Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på?
- Trådstartare camoscio
- Start datum
Ett annat sätt än kraftig inbromsning, är ju att gå åt sidan och säga "kör om du, jag behöver inget sällskap" Idioter finns överallt!
Precis, anklaga folk för att vara idioter samtidigt som man skickar in dom i bilar. Man häpnar.
Precis, anklaga folk för att vara idioter samtidigt som man skickar in dom i bilar. Man häpnar.
Huh? Han skickade ju in sig själv!
Lite vid sidan av ämnet (det är ju ändå min tråd) så har jag bekymmer med en del som ska köra om precis varsomhelst. På väg från min förra arbetsplats till hemmet är mot slutet en rätt skarp högersväng. Försiktig som jag är tar jag ut svängen med marginal (om jag inte ser någon mötande, annars sänker jag hastigheten destor mer) och emellanåt ska då någon klämma sig emellan på höger sida - i en kurva! - glömsk av att jag genast vill dra mig åt höger efter svängen.
En gång var det en som försökte köra om på utsidan på det stället och mot min vana gasade jag på en aning mer än jag brukar (det fanns inga andra trafikanter i närheten). Karlfan kunde naturligtvis inte hålla kurs utan for i tangentens riktning rätt ut på en gräsplan vid sidan om cykelvägen. Förmodligen lärde han sig något.
jag vet inte vart du cyklar och hur många som cyklar just där, men om du inte klarar av att ha ngn bakom dig när du cyklar kanske du ska ta dig fram på ett annat sätt. jag cyklar året om i gbg och om jag skulle vråla åt varenda cyklist som ligger bakom mig skulle jag antagligen tappa rösten. här är det ett krig på asfalten mellan bilar,fotgängare,cyklar och spårvagnar så det finns liksom ingen tanke i världen att be ngn hålla avståndet. Och det borde inte finnas någon annanstans heller.
Är inte personen idiot om den ligger på rulle bakom en gammal militärhoj på en gata som visserligen har medlut men slutar i en T korsning med väjningsplikt???
Att den som valde att lägga sig på rulle efter mig bonkade en bil, vems fel är det, mitt??? Enligt dig är det mitt "som man skickar in dom i bilar". Lyckligtvis så finns det lagstiftning som styr detta bl a högerregeln. Och att idioten bonkade en bil var helt upp till idioten, jag nitade för att en bil kom enligt högerregeln....
Om "supergeten" har körkort, då rekommenderar jag dig att ta fram ett kuvert, en sax och på kuvertet skriva följande adress:
Ärendemottagningen
Box 810
781 28 Borlänge
Sedan klippa körkortet i två delar, lägg i kuvertet frankera och posta.
Sedan kan du fortsätta och vandra, promenera osv men på vägar har du inte att göra!
Är inte personen idiot om den ligger på rulle bakom en gammal militärhoj på en gata som visserligen har medlut men slutar i en T korsning med väjningsplikt???
Att den som valde att lägga sig på rulle efter mig bonkade en bil, vems fel är det, mitt??? Enligt dig är det mitt "som man skickar in dom i bilar". Lyckligtvis så finns det lagstiftning som styr detta bl a högerregeln. Och att idioten bonkade en bil var helt upp till idioten, jag nitade för att en bil kom enligt högerregeln....
Om "supergeten" har körkort, då rekommenderar jag dig att ta fram ett kuvert, en sax och på kuvertet skriva följande adress:
Ärendemottagningen
Box 810
781 28 Borlänge
Sedan klippa körkortet i två delar, lägg i kuvertet frankera och posta.
Sedan kan du fortsätta och vandra, promenera osv men på vägar har du inte att göra!
Jag tänkte mest att man kan försöka vara trevlig mot folk, det är min utgångspunkt här i livet. När någon gör något jag starkt ogillar så upplyser jag vederbörande innan jag agerar. Lyssnar inte vederbörande så blir jag lack... men - att riskera livet på människor som kanske inte riktigt är medvetna om vad de gör är inte riktigt min grej.
Men vi är ju alla olika.
Vanligt.
Ja precis det är ytterst vanligt beteende bland landsvägscyklister. Tror många gör det för att det är kul och de kan cykla snabbare. Det är ungefär som när man möter folk i Sarek. Man stannar och snackar en stund. Här cyklar man ihop ett tag eller ett längre tag.
Har hänt mig många gånger och jag tycker det är trevligt att ha någon eller några precis bakom. Brukar inte vilja ligga i lä själv dock så vill de växeldra hänger jag bara med en liten stund.
Men så klart om man säger ifrån så är det dålig stil av gubbfan att inte lyssna.
Ja precis det är ytterst vanligt beteende bland landsvägscyklister. Tror många gör det för att det är kul och de kan cykla snabbare. Det är ungefär som när man möter folk i Sarek. Man stannar och snackar en stund. Här cyklar man ihop ett tag eller ett längre tag.
Har hänt mig många gånger och jag tycker det är trevligt att ha någon eller några precis bakom. Brukar inte vilja ligga i lä själv dock så vill de växeldra hänger jag bara med en liten stund.
Men så klart om man säger ifrån så är det dålig stil av gubbfan att inte lyssna.
Att kompisköra är kul är man hyffsat jämna går det mycket fortare. Är man ute efter träning så blir det också effektivare det blir mer intervall liknade.
Min pendlar väg går via en landsvägssträcka som är populär bland motionärer speciellt innan VR
"Jag hänger på" brukar den som hinner upp hojta. Jag brukar också förvarna när jag är framme.
Kör man i stan eller tätbebyggt typ cykelbana slår man förstås av på tempot och håller avstånd. Samma när man kör MTB då är det bra med typ 10m lucka ifall något händer
Hans Friedel
Min pendlar väg går via en landsvägssträcka som är populär bland motionärer speciellt innan VR
"Jag hänger på" brukar den som hinner upp hojta. Jag brukar också förvarna när jag är framme.
Kör man i stan eller tätbebyggt typ cykelbana slår man förstås av på tempot och håller avstånd. Samma när man kör MTB då är det bra med typ 10m lucka ifall något händer
Hans Friedel
Camoscio. Vi cyklister vet att resan går snabbare, man kan cykla längre och har mkt trevligare med gruppcykling. Du är varmt välkommen! Sänk garden, tillåt dig att själv haka på när tillfälle ges och du kommer att må så mycket bättre, känna gemenskap, få sällskap på vägen, känna den glädje som man enbart känna av att vara generös, bjuda på sig själv och sedan kunna utväxla glada leenden när vägana delas igen. Vad gäller risker för plötslig inbromsning, hinder på vägen och annat tror jag inte att det finns någon cyklist som sitter på "rulle" med så liten marginal bakom okända att det behöver sluta illa. Osäker cyklist framför = större avstånd men fortfarande på rulle. Tight och sammansvetsat gäng = nära, väldigt. Att som en del bromsa för saken skull, ta ut svängen för att tränga ngn av vägen och liknande..... snälla, låt bli. Känns det verkligen bra inombords att ha "lyckats" med en sådan markering. Den som drabbas kommer bara att se dig som något som få av oss vill ses som, innerst inne. Och det kan faktiskt sluta väldigt illa. Mera kul, mindre tråkigt, bjud på er själv, haka inte upp wr på småsaker och gläds med det faktum att vi har fler cyklister på vägarna än på länge, någonsin kanske. Det är ju underbart.
Camoscio. Vi cyklister vet att resan går snabbare, man kan cykla längre och har mkt trevligare med gruppcykling. Du är varmt välkommen! Sänk garden, tillåt dig att själv haka på när tillfälle ges och du kommer att må så mycket bättre, känna gemenskap, få sällskap på vägen, känna den glädje som man enbart känna av att vara generös, bjuda på sig själv och sedan kunna utväxla glada leenden när vägana delas igen. Vad gäller risker för plötslig inbromsning, hinder på vägen och annat tror jag inte att det finns någon cyklist som sitter på "rulle" med så liten marginal bakom okända att det behöver sluta illa. Osäker cyklist framför = större avstånd men fortfarande på rulle. Tight och sammansvetsat gäng = nära, väldigt. Att som en del bromsa för saken skull, ta ut svängen för att tränga ngn av vägen och liknande..... snälla, låt bli. Känns det verkligen bra inombords att ha "lyckats" med en sådan markering. Den som drabbas kommer bara att se dig som något som få av oss vill ses som, innerst inne. Och det kan faktiskt sluta väldigt illa. Mera kul, mindre tråkigt, bjud på er själv, haka inte upp wr på småsaker och gläds med det faktum att vi har fler cyklister på vägarna än på länge, någonsin kanske. Det är ju underbart.
Jag öppnade tråden för att jag ville ha svar på frågan "varför?" Det är trådens ämne. När ämnet är till synes uttömt kommer istället personangreppen. Att freda sig kallas för att kriga, det låter som 1984. En vill förbjuda mig att cykla för att jag inte "klarar av" (det har jag aldrig sagt) att någon "ligger bakom" (när det handlar om mer extrema och hänsynslösa beteenden än så) . Eftersom jag även som fotgängare känner av cyklisters hänsynslöshet ska jag väl sluta gå också? Då blir inte mycket kvar.
Och så detta. Jag accepterar inte förmynderi. Jag bestämmer över mig själv och ger mig inte in i fåniga gruppaktiviteter av vad slag det vara må.
Resan går snabbare? Det gör den ju inte eftersom jag tvingades stanna, inte en, utan två, gånger för att släppa förbi en patetisk gubbe som inte klarade mitt promenadtempo på egen hand -
riktiga sportcyklister, specialtränade, säkert 40 år yngre - visslar givetvis bara förbi. När jag antyder att han låg alldeles för nära med tanke på en eventuell inbromsning - gubben låg f ö aningen till höger - så ljuger jag tydligen. Var du där? Riksväg 34 är hårt drabbad av viltolyckor, mest med rådjur.
Och sen "ta ut svängen för att tränga någon av vägen" - det finns tydligen ingen gräns för lögnaktigheten. Jag tar alltså regelmässigt ut högersvängen - om mötande trafik medger - för att det känns säkrast.
Jag trängde inte cyklisten; jag skrev ju att han gick ut i tangentens riktning (jag följde en kurva, vi gick alltså isär); han klarade inte av att hålla annat än rak kurs i den farten. Han for väl att par meter vidare på en gräsmatta invid vägen.
Jag tänkte mest att man kan försöka vara trevlig mot folk, det är min utgångspunkt här i livet. När någon gör något jag starkt ogillar så upplyser jag vederbörande innan jag agerar. Lyssnar inte vederbörande så blir jag lack... men - att riskera livet på människor som kanske inte riktigt är medvetna om vad de gör är inte riktigt min grej.
Men vi är ju alla olika.
Är du på riktigt? Du har nu ägnat flera inlägg åt att angripa en annan person på fullkomligt lögnaktiga grunder. Den som riskerade, om inte liv, så iallafall den andres och eget väl, var uppenbarligen den förföljande cyklisten. greendanger hade tur att den andre cyklisten brakade in i en bil istället för i honom när han tvingades bromsa.
Nu lämnar jag den här tråden.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Sladd på bakhjulet vid bromsning | Landsvägscykling | 8 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg