Hästägare=presumtiva mördare?

Jag har ofrivilligt kört 75 km/h på platt väg runt 1985. En kompis på 125:a satte foten på pakethållaren och tryckte up mig i den farten. Hade en 10-växlad Crescent med bockstyre och vågade inte bromsa med risk för haveri och ond bråd död. På den tiden hade man såklart inte hjälm heller. Jag hade stor lust att köra ner hans 125:a i hamnbassängen i Luleå efter den episoden.
 
Kunskap mot okunskap

Den senaste argumentutvecklingen i denna tråd visar, helt uppenbart, att de som cyklar har upplevelser som de som inte cyklar har haft och därför så förstår inte ickecyklister att vi som cyklar ibland väljer bort den ytterst misskötta cykelbanan för vägen.

För nå'n vecka sedan kom jag i god fart på en cykelbana (runt 30 km/h) i Boländerna i Uppsala när en bilist som var ute och rastade sina två länsstolar och sin tresitssoffa paketerade i två ton stål svänger rätt över cykelbanan in på Julas parkering rakt framför min cykel. Jag kommer uppenbart från höger för bilisten, denne korsar min färdväg på ett sätt som innebär att han legalt skulle ha väntat. Jag blir givetvis skraj och skitförbannad. Lyckas undvika sammanstötningen genom en hård inbromsning med bakhjulslyft, är väl en populär showgrej hos en del motorcyklister, följer därefter efter bilen in på parkeringen och konfronterar bilisten med dennes idiotiska trafikbeteende. Varvid toket menar på att denne inte gjort något fel utan att jag cyklat för fort. Detta är ingen upplevelse av ovanlig typ för den som använder cykeln som transportmedel för pendling, matvaruinköp, motionsturer och träningsdito. Jag är också övertygad att det är detta som drivit på den förmenta laglösheten hos cyklister som en desperat reaktion på det övervåld som den påtvingade samvaron med motoriserade stålkokonger innebär.

Så ickecyklister kanske skulle bli mer framgångsrika i att få bli åtskilda från cyklister om de istället för att gnälla på dessa arbetade på att lobba kraftigt för en rejäl utbyggnad av cykelvägar och -banor värda namnet.

Jag kör själv ca. 10 000 km bil per år och har märkt att när jag som bilist visar hänsyn mot mina oskyddade medtrafikanter på cykel eller till fots så drar jag på mig ovilja och fula åtbörder från en förvånandsvärt hög andel medbilister (fast rätteligen är de väl att betrakta som motbilister) vilket stärkt mig i uppfattningen om att gnäll och skäll från bilister är ogrundad kverulans byggd på genuin okunskap om de oskyddade trafikanternas situation.

Så 3500 km som cyklist och 500 km som fotgängare per år bör vara ett minimikrav på erfarenhet för att kunna uttala sig trovärdigt om deras trafikbeteende och döma dem utifrån dessa uttalanden.

Nu ska jag ut och cykla en kort tur på fyra mil, jag kommer att cykla en meter in i vägbanan på förhållandevist glest trafikerade vägar. För bakomvarande biltrafik kommer jag att hålla undan om vägen jag cyklar på, vindförhållanden etc. medger att det sker utan risk för mig. Blir jag påkörd bakifrån så kan det knappast enligt vägtrafikreglerna vara mitt fel. Man ska väl kunna stanna före hinder och faror när man kör bil och det innebär nog att man oftast borde köra långsammare med bil än man gör, gäller även mig.
 
Instämmer

i Klippens inlägg.

Mycket är en fråga om kommunikation att synas som cyklist och att visa sina intentioner tydligt. Ser bilisten inte cyklisten eller uppfattar cyklisten som passiv och långsam tar bilisten tyvärr som regel för lite hänsyn.

Att hålla en bit ut i vägen ha signalgul klädsel, cykla på in mot korsningar etc visa bestämt med tecken och blick vart man ska underlättar kommunikationen. När bilisten saktar farten vinkar jag tacksamt med handen.

Thure
 
*Applåderar Klippen*

Förresten brukar jag alltid försöka ta mig tid att ge en vänlig vinkning till tack åt bilister som visar mer hänsyn än vad jag förväntar mig. Eller för den delen åt cyklister som underlättar för mig när jag kör bil.
 
Finns det cykelbana så använder jag den alltid, men trots att jag bor i en storstad har jag inte hittat en endå cykelbana. Nä, dom finns inte utan det är cykel/gångbana som finns och att hålla farter över 15km/h är livsfarligt.
Det är lättre för bilar och cyklar att samsas i trafiken då dom har väldigt liknaden beteende, cyklar och gående tillsammans är direkt farligt då då rör sig helt olika i trafiken. Förr kunde man ialla fall plinga så gående hörde att man kom men nu har folk mp3 eller en telefon i örat och är helt ovetande om att det finns en värld runt omkring dom.
Träning lägger jag på mindre trafikerade vägar utanför stan. Det är sällan några problem men ibland dyker det upp en bilist som ska visa att vägen är bara till för personbilar och passera med mindre än 2dm till mitt styre. en lite vindby är allt som behövs för att man ska bli till en kylarprydnad.
Någon gång har jag sällskap med någon annan motionär och vi brukar snällt lägga oss på led när det kommer bilar, fast det blir ju svårare att köra om oss då men bilisterna tycks gilla det. Men hur det är lättare att köra om 4 cyklister på rad (ca8m i längd) än en liten klunga på 2+2 (ca4m i längd) har jag aldrig förstått och värre blir det ju fler cyklister det är. Vid möte går det inte i något av fallen att köra då vägen inte är tillräckligt bred.
 
därför så förstår inte ickecyklister att vi som cyklar ibland väljer bort den ytterst misskötta cykelbanan för vägen.

Problemet med ditt resonemang är att jag är inte icke-cyklist. Jag är både cyklist, fotgängare och bilförare.

Till och från jobbet åker jag normalt buss och pendeltåg. Bilen tar jag när vi ska storhandla eller när vi ska iväg hela familjen nånstans långt bort. Cyklar gör jag visserligen ganska sällan, men det beror mest på att det oftast är betydligt smidigare att åka kollektivt eller ta bilen. Det är väldigt få tillfällen där cykeln är det optimala transportmedlet.

Jag förståt såklart att situationen blir en annan om man cyklar för träning.

Samtidigt är jag rätt övertygad att om många cyklister svär över en massa joggare på cykelbanorna....
 
Följer också den principen

*Applåderar Klippen*

Förresten brukar jag alltid försöka ta mig tid att ge en vänlig vinkning till tack åt bilister som visar mer hänsyn än vad jag förväntar mig. Eller för den delen åt cyklister som underlättar för mig när jag kör bil.

Jag följer också den principen.

Mikal
 
[...]

Samtidigt är jag rätt övertygad att om många cyklister svär över en massa joggare på cykelbanorna....

Joggare är sällan/aldrig till problem. Värre är den till synes döva & blinda barnvagsnmaffian, hundar i diket med sin kopplade ägare på andra sidan vägen och MP3-tomtar som planlöst går än åt vänster, än åt höger och ofelbart blir skitskrämda när någon passerar dem.

Men man kan ju inte köra på alla man inte gillar - right? Så oavsett färdsätt får man anpassa sin framfart både till hastighet och till positionering för att säkert ta sig förbi alla andra som är ute på vägarna samt släppa förbi de som valt ett snabbare färdsätt. Ska det vara så svårt?

//Bilist, cyklist joggare OCH promenist
 
cykelanarkister

Jag har en idé om varför cyklister är lite mer anarkistiskt lagda än andra trafikanter. I alla fall i Göteborg är det så att om man skall följa cykelbanorna, fulla av potthål, ofta av estetiska skäl (källa trafikkontoret) inte ens vägbelagda, några hundra meter på varje sida vägen, innan man tvingas korsa den igen vid nästa rödljus, och framför allt med alla de skyltar med "För din egen säkerhet, led cykeln" som trafikkontoret formligen älskar att strö ut, går det nästan lika fort att gå. Alltså är det bara de cyklister som bryter mot reglerna som blir kvar som cykelpendlare, alla andra ger upp cyklingen eftersom det går för långsamt.
 
Ja, tyvärr känns det som att dom som planerar vägarna tänker sig att
cykeln är ett lite snabbare alternativ till att gå,
och inte ett lite långsammare alternativ till bilen.

Tycker det kolliderar med alla uppmaningar idag om att ta cykeln istället för bilen till jobb osv.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg