Jag skulle aldrig köra så illa med motorcykeln med tanke på att man är en relativt oskyddad trafikant men så verkar vissa tävlings/amatörcyklister och cykelbud inte tänka. Då får man som bil- eller hojåkare istället tänka åt dem så det inte sker nån olycka.
Hmm, det finns ju tre sätt att köra på som tvåhjuling, med eller utan motor.
* Du kan ta så lite plats som möjligt och försöka hålla dig ur vägen för övrig trafik.
* Du kan utnyttja ditt flexibla fordon till att smita in och ut ur luckor och åka mellan annan trafik.
* Du kan medvetet ta mycket plats på vägen så bilarna inte kan tränga sig förbi utan att du släpper fram dom.
Det första sättet brukar bilister gilla eftersom de då får vägbanan för sig själva. Problemet är dels att det är ett frustrerande ineffektivt sätt att ta sig fram på, dels att du sällan belönas med den vingelmån du själv lämnat åt vänster och slutligen att tvåhjulingen då istället hamnar i konflikt med fotgängarna. (Ofta är ju det enda sättet att hålla säkert avstånd till bilarna att cykla på trottoaren...)
Den andra metoden praktiseras med olika finess av cykelbud, till-jobbet-cyklister och en och annan eu-moppe. Det tar dig effektivt från a till b, men är ju en aning... riskabelt.
Bilister blir sura. Inte för att tvåhjulingen hindrar dom utan för att de inte vill vara i andra änden av en olycka (och förmodligen för att de frustreras av att sitta i en bilkö när cyklisten svischar förbi)
Tredje metoden är ju vad "tajtscyklisterna" på landsvägen gör. De garanterar sin egen säkerhet genom att ta plats. Precis som när motorcyklister kör i konvoj för övrigt. Bilister blir sura, men av ett helt annat skäl.