Hängmatta

Sovit i hängmatta har jag gjort många gånger, flera gånger på vintern i samband med långfärdsskridsko, och då i en näthängmatta av lättviktstyp, de du Jörgen F. !;)
Den blir som en större knytnäve när den är ihoprullad.

Jag använder ett vanligt standardliggunderlag 10 mm, som jag lägger i hängmattan.
Har karbinhakar för snabb uppsättning/nedtagning.

Vid taskigt vädet spänner jag en lina mellan träden ochså ovanför hängmattan, på den breder jag ut mindre yttertak till ett tält, som jag fäster i marken, funkar s-tbra !

Ligger i hängmattan gör jag så diagonalt som möjligt för att undvika "bananform", det spar ryggen
Använd ordentliga rep, och gärna jämn mark inunder, inga uppstickande stenar som knäcker ryggen vid ett eventuell urramlande ur hängmattan...

Ett smidigt sätt att övernatta på, då det "bara" gäller att hitta två stadiga träd med lagom avstånd mellan.
Stå upp för din hängmatta !, eller ligg ned...
peter

Det låter som det tar liten plats i packningen! Är det bara vinter eller är du ute sommartid också? Blir du inte ruggigt mygg/knott-biten?
 
Min hängmatta...

Sover sedan några år tillbaka alltid i hängmatta (om det går). Jag gjorde min med dubbelt tyg så att jag kan stoppa in ett liggunderlag i mellan, på det viset ligger det still! Ju bredare liggunderlag dessto bättre (inom rimliga gränser), mitt är 60 cm brett.

Använder en 3x3 m 'tarp' som tak. funkar kanonbra!

Häng mera numera!

/p-a
http://asp.st
 
Ligger i hängmattan gör jag så diagonalt som möjligt för att undvika "bananform", det spar ryggen
Använd ordentliga rep, och gärna jämn mark inunder, inga uppstickande stenar som knäcker ryggen vid ett eventuell urramlande ur hängmattan...

Ett smidigt sätt att övernatta på, då det "bara" gäller att hitta två stadiga träd med lagom avstånd mellan.
Stå upp för din hängmatta !, eller ligg ned...
peter

Hur gör du för att lyckas ligga bra på diagonalen? Spänner du upp hängmattan med pinnar i ändarna? Jag har sovt någon sådan hängmatta som jag jag tror du också använder men jag tycker att det går nästan bara att ligga i spännriktningen, kanterna kramar ju in en på det hållet.
/ Jonatan
 
Jag har en Exped Scout Hammoc som jag precis nyligen införskaffat och tog med mej i helgen.
Fast någon övernattning i den blev det inte, jag sov i vindskydden på Sörmlandsleden istället...
Men jag var så sugen att testa hur det kändes och om det var krångligt att komma i den, så jag spännde upp mattan mellan några träd.
Jag blåste upp liggunderlaget väldigt mjukt och la det i botten, sen tog jag mej ner i den och det blev helt perfekt...
Jag låg så himla skönt och blev härligt vaggad av kvällsbrisen så jag slog ihop direkt..!

Måste prova att sova en hel natt, med sovsäck och "rusta-Tarp" . Vem vet, man kanske aldrig mera sover på marken och får ont i kroppen...
 
Sover sedan några år tillbaka alltid i hängmatta (om det går). Jag gjorde min med dubbelt tyg så att jag kan stoppa in ett liggunderlag i mellan, på det viset ligger det still! Ju bredare liggunderlag dessto bättre (inom rimliga gränser), mitt är 60 cm brett.

Använder en 3x3 m 'tarp' som tak. funkar kanonbra!

Häng mera numera!

/p-a
http://asp.st

Har varit inne på din sida ett antal gånger och läst. Har själv ursprung i Värmland och familjen har stuga nära Kristinefors.
 
Jag har en Exped Scout Hammoc som jag precis nyligen införskaffat och tog med mej i helgen.
Fast någon övernattning i den blev det inte, jag sov i vindskydden på Sörmlandsleden istället...
Men jag var så sugen att testa hur det kändes och om det var krångligt att komma i den, så jag spännde upp mattan mellan några träd.
Jag blåste upp liggunderlaget väldigt mjukt och la det i botten, sen tog jag mej ner i den och det blev helt perfekt...
Jag låg så himla skönt och blev härligt vaggad av kvällsbrisen så jag slog ihop direkt..!

Måste prova att sova en hel natt, med sovsäck och "rusta-Tarp" . Vem vet, man kanske aldrig mera sover på marken och får ont i kroppen...

Nu blir jag nyfiken! Vad är ett "rusta-Tarp"?
 
Hur gör du för att lyckas ligga bra på diagonalen? Spänner du upp hängmattan med pinnar i ändarna? Jag har sovt någon sådan hängmatta som jag jag tror du också använder men jag tycker att det går nästan bara att ligga i spännriktningen, kanterna kramar ju in en på det hållet.
/ Jonatan

Använder inga pinnar att spänna ut med det går ändå bra att ligga på diagonalen, men tänk på att en hängmatta alltid är en hängmatta, den blir ju aldrig helt plan om man så säger...
peter
 
Det låter som det tar liten plats i packningen! Är det bara vinter eller är du ute sommartid också? Blir du inte ruggigt mygg/knott-biten?
Jag blir lika mycket attackerad av mygg/knott som i ett vindskydd, så det är inga stora problem då jag även använder hängmatta på sommaren.
Och du, ja den tar väldigt lite plats i packningen.
Peter
 
Blir så sugen..

Jag blir så himla sugen att testa att sova i hängmatta. Skulle vara perfekt när man är ute på kortare fisketurer, bara att hänga upp hängmattan invid älven och sen krypa i säng.......
 
Jag har provsovit i en vanlig hederlig "trädgårdshängmatta", sån där med tvärslår i ändarna. Det funkade bra, bortsett från att de längsgående repen på sidorna var alldeles för hårda att ligga på (och det var svårt att undvika om man ville försöka ligga lite diagonalt).

Men en sån väger ju väldigt mycket, och så måste man ju ha ett tak också (och då väger det ju genast mer än en tarp-lösning, eftersom man ändå inte slipper liggunderlaget).

Men som sagt var, kan man byta ut liggunderlaget mot att t.ex. trä sovsäcken över hängmattan så får man kanske en lite lättare lösning.

Men största vinsten med hängmattan är väl att man slipper leta rätt på platt mark, och kommer bort från spindlar, myror och andra kryp på marken. Myggen slipper man visserligen inte, men man kan inte få allt:)
 
Tre Prylar...

Om man bortser från att det går att övernatta utan sovsäck, liggunderlag o ett snö/regnskydd, så är det väl precis dessa tre saker som man behöver vid en nogorlunda komfortabel övernattning i det fria.
Hur man bär på dessa saker går ju att verkligen förenkla, en rem runt grejorna samt en träpåk över axeln som grejorna hänger på, typ "Rasmus på luffen" av A. Lindgren ni vet.
Maten fixar man på bondgårdar, man kanske får sitta ner o äta med familjen o berätta var man var sist, o höra hur dom har det på gården, vartefter man förflyttar sig, man ger ett handtag på gården dit man kommer, får lite ägg, en brödbit, mjölk eller nåt o sen trampar man vidare ganska ultralätt med en fantasisk möjlighet att få träffa andra människor- miljöer i sverige, låter det knäppt?
låter kanske som en luffarromantik....
peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Hängmatta - Saltoluokta ? Bo och sova 5
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
andersmossing Hängmatta: enkelt undertäcke för sommarbruk Bo och sova 15
andersmossing Myggnät till hängmatta Bo och sova 6
Karinru Hängmatta Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
Vandringshyveln Ringar till hängmatta? Bo och sova 6
Vandringshyveln Hängmatta?? Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
bensson Hängmatta i Grövelsjön Bo och sova 1
avslutatmedlemskap160620 Hängmatta Bo och sova 15
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
peter1969 Montera hängmatta? Bo och sova 9
DrChris Hängmatta! Bo och sova 6
DrChris Hängmatta! Bo och sova 0
zeromaker Hängmatta/Hammock Bo och sova 0
LOOP32 Hängmatta Bo och sova 3
ecsalab Smidig hängmatta Bo och sova 4
johannaf Hängmatta i Östafrika! Bo och sova 0
motumba Djungel-hängmatta Bo och sova 8
backpacker8 hängmatta Bo och sova 0
KLAGER Hängmatta Bo och sova 1
backpacker8 hängmatta? Bo och sova 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg