Re: Re: Re: Re: Re: Re: Billig arbetskraft
malindo; sa:
Det är i princip aldrig som fabrikerna ÄGS av europeiska eller amerikanska "tillverkare". ....
Du har helt rätt, företagen i Vietnam, Kina, Indien, Estland ägs inte av Haglösfs, Hilleberg, North Face eller andra företag från första världen. Som du säger har de minimal egen personal i sina hemländer – de enda de äger är ett VARUMÄRKE - och produktionen ligger hos företag i andra eller sista världen.
Sjunker efterfrågan blir det inga rubriker i Aftonbladet, de permitteringar som sker händer så långt borta så vi bryr oss inte. Företagen vill behålla marknadsandelar, tjäna så mycket pengar som möjligt och de anställda är alltid den största kostnaden för ett företag. Lägg ut det på lego, det har företag alltid gjort.
Att ha legoföretag i ”stabila” politiska system som den Kinesiska är idealet. Inga problem med strejkande fackföreningar, MBL, arbetstider och annat tjafs. Vi kan alltid klaga på att Kina är en kommunistisk diktatur och att de bryter mot alla mänskliga rättigheter men när man kan tjäna dollar så är det ”buisness as usual”. Eller är företagen idealister som bara intresserade av att hålla oss med så bra produkter som möjligt?
Om importkvoterna har jag inte så mycket att säga eftersom jag inte läst något om detta. Men företag i tredje värden strävar hela tiden efter att få exportera mer än råvaror.
Hur skall vi konsumenter agera? Vi ha makten genom att vi har pengarna men vi är alla individer med fri vilja. Det är ju fantastiskt att vi kan dra till Asien och fynda en Shosho för 300SEK i Manilla!
Skall vi bojkotta företag som har legotillverkning i dåliga fabriker i tredje världen? Hur mycket har Nikes marknadsandelar minskat efter avslöjandet om deras legotillverkning i Kina för några år sedan?
Nu vet jag inte om jag varit en medveten konsument? Jag köpte det jag tyckte var bra och det jag hade råd med.
Allt är inte svart och vitt, ej heller rött och blått men jag håller fullständigt med Johan
wolla; sa:
Som jag skrev så tror jag att man kan påverka företagen i en marknadsekonomi om vi konsumenter tänker efter vad vi köper och inte köper produkter från företag vi inte vill primera oavsett om det är av humanitära eller miljöaspekter.
Frågan är bara hur man skall göra det, det finns ingen som kan kolla företagens legotillverkning hela tiden. Men man kan alltid skicka e-post och fråga efter adresserna till deras legotillverkare, får man ingen adress kan man bara svara att då köper man en annan ryggsäck.
Nu skall jag skriva till Haglöfs, Jack Wolfskin och Bolero!
Roland