Hästägare=presumtiva mördare?

Muahahahah ha ha ha

Dagens roligaste läsning!

Cyklar aldrig i klunga själv... men det där va skojj... Tror banne mig att jag ska börja cykla med klubben nu :)
Man kanske skulle logga på och tala om vad man tycker om framförande av häst-släp, husvagn el dyl. på motorväg... :)

BZ/
 
Även när ...

Även när man cyklar solo så är det viktigt att man cyklar minst en meter in från vägrenen enär en vanlig bilisthjärna (ofta i en halvfet kropp med låg konditionsnivå) fungerar som så att den lämnar samma avstånd till cyklisten vid omkörning som denne har till vägrenen. Dessutom stävjar den taktiken till viss del ofoget från bilister att köra om cyklister samtidigt som de har möte med en annan bil.

Dra er dessutom inte för att skälla ut bilister som uppträder påträngande. Kom dock ihåg att anfall är bästa försvar inled med att skrika dem rakt i ansiktet på nära håll och fortsätt sedan så att de inte får en syl i vädret.
 
Är det nån som ärligt kan säga att det här påståendet inte stämmer?

"Ja nu menar jag dessa "män"? i tajta trikåer som vinglar fram på sina järnrör 2-3-4 i bredd med totalt noll koll bakåt. Dessa räcercyklister kan inte ha mycket till intelligens när dom bara slänger sig ut på 90-väg bredvid varann och vevar febrilt för att bli först och skiter i övrig trafik och vinglar som en skock alkisar på väg hem från torget."

Jag skulle såklart aldrig göra nåt åt saken men undrar om "´cykeltrikåer på" = "nu lämnar vi hjärnan hemma". Jag skulle aldrig köra så illa med motorcykeln med tanke på att man är en relativt oskyddad trafikant men så verkar vissa tävlings/amatörcyklister och cykelbud inte tänka. Då får man som bil- eller hojåkare istället tänka åt dem så det inte sker nån olycka.

Prova gärna att köra bil i Sthlms innerstad så får ni se. Jag fick ett j***a cykelbud hårt i framdörren och skärmen i höstas. Han körde om i en korsning och jag skakade på huvudet och tittade på honom innan jag körde 10 meter åt sidan för att prata om saken. Då hade den jäkeln bara dragit. Det var ett Box delivery bud för övrigt.

Obs.
Det här är ingen flame utan min syn på saken efter att ha kört en hel del bil och MC i Stockholmsområdet under 10 år. Det är väl inget jätteproblem men det är faktiskt ett jäkla vingel stundtals och sällan någon som håller koll bakåt. Ungefär som vissa hojåkare som tycker att vägen är ens privata racingbana.
 
Vid en snabb jämförelse mellan cyklister och hästfolket på "bukefalos.com" så är det bara att konstatera att cyklister är gladare och mer avslappnade än hästfolk, som mest framstår som surmulna psykopater.

Jag vet att det finns en viss (väldigt liten) andel bilister som med all önskvärd tydlighet visar att de tycker att "Egentligen borde man bara köra över dem" (min definition på psykopat), men att det skulle finnas en korrelation mellan denna grupp och hästägare var något nytt och oväntat.
 
skitstövlar hittar man överallt

Även så bland:
Cyklister (de som prompt skall cykla i bredd)
Hästägare (de som prompt ska slicka mittlinjen med vagnen och/eller köra över cyklister)
Fjällvandrare (de som prompt skall tälta precis brevid fast det finns ett helt fjäll att tillgå)
+ en massa fler... gående, gående med barnvagn, turister på drottninggatan, folk som inte hittar i T-banan, alla som inte är eller tycker som jag... typ så :)

BZ/
 
samt lite om hur hästar är konstruerade, som kan vara värt att tänka på när man närmar sig till fots eller per pedal

Men vad jag förstod handlade det där om hästmänniskor som med sina stadsjeepar och påkopplade hästsläp tyckte att tävlingscyklisterna var i vägen när de skulle köra om dem på små landsvägar. ;)

(Men egentligen tycker jag nog att spån-nivån är sällsamt hög på människor när de cyklar)
 
Jag skulle aldrig köra så illa med motorcykeln med tanke på att man är en relativt oskyddad trafikant men så verkar vissa tävlings/amatörcyklister och cykelbud inte tänka. Då får man som bil- eller hojåkare istället tänka åt dem så det inte sker nån olycka.

Hmm, det finns ju tre sätt att köra på som tvåhjuling, med eller utan motor.

* Du kan ta så lite plats som möjligt och försöka hålla dig ur vägen för övrig trafik.
* Du kan utnyttja ditt flexibla fordon till att smita in och ut ur luckor och åka mellan annan trafik.
* Du kan medvetet ta mycket plats på vägen så bilarna inte kan tränga sig förbi utan att du släpper fram dom.

Det första sättet brukar bilister gilla eftersom de då får vägbanan för sig själva. Problemet är dels att det är ett frustrerande ineffektivt sätt att ta sig fram på, dels att du sällan belönas med den vingelmån du själv lämnat åt vänster och slutligen att tvåhjulingen då istället hamnar i konflikt med fotgängarna. (Ofta är ju det enda sättet att hålla säkert avstånd till bilarna att cykla på trottoaren...)

Den andra metoden praktiseras med olika finess av cykelbud, till-jobbet-cyklister och en och annan eu-moppe. Det tar dig effektivt från a till b, men är ju en aning... riskabelt.
Bilister blir sura. Inte för att tvåhjulingen hindrar dom utan för att de inte vill vara i andra änden av en olycka (och förmodligen för att de frustreras av att sitta i en bilkö när cyklisten svischar förbi)

Tredje metoden är ju vad "tajtscyklisterna" på landsvägen gör. De garanterar sin egen säkerhet genom att ta plats. Precis som när motorcyklister kör i konvoj för övrigt. Bilister blir sura, men av ett helt annat skäl.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg