Här grabbar!

Re: Angående rubriken...

plast; sa:
Är det bara grabbar som håller på med prylar?
The difference between men and boys
are the price of their toys

Fast en GPS är en billig leksak med små driftskostnader om man jämnför med radiostyrt modellflyg, en MC på 1000 cc eller mer, en Porsche eller varför inte en Ferrari.

Per Brune

Re: Re: Angående rubriken...

Brune; sa:
plast; sa:
Är det bara grabbar som håller på med prylar?
The difference between men and boys
are the price of their toys

Fast en GPS är en billig leksak med små driftskostnader om man jämnför med radiostyrt modellflyg, en MC på 1000 cc eller mer, en Porsche eller varför inte en Ferrari.

Per Brune

Radiostyrt modellflyg är väl inte så fasligt dyrt, vare sig i inköp eller driftskostnaderna? Jag hade råd med det när jag var en liten spoling i varje fall ;)

/Jesper
Som groundat sina modellkärror till förmån för större och dyrare...

Casio fanns, javisst

Det är riktigt, det har funnits (eller finns, kanske) en klocka med GPS från Casio.
Det var en batteriätare av rang, som dessutom inte var så särskilt anpassad till löpning och liknande aktiviteter, som den här nya mojängen från Garmin tycks vara.

Anders

Li-ion

Det intressanta med denna pryl jämfört med tidigare GPSer är väl framför allt formatet vikten och det laddningsbara batteriet. Jag sätter ett litet frågetecken för att montera antennen på handleden. Borde ge ryckig hastighetssignal och kanske också längre distans än med en givare som sitter placerad t ex på huvudet eller på en sele på kroppen.

Riktigt roliga registreringar kan man få om man kombinerar GPS info med info från pulsmätning / höjdmätning. Typ i vilken uppförsbacke och vid vilken vertikal hastighet man får högst puls. Denna information kan man få genom att kombinera t ex Suuntos X6 HR med GPSdata i ett excelark eller genom att använda Timex som har allt i ett paket.

(Mycket riktigt är min fru helt ointresserad av sådana data).

Thure

Tillbaka till ämnet, grabbar!

Fick min Forerunner i förrgår. Kan bara säga att den funkar bra. Efter en runda. Återkommer med mer info.

Re: Tja...

anders_elias; sa:
Har provat att löpträna med en handhållen GPS-mottagare (Garmin E-Trex) och får väl säga att det fungerar sådär...Så länge man springer i någorlunda öppen terräng så är det inga problem, men så fort vegetationen över huvudet tätnar så får mottagaren blackouts och man får luckor i track:en samt märkliga fartangivelser. Om man brukar springa på landsvägar så är det nog en användbar pryl, annars inte.

Mvh
Anders

Det är inte så konstigt. Du måste ju ha en "quad helix" antenn/mottagare för att överhuvudtaget få kontakt i lite mindre gynsamma förhållanden.

Re: Re: Tja...

Jimmy_L; sa:
Du måste ju ha en "quad helix" antenn/mottagare för att överhuvudtaget få kontakt i lite mindre gynsamma förhållanden.
Den "sanningen" i Magellans reklam är klart förenklad. En GPS-mottagares känslighet påverkas av flera olika komponenter där antenntypen bara är en. Det är möjligen den enskilt viktigaste delen för bra mottagning men att gå så långt som att säga att man måste ha en quad-helix för god mottagning under svåra förhållanden är osant.

T.ex. kan nämnas att Fortuna Clip-On BT GPS som hyllas för sin goda mottagning har "bara" en patch-antenn.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg