Haglöfs Helium bra allroundjacka?

Funderar på att skaffa en Helium och tänker i så fall använda den till utförsåkning, fiske, skogsvandring.. tja till det mesta faktiskt.

Någon som har fler erfarenheter av jackan än vad jag kan utläsa av de två recensionerna i recensionsbanken?

Tacksam för all info!
/Mini
 
minilove; sa:
Hmm.. skrev jag vad jag tänkte betala för den?

Nix, det har du ju rätt i.
Men Haglöfs skriver vad de tycker att vi ska tycka att den är värd, och därmed är ett slags ribba satt.

Halvlång 3-lagersjacka, stående bröstfickor, fast huva, 700 gram, känd tillverkare - det finns många liknande på marknaden. Då krävs det ju att den har något extra som tilltalar just dig för att att du ska välja just den. Vad har du för krav?
 
Tja, jag har bara blygsamma krav såsom att den ska:

¤ vara jackan jag kommer att envisas med att använda i alla sammanhang för att den är så bra ;-)
¤ tjäna mig troget och problemfritt år efter år (Har fått nog av dragkedjor som "satt sig" efter tvätt och liknande)
 
Ett intressant alternativ (som i alla fall jag tycker har det där lilla extra) är Haglöfs Ozone som kommer nästa sommar.
3-lagers XCR och förstärkta axlar, men tack vare nytt yttertyg, laminerade blixtlås och bara tre tygstycken i torson stannar vikten vid 400 gram.

1_ozon_jacket.jpg
 
Ja, den ser ju helt Ok ut fast jag är inte helt förtjust i dom svarta "axelförstärkningarna" som jag tycker ser lite plastiga ut (kanske bara bilden).

Varför kommer den först nästa sommar om den redan finns? (Konkurrerar med redan befintligt antar jag..)

Har den ordentlig ventilation?

Vilket prisläge tänker sig Haglöfs för den måntro?
 
Prisvärt?

Jag är av uppfattningen att många betalar aldeles för mycket för sina kläder. Jag kan tycka att det är helt galet, klädmarknaden. Men visst, har man inget annat man vill lägga pengarna på så är väl en jacka för drygt 4000:- ett bra köp.

Inget illa ment.
Handlar mer om marknaden i stort.
// M
 
minilove (Nils Bjarke) skrev:
Ja, den ser ju helt Ok ut fast jag är inte helt förtjust i dom svarta "axelförstärkningarna" som jag tycker ser lite plastiga ut (kanske bara bilden).
Håller med. "Gorilla Grip" kallas förstärkningsmaterialet :)

Varför kommer den först nästa sommar om den redan finns?

Allt som kommer nästa sommar "finns" ju redan! Nya produkter presenteras ungefär ett år i förväg för press och branch: bilden är från ett pressmeddelande från juli.
Nu sitter väl folket på Haglöfs och lägger sista handen vid nästa vinters prylar.

Men det är ju en stor skillnad mellan att "finnas" på bild och "finnas" på hyllorna i tusen butiker.

Har den ordentlig ventilation?

Det verkar så - dragkedjorna under armarna är både fickor och ventilation.

Vilket prisläge tänker sig Haglöfs för den måntro?

Tja, den lär ju inte vara billig. Deras dyrare jackor ligger kring 5500 idag, och det här är deras tåppåvdelajn...

[Ändrat av Nordesjö 2005-11-09 kl 16:42]
 
Tveksam allround

Jag är ansvarig för en av de euforiska recensionerna av Haglöfs Helium. Nu har jag använt jackan en vinter till och är ännu lika nöjd med den (alpinism och som dåligtvädersjacka vid turskidåkning).
Jag har dock bara använt den för vinterbruk, vilket den i mitt tycke är till för.

Tror INTE att den passar sig särskilt bra som allroundjacka. Den är rätt så kort, andas sådär (som alla 3-lagers XCR) och är relativt de nya jackorna faktiskt tung med sina iofs hyggliga 700g. Och dyr.
För ruggigt vinterväder är den däremot ännu bland de bättre.

