Here we go again
Om ordet helikopterjakt får dig att känna olust kan vi väl kalla det slakt eller utrotning eller avlivning, vilket som nu passar en bäst. Jag anser att det är en lek med ord, och man känner en doft av Orwellianskt New-speak i det.
Inlägget i DN var som jag sade tidigare inte en artikel, utan ett inlägg i vargdebatten på DN's debattsida, skriven och undertecknad av ett antal forskre och genetiker. Ska rota fram litteraturhänvisningen efter helgen, har inte biblioteket nästgårds just nu, så du kan läsa den själv. Ber att få återkomma!
Beteende och bytesdjur hos vargar är intimt sammanlänkade. Att helt enkelt vifta bort jämförelsen med Rumänien med argumentet att vanorna inte är de samma, och att det alltså inte gills är i mina ögon bara brist på ordentliga motargument. I vilket sammanhang studerade du varg i Rumänien och Italien? Finns något publicerat?, vore intressant att läsa.
Att du inte sväljer "min" förklaring till turistminskning kan jag leva med, jag sväljer inte din så terrorbalansen uprätthålls
. Dessutom är det inte min privata lilla teori, att svenska turister väljer att resa mer utomlands vid bättre tider är ett allmänt känt faktum inom turistnäringen. Jag kan inte minnas att jag skrev ett ord om nordamrikansk vargturism, lägg inte ord i munnen på mig som jag inte yttrat tack. Vad tokiga jänkare sysslar med är deras problem, inte mitt.
Livskvaliteundersökningarna: Som man frågar får man svar, och som alltid är det vem man väljer att lyssna på. Trevligt att du iaf erkänner att det finns undersökningar som pekar på motsatsen av din argumentation. Dessutom är livskvalite knappast rätlinjigt kopplat till vargförekomsten. Att livskvaliten nog har en hel del att göra med att vi i vargbygder också rör oss i områden som under 90-talet, och även tidigare, har drabbats hårt av arbetslöshet och utflyttning, tror jag du kan hålla med mig om. Sjunkande "livskvalitet" är inte okänt i utflyttningsbygd, och att utse vargen till syndabock är givetvis bekvämt. Det har nog betydligt mer komplexa orsaker än så.
Elstängsel är effektivt mot varg, i synnerhet fasta stängsel som är betydligt kraftigare doningar än de vanliga häststängslen man ser ibland. Tack vare att länstyrelser bidragit finansiellt till elstängseluppsättning vargdödades under '98 bara 17 får i Sverige. Dessa får var i allmänhet ej skyddade av elstängsel. Att björn är värre på att ta sig igenom är ett underligt argument för att elstängsel är värdelöst mot varg.
Att jämföra med Finland är märkligt, då landet periodvis varit praktiskt taget vargfritt, men inte kunnat upprätthålla utrotningen pga stor varginvandring från Ryssland. Finland har också en större stam än Sverige, och inte relativt isolerad som här. Man har nödvärnsrätt, ja, men man har även vidtagit andra åtgärdet för att skydda tex jakthundar, bla inte ha hunden lös på gården, spåra av marker innan jakt etc. Att Sverige ännu inte har full nödvärnsrätt mot vargangrepp på hund beror på att man anser att antalet skjutna vargar skulle öka till en högre nivå än vad stammen idag tål. Det är knappast så att varghatare slutar skjuta varg illegalt för att de får göra det legalt, man skjuter nog när man kommer åt oavsett laglighet.
Jaktsättet betyder absolut mest för jakthundsförlusterna: jakthundar som driver med skall är mest utsatta, på militärt språk är de självmarkerande. Man ska ha klart för sig att den svenska stövarjakten är helt unik internationellt sett, pga obefintliga rovdjursstammar och en närmast industriell produktion av vilt. Att faunan och därmed jakten förändras då de stora rovdjuren återvänder är ingenting att förundras över, det är en återgång till en ekologi med fler topp-predatorer än bara Homo sapiens. Att vargexponeringen ökar när antalet vargar ökar är självklart, förstår inte riktigt var du vill komma med detta resonemang.
Jag har aldrig sagt att du är "jävla dum", Daniel, tvärtom är jag glad att det finns en vargmotståndare som man kan tala med utan att vederbörande börjar tugga fradga när man ställer sig positiv till en livskraftig vargstam i Sverige. Sen att jag sällan håller med dig är en helt annan sak. Vad jag skrev var att det var ett jävla dumt argument, observera skillnaden. Ja, jag tror att den svenska vargstammen av idag består av en kombination av enstaka överlevande individer, kombinerat med viss inblandning av blod från finsk-ryska invandrare. En varg kan röra sig upp till 20 mil per dag, och invandringen från Finland '77 berodde i sin tur på en expansion från ryska stammar. Sådana invasioner är inte alls ovanligt eller okänt inom faunan, och att enstaka individer har obemärkta kunnat vandra ner genom Sverige håller jag inte för otroligt. Norrland är stort och glesbefolkat (i Mygghelvetet kan ingen höra dig skrika
). Vargen är tillsammans med räven det större rovdjur som får störst kullar vid goda förhållanden, och förhållandena i Sverige har varit exceptionellt goda för varg pga mycket täta bestånd av bytesvilt, och fridlysning. Jag undrar vad det är för märkligt beteende du refererar till? Om det är (som jag antar att du menar) att vargen stundtals är orädd för människor och människors boningar är detta inget underligt beteende, i Finland finns flera fall av att varg gått in på gårdsplanen och dödat den fastkedjade gårdshunden, och naturligare vargstam än den finsk-ryska populationen är nog svår att finna. Orädda "djurparksvargar" som alltså skulle inplanterats runt '77 skulle dessutom nu vara döda för längesen.
Trevligt att vi är ense om att konstruktivt vilja lösa problem, verkliga eller inbillande om vargar. Vad vi ska med 400 vargar till kan onekligen diskuteras till leda, men i så fall kan man lika gärna diskutera vad vi ska med alla älgar till som bara står i vägen för trafiken och äter upp värdefull skog, och att i förlängningen asfaltera hela Sverige och måla det grönt. Vargen är en naturlig del av den palearktiska faunan, och det är inte konstigt att alla inte håller med om att den konstruktiva lösningen sitter i 6,5mm hålspets från Norma.
/Sarvi