Haglöfs Helium bra allroundjacka?

Hmm...

Det låter som om trådskaparen vill ha en robust slitvarg som tål vind och vatten från de flesta håll och i de flesta temperaturer samtidigt som den gärna får ventilera ut fukten under lätt/halvlätt aktivitet.

Som ett svar på detta skulle jag vilja rikta in dig mot ett plagg som verkar vara uppföljaren/vidareutv. av det som jag nu använder som ovädersskal och är överlag nöjd med, speciellt de lite mer påhittiga lösningarna och snitten: Klättermusens Driva!

Den har lite mer än det vanliga allroundplagget och det verkar var det som disskussione avgjort är det som visar på hur allroud det är. Mer info finns på "klattermusen.se" men bara priset 5 801kr (och vikten 1500g!) säger väl att detta är lite mer jacka än det vanliga alternativen. Täcker väl rumpa och höfter, stora fickor, goda ventilationsmöjligheter och framförallt lovas en slitstyrka och livslängd som få andra vågar lova (bör tilläggas att jag har sprungit runt i min meginjacka i endast 5-6 månader men ännu så länge är jag mycket nöjd)

Min mening är den att om du är redo att lägga 4-5000 på en jacka så är det lika väl att trycka till ordentligt och stiga upp i nästa lager av kvalitet (specielt som haglöfs de senaste åren visat sig brista i livsländen på sina plagg och övrig utr. över lag, haglöfs för 10 år sedan var en helt annan sak än idag, och de lever nog fortfarande på sitt gamla rykte). Och om man ser till andningsförmågan så är membranet som KM (och även lundhags) använder överlägset den övriga marknaden (iaf enligt lundhags och KMs hemsidor) vad gäller andningsförmåga, speciellt när det kryper en 10 grader under nollsträcket vilket inte är omöjligt i tex svensa höstfjällen om man traskar upp på en 1500m.
 
alla jagar den perfekta jackan som är perfekt i alla väder och situationer men tyvär så finns den inte. det den vinner i en ända det dras in i en annan ända. tex vind och vattentät men då känns det som en plastpåse på kroppen, nä okej det var väll att ta i men det ligger åt det hållet. har en haglöfs gtx jacka men jag är lite missnöjd. på vinten när man har åkt skidor så har det blivit till is på insidan av all svett men visst jag klädde väll mig inte rätt det var väll för långt avstånd mellan ytter lager å mellan lager men jag tycker att så ska det inte vara. man kan inte jaga perfekta förhållanden hela tiden. nu har jag tänkt lite anorlunda å köpt en g-1000 jacka. fungerar inte perfekt men hyffsat i dom flesta situationet, med gtx gänns det mer som att det är bu eller bä. antingen bra eller kass
 
Det blev en Helium (och jag gav 2400 pix)

Detta är min första "riktiga" skaljacka, dvs utan meshfoder eller liknande. Efter någon veckas användning tycker jag spontant att den känns som att den är precis vad jag var ute efter.
Kändes först kort eftersom jag är van vid längre och bylsigare modeller men jag har redan vant mig och uppskattar att man slipper "dra loss" jackan under sig efter att ha satt sig i bilen etc. Rörligheten tycker jag är mycket bra trots en relativt snäv passform. Fickor och dragkedjor funkar utmärkt även om ventilationskedjorna under ärmarna kunde löpt lite lättare. XCR-membranet verkar andas riktigt bra jämfört med tidigare varianter jag använt.
Kort sagt är jag supernöjd så långt sen får jag väl se hur den fungerar under mer krävande förhållanden ;-)

Tack för all info!
 
Ironiskt

Hej.

Snubblade över denna gamla tråd, skriver för att det är rätt aktuellt för min del.
Köpte en LIM Ozone jacket i helgen, efter att ha använt en Helium sedan 2005. Använde den nästan dagligen och den har gott och väl tjänat in det dyra inköpspriset. Använde den året om och jag måste säga att jag alltid känt mig trygg med jackan, vad som än slängts emot en. Hoppas att Ozonen kommer att tjäna mig lika bra - till lägre vikt.

Ha de gött.
Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prylManne Strulande haglöfs helium.. reklamera igen? Kläder 6
rlindqvi Tierra Conrad Kain vs. Haglöfs Helium eller Heli ? Kläder 5
saittam Haglöfs Helium ?? Kläder 1
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
Grollen Haglöfs Astral Kläder 3
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
andreas.lindholm.5 Haglöfs Granit HI GT Kläder 1
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
SvEmelia Haglöfs Eclipse GT Kläder 7
Almgren Haglöfs L.I.M Proof Pant , nått att ha? Kläder 15
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
oloeve Haglöfs Ares pant Kläder 0
AnK Haglöfs L.I.M Low/Mid? Kläder 6
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
snowdog Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Kläder 0
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Lasse Be Haglöfs stroll GT Kläder 0
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
hannnah Haglöfs LIM-jacka gröna prickar Kläder 2
100826 Haglöfs ruggad mountain pant. Kläder 5
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
anders_b Haglöfs Barrier + väst? Kläder 3
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
Odi et Amo Haglöfs Bara Jacket Kläder 1
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Tangentbord Haglöfs Rugged Mountain Pant, benlängd osv. Kläder 0
PilotOne Haglöfs Mid Flex Pants Kläder 10
G.S Haglöfs Vassi Parka & Pant 2012/2013 Kläder 3
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
Jerker86 Haglöfs Glade Q Kläder 0

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg