Hängmatta

Hängmattorna väger krunt 200 gram styck, det beror lite på vad man har för lina. Upphänget (karbinhakar, trädband och linor) ca 100 gram. Här finns grejor att lämna hemma, kan minska den vikten till trettio gram. Då får jag lite större trädslitage och lite mer att knyta.
Tarpen är inte UL-tänkt och väger 350 gram. ( Å andra sidan billig och lättgjord). Myggnätet väger inte...
Vi har inte belastat mattorna till bristning, då går de ju sönder, men de tar 100 kg en liten stund och 80 vid längre tids användning. Väger man mer får man ta ripstop eller dubbelt tyg.
Kostnaden för allt är under 200 kronor om man inte har minsta snörstump hemma!
Boplats med sovsäck och allt är idag 1400 gram. Hängmattar dubblar vid snabba turer som bärverktyg( bild finns här någonstans). Med annan tarp och minsta möjliga linor 1230 gram+-?
 
Pris

Hängmattorna väger krunt 200 gram styck, det beror lite på vad man har för lina. Upphänget (karbinhakar, trädband och linor) ca 100 gram. Här finns grejor att lämna hemma, kan minska den vikten till trettio gram. Då får jag lite större trädslitage och lite mer att knyta.
Tarpen är inte UL-tänkt och väger 350 gram. ( Å andra sidan billig och lättgjord). Myggnätet väger inte...
Vi har inte belastat mattorna till bristning, då går de ju sönder, men de tar 100 kg en liten stund och 80 vid längre tids användning. Väger man mer får man ta ripstop eller dubbelt tyg.
Kostnaden för allt är under 200 kronor om man inte har minsta snörstump hemma!
Boplats med sovsäck och allt är idag 1400 gram. Hängmattar dubblar vid snabba turer som bärverktyg( bild finns här någonstans). Med annan tarp och minsta möjliga linor 1230 gram+-?


Vart köper du tyg och vilken kvalite ?
 
Lite mindre vikt än min då..

Den utrustning jag har idag ser ut så här...
Hängmatta ligger på runt 700 gram
Tarp ligger på runt 650 gram
Sovsäcken 1000 gram

Sen har jag en quilt under hängmattan för att isolera och värma underfrån och den väger 1000gram


så min förläggningsutrustning är lite mer än 3 kilo, men jag motiverar genom att jämföra med ett tält som väger 4000 gram och sen ska man ha liggunderlag och sovsäck utöver de 4 kilo.

Det vore kul att testa göra en egen hängmatta..
 
Träpekkas kompis, Surgubben, sover gärna i hängmatta, fast kanske inte en sån vi tänker på...
 

Bilagor

  • surgubbehängmatta.jpg
    surgubbehängmatta.jpg
    79.9 KB · Visningar: 1,073
Jag är ju en allmänn tvärtemotmänniska, så jag går till tygaffären! Vanligt, billigt fodertyg är vårt material (-val kan man knappast säga). Har gett femton kronor metern på rean. Tygmängden bör vara din egen kroppslängd + en meter + sömmar (max två cm). Då ligger man bra. Tror dock att en annan av utsidans hängmattesovare har kortare matta. Peter 1969 (?) har visst gjort sin lika lång som sovsäcken, så hela mattan är inuti säcken. Han får själv stå för hur det fungerar, jag tycker det låter väldigt trångt. Anna
 
Nix pix Peter! Då trycker du ihop loftet på sovsäcken under dig och måste komplettera med ett liggunderlag eller en underquilt. Liggunderlaget bör dessutom vara av den breda typen. Med hängmattan inuti sovsäcken bevarar du loftet runt om och slipper detta. Kraven på sovsäcken; dragkedjan bör vara lång, helst gå runt fotdelen. Där sticker ena änden av sovsäcken ut. I huvan lägger du sedan någon "knöl", extrastrumpor eller så. Dra om ett band på utsidan så släpar inte sovsäckens huva i marken. Bara att krypa in och sova! Man kan behöva en extra halsduk, dock, kragen kan läcka in kalluft när sovsäckens översida är spänd. Anna
 
Nix pix Peter! Då trycker du ihop loftet på sovsäcken under dig och måste komplettera med ett liggunderlag eller en underquilt. Liggunderlaget bör dessutom vara av den breda typen. Med hängmattan inuti sovsäcken bevarar du loftet runt om och slipper detta. Kraven på sovsäcken; dragkedjan bör vara lång, helst gå runt fotdelen. Där sticker ena änden av sovsäcken ut. I huvan lägger du sedan någon "knöl", extrastrumpor eller så. Dra om ett band på utsidan så släpar inte sovsäckens huva i marken. Bara att krypa in och sova! Man kan behöva en extra halsduk, dock, kragen kan läcka in kalluft när sovsäckens översida är spänd. Anna

Så har jag aldrig gjort, jag har liggunderlag i hängmattan, det har funkat även om det ibland är lite kallare runt minus 10-12 , även kompisen har haft det varmt, jag spänner upp hängmattan hårt för att den inte ska tänjas ut o ligger så diagonalt jag kan, hängmattan är av nät. Jag har dunsovsäck då.
 
Jag har sytt mina hängmattor av någon sorts ripstopväv. Den kostar 25 spänn metern på Olssons och finns i en låda märkt "vindpoplin". Brukar finnas i lite olika kulörer. Inte världens tunnaste väv, men billig. Och den håller för tammetusan vad som helst. Upp till sex vilt gungande ungar de senaste två somrarna. Remmarna har gnagts av vid något tillfälle, men själva hängmattan är som ny.
 
Jag har sytt mina hängmattor av någon sorts ripstopväv. Den kostar 25 spänn metern på Olssons och finns i en låda märkt "vindpoplin". Brukar finnas i lite olika kulörer. Inte världens tunnaste väv, men billig. Och den håller för tammetusan vad som helst. Upp till sex vilt gungande ungar de senaste två somrarna. Remmarna har gnagts av vid något tillfälle, men själva hängmattan är som ny.

kanon, lillspöket, ska snarast göra ett inköp, bra till mycket sån där väv...:)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg