större krav på hållfasthet så föredrar jag Lexan/plexiglas framför metaller när det är något jag ska göra själv, för plaster är mycket mer lättbearbetatde när man inte har tillgång till bra maskiner. Och så slipper man alla korrosionsproblem.
Plexiglas finns Clas Ohlson och Lexan finns på ELFA (dyrt) så jag brukar åka till en firma som jobbar mycket med Lexan och där kan man ofta köpa bitar ur deras skrotcontainer till en bråkdel av ELFA priset.
Jag använder alltid om möjligt rostfria/syrafasta skruvar, muttrar och brickor (Clas Ohlson, Biltema, Hjertmans, Bauhaus). Just nu är det 70 % rabatt på utgående båtskurvsortimentet (syrafasta) på Bauhaus åtminstone där jag bor.
Per B