Freddan75; sa:
Sa vitt jag vet sa ar forskarna oerhort glada nar en Finsk varg forirrar sig ned till det sodra vargbestandet. Just nu ar det val en ensam stackare i sodra Lappland nagonstans(i alla fall sist jag horde) Vad ar det som sager att inte detta har skett i alla ar? Formodligen har utbytet mellan finska/ryska vargar och svenska vargar varit jattestort en gang i tiden. Vilket gor att jag inte tror att skillnaderna mellan finska och svenska vargar ar sarskilt stor. Man kan nog ganska sakert saga att de ar av samma stam om an pa olika grenar. Det verkar ju i alla fall forskarna tycka. Kommer vargarna fran Finland, sa kommer de ju i alla fall fran EU och da ar de ju EU-vargar!
Självklart så flyttar vargar på sig för egen maskin och en viss inblandning sker ju därmed. Det är å andra sidan inte samma sak som att plantera in djur i större skala. Jag nämnde dessutom inte Finland utan Sibirien, Ju längre bort ju större risk för olikheter. Jag anser mig inte på något sätt vara expert på genetik, utan min poäng är att det inte alltid är så lätt att rätta till begångna misstag som det från början ser ut att vara. Därför skall vi vara mycket rädda om den natur vi nu har att förvalta.
/Hans