Här grabbar!

Re: Re: Re: Tja...

PR; sa:
Jimmy_L; sa:
Du måste ju ha en "quad helix" antenn/mottagare för att överhuvudtaget få kontakt i lite mindre gynsamma förhållanden.
Den "sanningen" i Magellans reklam är klart förenklad. En GPS-mottagares känslighet påverkas av flera olika komponenter där antenntypen bara är en. Det är möjligen den enskilt viktigaste delen för bra mottagning men att gå så långt som att säga att man måste ha en quad-helix för god mottagning under svåra förhållanden är osant.

T.ex. kan nämnas att Fortuna Clip-On BT GPS som hyllas för sin goda mottagning har "bara" en patch-antenn.

Jaha ok..... men det skadar väl inte i alla fall?

Re: Re: GPS pulsdata

Brune; sa:
fafner; sa:
Snyggt Peter.
Hur har du gjort ?
En egen programsnutt eller använt något befintligt program ?

/Per Brune

Kombinerat en GPS (Etrex Summit) med en Polar 710 och sedan konverterat lite i matlab (hastigheten blir betydligt bättre från cykeldatorn).

Sedan plottat allt på en kartbit i 3D, stegvis spara som bilder, klipp ihop till film.

Rätt skojigt att jämföra dagsformen man synkar starten och kör två raralella körningar. Då ser man direkt när man blir lite trött.

Man skulle kunna ha en cykel i olika färger som far fram över berget, tävla med sig själv lixom!

Re: Re: Re: Re: Tja...

Jimmy_L; sa:
Nej om man accepterar den antenntypens övriga egenskaper så skadar det säkert inte och givet att allt annat är likvärdigt har du sannolikt rätt i att enheten blir känsligare. Men i verkligheten finns det en massa andra saker som har betydelse och min invändning var därför mot den förhastade slutsats som talade om vad någon annan "måste" ha.

Re: Re: Re: Re: Re: Tja...

PR; sa:
Jimmy_L; sa:
Nej om man accepterar den antenntypens övriga egenskaper så skadar det säkert inte och givet att allt annat är likvärdigt har du sannolikt rätt i att enheten blir känsligare. Men i verkligheten finns det en massa andra saker som har betydelse och min invändning var därför mot den förhastade slutsats som talade om vad någon annan "måste" ha.

Jaja... jag ber om ursäkt, men man lär sig något nytt varje dag.

=)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tja...

Jimmy_L; sa:
Jaja... jag ber om ursäkt, men man lär sig något nytt varje dag.
Går man ut och gör påståenden på ett diskussionsforum är det rimligt att man får mothugg om det man säger inte stämmer. Sedan så är det bra med det och det finns ingen anledning för dig att be om ursäkt. Att forumet är ett utmärkt ställe att lära sig saker har du rätt i.

Då denna dialog knappast har ett allmänintresse skulle jag hellre fortsatt den utanför forumet men Jimmy har tyvärr ingen kontaktinformation.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg