Hängmatta

Nu är hängmattan beställd, nu är det bara att sitta och vänta på att den kommer hem så att man får prova......
 
Hej
Bodde två nätter i hennessy utanför Gränna i helgen. Funkade mycket bra och jag blev inte alls så stel som jag kan bli av att sova på marken.

På natten gick temperaturen ner till ett par plus. Det var något kallare än i tält men inte mycket. Som skydd hade jag ett thermarest. Ni som kör med täcke under, hur stort blir det och vad väger det? Ska man bära det vill man ju minimera vikten.

/erik
 
Hängmatta, det smarta sättet att sova skönt.
Du kan övernatta där det annars hade varit omöjligt att natta över annars.
Utsikt får man ochså, tänk dig ett par träd på en berghäll, häftigt!!!
 

Bilagor

  • hangmatta.jpg
    hangmatta.jpg
    44.8 KB · Visningar: 1,033
Snart....

.....till helgen bara det inte blir så fruktansvärt kallt. Nu i helgen hade vi nattfrost och min säck klarar bara 5 plus. Men verkar det bli en varm natt så ska jag testa i helgen. Återkommer med rapport då.
 
.....till helgen bara det inte blir så fruktansvärt kallt. Nu i helgen hade vi nattfrost och min säck klarar bara 5 plus. Men verkar det bli en varm natt så ska jag testa i helgen. Återkommer med rapport då.

Längtar efter ditt test på hängmatta , jag tror du blir glatt överraskad på hur mysigt de e med en hängmatta, se tiil o häng upp den på rätt ställe, med utsikt åt nåt håll så du kan ligga o kika på morgonen o njuta.....
Liggunderlag i botten ska du ha.
peter skuggan
 
En hängmatta borde gå att göra betydligt komfortablare med fler fästpunkter. Men då blir det mer bök att hänga upp den. Kanske några fästpunkter i mitten kan motverkar den extremaste ostbåge-formen. Och svårare att komma i den... :)
 
En hängmatta borde gå att göra betydligt komfortablare med fler fästpunkter. Men då blir det mer bök att hänga upp den. Kanske några fästpunkter i mitten kan motverkar den extremaste ostbåge-formen. Och svårare att komma i den... :)

Det är så Hennessy Hammock fungerar.Inte alldeles i mitten utan lite snedställda så att den blir asymetrisk,'nackdelen' om det nu ens är ett problem är att det bara går att ligga på den ena diagonalen.Instigningen blir snarare lättare om den inte kan tippa,även om den inte har en slits som ovan nämnda.


peter
 
Hängmattetest!

Nu har jag testat att sova i hängmatta, med hängmattan inuti sovsäcken. På så sätt isolerar sovsäcken även på undersidan och man slipper ta med sig ett liggunderlag.

Från början var jag orolig att det skulle kännas trångt och instängt men det blir ju ingen skillnad mot att sova i sovsäck på "vanligt" sätt. Däremot blev det betydligt skönare för ryggen. Dessutom gick det bra att sova på sidan. Jag testade aldrig att sova på mage men jag har lästa någonstans om en som brukade sova på mage och att det också fungerade.

Det blev dock lite kallt mitt i natten när tempen låg på bara 3 plusgrader men nu har sommaren kommit på allvar även upp till mig så nu får man nog vänta till hösten för att få såna nattemperaturer.

bcec95f3942c55d6f5f6ec1de3f40423.jpg
 
Senast ändrad:
Men du hade en säck som "bara" klarar 5 plus? Då är det klart att 3 grader kan bli lite kyligt.

Hur funkade det i huvudänden? Blir det inte lätt så att liksom "luvan" på säcken hänger ner?

Vad hade du för hängmatta?
 
Men du hade en säck som "bara" klarar 5 plus? Då är det klart att 3 grader kan bli lite kyligt.

Hur funkade det i huvudänden? Blir det inte lätt så att liksom "luvan" på säcken hänger ner?

Vad hade du för hängmatta?

Jag tror att säcken klarar 5-10 plus, jag hade dock förberett mig med superunderställskalsonger och långärmad t-shirt. Jag önskade dock ett tag att jag tagir riktiga långfillingar och en vanlig t-shirt innanför.

Luvan hängde ner från början och skrapade lingonriset men jag stramade åt snöret kring huvöppningen och då blev det bättre. Jag ska nog fästa hängmattan en decimeter högre för perfekt resultat.

Hängmattan är gjord av något som ser ut som fallskärmssiden men dom "riktiga" hängmattorna av den typen har inga snören utan där är tyget bara "ihopsnörpt" i varje ände. Den här funkar dock bra och iom att den bara väger 317gram så är jag riktigt nöjd.

Däremot så ska jag nog köpa en sovsäck som tar mindre plats i packningen. En Asaklitt som väger 750 gram och ska klara plus 10 grader. Eftersom det rör sig om rena sommarturer jag ska använda den på så duger det. Då rymmer jag hela packning för 1-3 dygn i ryggsäcken på min chestpack vilket blir optimalt för fisketurer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Hängmatta - Saltoluokta ? Bo och sova 5
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
andersmossing Hängmatta: enkelt undertäcke för sommarbruk Bo och sova 15
andersmossing Myggnät till hängmatta Bo och sova 6
Karinru Hängmatta Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
Vandringshyveln Ringar till hängmatta? Bo och sova 6
Vandringshyveln Hängmatta?? Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
bensson Hängmatta i Grövelsjön Bo och sova 1
avslutatmedlemskap160620 Hängmatta Bo och sova 15
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
peter1969 Montera hängmatta? Bo och sova 9
DrChris Hängmatta! Bo och sova 6
DrChris Hängmatta! Bo och sova 0
zeromaker Hängmatta/Hammock Bo och sova 0
LOOP32 Hängmatta Bo och sova 3
ecsalab Smidig hängmatta Bo och sova 4
johannaf Hängmatta i Östafrika! Bo och sova 0
motumba Djungel-hängmatta Bo och sova 8
backpacker8 hängmatta Bo och sova 0
KLAGER Hängmatta Bo och sova 1
backpacker8 hängmatta? Bo och sova 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg