Hästägare=presumtiva mördare?

Nu får ingen förknippa mig med rättshaverister på den andra sajten. Jag är en sån som snällt väntar men knyter näven i fickan. Orsaken är de som antingen a) skiter i andra i trafiken eller b) inte har någon koll bakåt och lägger ödet helt i andras händer vid snabba kursändringar.

Kolla in en motorcyklist noga nästa gång när ni är ute i trafiken. Man tittar ALLTID över axeln vid förflyttning i sidled för då lever man mycket längre. Det fick man lära sig när man tog sitt, oftast, andra körkort. Jag tror att en hel del cyklister inte ens har ett körkort att ståta med vilket kan förklara en del av problematiken. Dvs. det är de som skiftar position m.m. när man har bil bakom som jag inte riktigt förstår. Antingen tycker man att "den jäkeln får vänta, här kör vi" eller så är man helt uppe i sitt träningspass och helt omedveten om att andra är ute på vägarna.

Jag ser jättemånga paralleller från sporthoj.com där jag hängt mycket. Många hojåkare tycker alltid att allt är bilisternas fel. Jag är också helt klart för att samsas och för mig innebär det att är jag långsammare än det som kommer bakom så släpper jag förbi. Det kanske är svårt att kombinera med cykelträning i Roslagen, vad vet jag?
 
Mängden cykling

Om man trovärdigt skall kunna argumentera om cyklisters trafikbeteende så kanske man bör ha cykel erfarenhet för att förstå cyklistens situation. Låt oss säga sådär blygsamma 3500 km per år i fem år minst. Har man inte det är man kanske en charlatan? För övrigt så anser jag att alla muskeldrivna transportsätt alltid står högre än de som är förbränningsmotordrivna.
 
Mitt stora irritationsmoment är cyklister som cyklar på körbanan fast det finns en cykelbana 2 meter bredvid.

Visst, jag förstår dem, de är ute och tränar och det går inte på cykelbanan där det cyklar småbarn ochgår folk med barnvagn och grejer. Men i sin iver att slippa dessa "problem" så blir ju cyklisterna själva problem för alla bilister... Den där cykelbanan har ju byggts där just för att få bort de långsamma cyklisterna från vägen.

Traktorer och skördetröskor är visserligen precis lika irriterande som en klunga cyklister, men de kör oftast inte mer än nån kilometer längst landsvägen. Cyklisterna cyklar mil efter mil...

Främsta anledningen till att jag ibland kör fortare än jag skulle vilja är just att jag som bilist inte vill "ligga ivägen" för andra bilister. Och av samma anledning kör jag ofta även långsammare än jag skulle vilja (eftersom jag väntar med att gå ut i vänsterfil tills det är tomt där så ligger jag ibland flera kilometer bakom nån husvagn).
 
Det jag stör mig på är en så enkel fråga så det behöver man inte ha tränat cykel för. Är det är OK att strunta i bakomvarande och växla positioner osv. utan att bry sig eller inte vara medveten om dem? Det är det jag irriterar mig på, på landsväg alltså. Varför hålller man inte koll bakåt och släpper förbi bl.a. bilar som kör betydligt snabbare? Jag tror igen att det stör träningen. Såklart är det inget problem att ligga bakom en liten stund men ibland börjar man undra.

I stan är ett helt annat ballgame men där är det medelålders kvinnor och cykelbud som är värst. Jag har sett grymt många dåliga beslut där man kastar sig framför bilar som han med ett S på bröstet. Deathwish är ordet och det hade kunnat gå illa för han som smällde in i min bil.

Om man trovärdigt skall kunna argumentera om cyklisters trafikbeteende så kanske man bör ha cykel erfarenhet för att förstå cyklistens situation. Låt oss säga sådär blygsamma 3500 km per år i fem år minst. Har man inte det är man kanske en charlatan? För övrigt så anser jag att alla muskeldrivna transportsätt alltid står högre än de som är förbränningsmotordrivna.
 
Mitt stora irritationsmoment är cyklister som cyklar på körbanan fast det finns en cykelbana 2 meter bredvid.

Cykelbanor kan i vissa fall vara farbara men det är mycket vanligare att de inte är det. T ex p g a potthål, glaskross, parkerade fordon t ex polisbilar! containrar, byggmaterial. Ofta kommer man inte in på cykelbanan för att den börjar med kantsten eller för brant sväng eller inte är tydligt skyltad. Det är sällan det framgår vart en cykelbana leder.

Om cykelbanan inte är lämpad för min cykel utnyttjar jag den vanliga vägbanan med gott samvete.

Thure
 
Cykelbanor kan i vissa fall vara farbara men det är mycket vanligare att de inte är det. T ex p g a potthål, glaskross, parkerade fordon t ex polisbilar! containrar, byggmaterial. Ofta kommer man inte in på cykelbanan för att den börjar med kantsten eller för brant sväng eller inte är tydligt skyltad. Det är sällan det framgår vart en cykelbana leder.

Om cykelbanan inte är lämpad för min cykel utnyttjar jag den vanliga vägbanan med gott samvete.

Thure

Håller med! Nära mitt hem har man lagt en grusad!!! Trotoar/cykelbana. Det hade varit OK för mig att cykla på om det inte mest varit stenkross/singel som underlag. Så den sträckan kör jag på vägbanan... som förövrigt har 20cm väggren...

Bilisterna får snällt vänta (omkörningssträckor finns det gott om och antalet bilar är begränsat)

BZ/
 
Varför inte skaffa en cykeln som är anpassad efter cykelbanorna? Det är väl ingen som tvingar dig att ha en undermålig cykel som inte klarar av vägnätet?

Var hittar jag cyklar som klarar av en bajamaja?

Man skulle också kunna tänka sig att man faktiskt anpassar cykelbanorna till cyklar och håller dem åtminstone i samma skick som bilvägarna och inte som nåt slags tillfälligt oanvända asfaltsytor. Skulle man behandla bilvägar på samma sätt skulle det vara helt absurt. "Du, vi sätter den här busshållplatsskylten mitt i körfältet på Huddingevägen. Det är ju bara ena körfältet så det gör inget".

Cyklister bör bete sig som trafikanter, men de bör också behandlas som trafikanter. Det är nog lika illa åt båda hållen.
 
Cykling

för mig är både ett nöje och ett praktiskt transportmedel. Bägge dessa aspekter möts av en lätt cykel med lättrullande däck. Dessutom så krävs mindre energi att cykla på en väg med slätare beläggning och mindre gupp och större höjdskillnader.

Cykelbanor är inte så ofta gjorda för att passa cykling. Varför vet jag inte men jag tror att både okunskap och ovilja är inblandad. Dessutom uppfattar jag ofta att det är säkrare att cykla på den vanliga vägen än på cykelbanan. "Better safe than sorry".

Thure

Varför inte skaffa en cykeln som är anpassad efter cykelbanorna? Det är väl ingen som tvingar dig att ha en undermålig cykel som inte klarar av vägnätet?
 
Mitt stora irritationsmoment är cyklister som cyklar på körbanan fast det finns en cykelbana 2 meter bredvid.

Det är väl inte mycket till irritationsmoment om man jämför med alla feta medelålders män som prompt måste åka i en gigantisk bil på 2 ton ensamma när det finns cykelbana eller tunnelbana bredvid vägen.
 
Det är väl inte mycket till irritationsmoment om man jämför med alla feta medelålders män som prompt måste åka i en gigantisk bil på 2 ton ensamma när det finns cykelbana eller tunnelbana bredvid vägen.

De håller i alla fall samma hastighet som övriga trafikanter på vägen. Om cyklisterna höll 50 på 50-väg (och 70 på 70-väg) så skulle jag inte bry mig.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg