Om jag vore nyfiken i ett så potentiellt viktigt ämne som vattenrening så hade jag nog:
1 inte litat särskilt långt på information från enskilda (och för mig okända) användare på ett öppet forum
2 hoppats att de ovan nämnda hade styrkt sina påståenden med någon form av källor
3 inte satt alltför stor tilltro till sådana som förolämpar folk av annan åsikt. Särskilt med hänseende till punkten 2 ovan
Källkritik är helt riktigt viktigt.
I det här fallet med Torbjörns (xxargas) inlägg så tillmäter jag hans inlägg stor tilltro. Han har med sina många gånger initierade och tekniskt djupa inlägg fått mig och många andra här på forumet att ytterligare lägga en kunskap under kepsen.
Att hänvisa till källor för en utbildad ingenjör eller på annat sätt skolad som försöker klargöra är förvisso bra men ställa det som krav på är väl ändå att ta i.
När det gäller en person som vunnit ett förtroende så förlitar jag mig mer på denne än de som "tror, har hört, eller gissar" något och sedan för det vidare. Det finns sådana på de flesta forum.
Detta sagt utan att förringa någon av övrigas inlägg kring detta allvarliga ämne som aktivt kol.