Kunskap mot okunskap
Den senaste argumentutvecklingen i denna tråd visar, helt uppenbart, att de som cyklar har upplevelser som de som inte cyklar har haft och därför så förstår inte ickecyklister att vi som cyklar ibland väljer bort den ytterst misskötta cykelbanan för vägen.
För nå'n vecka sedan kom jag i god fart på en cykelbana (runt 30 km/h) i Boländerna i Uppsala när en bilist som var ute och rastade sina två länsstolar och sin tresitssoffa paketerade i två ton stål svänger rätt över cykelbanan in på Julas parkering rakt framför min cykel. Jag kommer uppenbart från höger för bilisten, denne korsar min färdväg på ett sätt som innebär att han legalt skulle ha väntat. Jag blir givetvis skraj och skitförbannad. Lyckas undvika sammanstötningen genom en hård inbromsning med bakhjulslyft, är väl en populär showgrej hos en del motorcyklister, följer därefter efter bilen in på parkeringen och konfronterar bilisten med dennes idiotiska trafikbeteende. Varvid toket menar på att denne inte gjort något fel utan att jag cyklat för fort. Detta är ingen upplevelse av ovanlig typ för den som använder cykeln som transportmedel för pendling, matvaruinköp, motionsturer och träningsdito. Jag är också övertygad att det är detta som drivit på den förmenta laglösheten hos cyklister som en desperat reaktion på det övervåld som den påtvingade samvaron med motoriserade stålkokonger innebär.
Så ickecyklister kanske skulle bli mer framgångsrika i att få bli åtskilda från cyklister om de istället för att gnälla på dessa arbetade på att lobba kraftigt för en rejäl utbyggnad av cykelvägar och -banor värda namnet.
Jag kör själv ca. 10 000 km bil per år och har märkt att när jag som bilist visar hänsyn mot mina oskyddade medtrafikanter på cykel eller till fots så drar jag på mig ovilja och fula åtbörder från en förvånandsvärt hög andel medbilister (fast rätteligen är de väl att betrakta som motbilister) vilket stärkt mig i uppfattningen om att gnäll och skäll från bilister är ogrundad kverulans byggd på genuin okunskap om de oskyddade trafikanternas situation.
Så 3500 km som cyklist och 500 km som fotgängare per år bör vara ett minimikrav på erfarenhet för att kunna uttala sig trovärdigt om deras trafikbeteende och döma dem utifrån dessa uttalanden.
Nu ska jag ut och cykla en kort tur på fyra mil, jag kommer att cykla en meter in i vägbanan på förhållandevist glest trafikerade vägar. För bakomvarande biltrafik kommer jag att hålla undan om vägen jag cyklar på, vindförhållanden etc. medger att det sker utan risk för mig. Blir jag påkörd bakifrån så kan det knappast enligt vägtrafikreglerna vara mitt fel. Man ska väl kunna stanna före hinder och faror när man kör bil och det innebär nog att man oftast borde köra långsammare med bil än man gör, gäller även mig.