Om du kan lägga ut en 5000 så skulle jag heller köpa två jackor. En för vinter och en för sommar, eller om du så vill, en för lågaktivitet och en för högaktivitet som andas bättre.
Kompromisser funkar tyvärr sällan särskilt bra.

.d
 
Re: Tveksam allround

slob; sa:
Jag är ansvarig för en av de euforiska recensionerna av Haglöfs Helium. Nu har jag använt jackan en vinter till och är ännu lika nöjd med den (alpinism och som dåligtvädersjacka vid turskidåkning).
Jag har dock bara använt den för vinterbruk, vilket den i mitt tycke är till för.

Tror INTE att den passar sig särskilt bra som allroundjacka. Den är rätt så kort, andas sådär (som alla 3-lagers XCR) och är relativt de nya jackorna faktiskt tung med sina iofs hyggliga 700g. Och dyr.
För ruggigt vinterväder är den däremot ännu bland de bättre.

Om du kan lägga ut en 5000 så skulle jag heller köpa två jackor. En för vinter och en för sommar, eller om du så vill, en för lågaktivitet och en för högaktivitet som andas bättre.
Kompromisser funkar tyvärr sällan särskilt bra.

.d

Håller helt med slob.
Allt beror på vad man skall ha det till. Om man vill ha en jacka som man trivs med till vardags och som håller för daglig användning i 5-10 år i samband med låg fysisk aktivitet så är det väl bara att ta den skaljacka som man gillar mest.

Skall man ha den ute i skogen eller på fjället i samband med att man anstränger sig ordentligt genom att vandra, klättra eller skida dagar i sträck så tycker jag att alla s k skaljackor av den här typen är olämpliga. Utom möjligen i riktigt hårt väder vintertid.

Lämpligare är en vindblus typ Montane Aero som väger 75 g och kostar 600-700 kr eller så. Till detta en riktigt lätt PU-belagd regnjacka på max 250 g. Kanske ITABs Packaway för 300-400 kr.

Det finns lätta PU-jackor som andas bättre än Goretex och som är lika vattentäta. Vad de förmodligen inte är, är lika slitstarka. Men eftersom man bara skall ha dem på sig när det regnar så behöver de inte tåla att användas som pulka utför glaciärer i 10 år. Som sagt, varför skall man ha regnkläder på sig när det inte regnar?

Vad jag skulle göra är att köpa en Helium-jacka för vardagsbruk, om jag gillade den. Har jag den dagligen i 5 år är kanske 4 500 kr inte hela världen (om jag inte har annat jag vill använda pengarna till).

När jag ägnar mig åt krävande friluftsliv så skulle jag lämna denna och liknande jackor hemma och välja bättre anpassade plagg.

Men det är ju jag det... :)

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prylManne Strulande haglöfs helium.. reklamera igen? Kläder 6
rlindqvi Tierra Conrad Kain vs. Haglöfs Helium eller Heli ? Kläder 5
saittam Haglöfs Helium ?? Kläder 1
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
Grollen Haglöfs Astral Kläder 3
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
andreas.lindholm.5 Haglöfs Granit HI GT Kläder 1
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
SvEmelia Haglöfs Eclipse GT Kläder 7
Almgren Haglöfs L.I.M Proof Pant , nått att ha? Kläder 15
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
oloeve Haglöfs Ares pant Kläder 0
AnK Haglöfs L.I.M Low/Mid? Kläder 6
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
snowdog Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Kläder 0
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Lasse Be Haglöfs stroll GT Kläder 0
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
hannnah Haglöfs LIM-jacka gröna prickar Kläder 2
100826 Haglöfs ruggad mountain pant. Kläder 5
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
anders_b Haglöfs Barrier + väst? Kläder 3
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
Odi et Amo Haglöfs Bara Jacket Kläder 1
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Tangentbord Haglöfs Rugged Mountain Pant, benlängd osv. Kläder 0
PilotOne Haglöfs Mid Flex Pants Kläder 10
G.S Haglöfs Vassi Parka & Pant 2012/2013 Kläder 3
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
Jerker86 Haglöfs Glade Q Kläder 0

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg