Hämta vatten ur sjö/vattendrag

hejsan kurt.
tack för artiklarna, skall läsas.

lämnar nu tillbaks tråden till TS och beklagar om trådkapningen gått överstyr.
mvh

Tycker det är ganska intressant.

Vad är den egentliga, eller om jag ska skriva -den praktiska, skillnaden mellan en uppbrunnen träbit och aktivt kol?

För en hembränn... f-låt vattenrenare i skogen. Kan det möjligtvis vara så att för att uppnås samma effekt med träbiten som du eldat upp så behövs det mycket mer än vad som behövs med aktivt kol?

Om det nu skulle kunna vara så vet jag inte, givetvis, men om det skulle vara så skulle det vara intressant att veta förhållandet x gr aktivt kol är x gr "träkol" och sedan hur mycket aktivt kol det behövts för att rena vattnet genom denna där flaskan.

Men det är ju bara en fråga. Det kanske är så att båda två gör samma sak (på ett sätt) men den ena är effektivare jämfört volym? Den uppbrunna träbiten kanske är mer mättad än det aktiva kolet så det behövs mer av det första än det sista för att uppnå likvärdigt resultat.

Ren spekulation.

Senast ändrad:
Det är ju genialist tänkt av kemisterna eller vad jag nu ska kalla dem för.

Så det är någon som då har upptäckt att kol drar åt sig "ämnen" och sedan har de dessutom kommit på ett sätt att rena kol innan det används så att det kan dra åt sig mer ämnen (i förhållande till mängd s.a.s.)?

Ungefär som att när jag vrider ur trasan så kan jag torka upp mer vatten på golvet?

Jag tror Troy är en ganska kolk person.

Både aktivt kol (koksgranulat av stenkol) och biokol (av träprodukter) går att användas för vattenrening. Aktivt kol har effektivare reningseffekt och är billigare att framställa. Biokol används i stor skala i Kina för rening av dricksvatten då stenkolsproduktionen används till energiutvinning. Den medicinska kolen som man äter vid behandling av mag/tarmförgiftning är gjord av biokol. De första gasmaskerna hade filter av biokol.

Man tager vad man haver!

Skillnaden mellan vanlig träkol och aktiverad träkol är effektiviteten och kapaciteten att ta upp organiska ämnen (ju 'fetare' föroreningarna är, ju lättare sugs dessa in i porerna)

Aktiverad träkol är ofta zink-klorid impregnerat innan kolningen - detta för att zinkloriden under pyrolysen bryter sönder kolen på önskat sätt som öppnar upp och maximerar den upptagna ytan mha. viss typ av sprickbildning och porer och sedan efter kolningen sköljs det mesta av zinkkloriden bort.

Medans vanlig träkol så är en stor del av volymen inte tillgängligt för att suga upp ämnen - lite liknande som att magen inte kan smälta rå potatis för att det är en cellulosalager kring varje stärkelsekort och som magsaften inte kan smälta och komma åt innehållet, men efter kokning så har stärkelsen svält och sprängt sönder stärkelselager och magsaften kan smälta stärkelsen.

Zinkkloriden som tryckimpregneras i trädet eller biomaterialet innan pyrolysen gör något liknande under pyrolysen och kolet får (mycket) mer aktiv ytan.

Som tidigare nämnt så tar inte aktiv kol upp metaller och annat i mineralväg i någon större utsträckning (och därför zinkkloriden kan sköljas ut efter kolningen).

Det som kol är bra att binda är opolära, gärna kolrika molekyler (läs oljor och fetter, olika smakämnen mm.) medans den skyr ganska mycket polära molekyler.

Det finns en anledning varför aktiv kol fungerar bra att rena HB - alkoholen fastnar ogärna i träkolet då den är ganska polär medans tyngre alkoholer (med längre kolkedja), finkelolja mm. sugs upp väldigt aktivt av träkolet.

Och för att göra det ännu besvärligare så finns det olika kvaliteter av aktiv träkol som är optimerade med olika strukturer för optimering mot olika reningsprocesser.

Källkritik

Om jag vore nyfiken i ett så potentiellt viktigt ämne som vattenrening så hade jag nog:
1 inte litat särskilt långt på information från enskilda (och för mig okända) användare på ett öppet forum
2 hoppats att de ovan nämnda hade styrkt sina påståenden med någon form av källor
3 inte satt alltför stor tilltro till sådana som förolämpar folk av annan åsikt. Särskilt med hänseende till punkten 2 ovan

Vattenrening är viktigt för den som skall dricka det året om. Men för den som bara är ute på friluftsaktiviteter i Sverige så behöver man ju bara bry sig om bakterier, virus och parasiter, och allt övrigt kan man glömma. .

Att filtrera vattnet genom kol från brasan är bara för att det skall bli godare/trevligare att dricka, man måste fortfarande koka upp det.

Har jag förstått rätt då?

Om jag vore nyfiken i ett så potentiellt viktigt ämne som vattenrening så hade jag nog:
1 inte litat särskilt långt på information från enskilda (och för mig okända) användare på ett öppet forum
2 hoppats att de ovan nämnda hade styrkt sina påståenden med någon form av källor
3 inte satt alltför stor tilltro till sådana som förolämpar folk av annan åsikt. Särskilt med hänseende till punkten 2 ovan

Och jag måste fråga. Är det ingen som är närvarande i skolan längre? Det är ju en förenklad beskrivning förvisso och kol kan framställas på olika sätt.

Det är svårt att kunna "googla" fram någon enskild källa. "källa".http://www.chemvironcarbon.com/se/aktivt-kol

Du får en lite bättre beskrivning hur aktivt kol fungerar.
http://www.cbfdrinkit.se/goda-rad/kol

Det går att googla vidare. Hela processen med att tillverka kol är då givetvis mer kontrollerad och bättre än att tända eld på brasa och få en förkolnad (trä)bit. Och sedan så förbättras egenskaperna genom ytterliga behandling.

Här handlade det om ett steg i att behandla en halvliter-liter vatten.

Senast ändrad:
Aktiv kol är bra på att plocka upp organiska ämnen med med mer eller mindre stor vattenskyende del/organisk del - vilket gäller för många gifter från bakterier, olika bekämpningsmedel, oljor, estrar och tyngre alkoholer mm.

Är det risk för mycket tungmetaller i vattnet och man skall leva på samma ställe längre tid, så skulle jag om möjligt filtrera dricksvatten långsamt genom en rejäl stack/tunna med moss-torv med ett lager träkol/aktivt kol också i botten där man tappar ur (som förbättrar smaken och färgen till stor del då humusämnen/syrorna sugs upp av träkolet till en del).

torv är en extrem komplex historia med mer eller mindre i olika grader nedbruten cellulosa vars många trasiga ändar agerar som fast sittande syror och komplexbildare och därmed kan fånga in metalljoner och hålla kvar det.

(andra organiska ämnen som är starka komplexbildare är tex. citronsyra, EDTA mfl. vars sistnämnda används ibland som medicinering i samband med tungmetallförgiftningar)

Men samtidigt kan en sådan arrangemang vara för bra på att plocka bort mineraler ur vatten då även önskade mineraler som kalcium försvinner tillsamman med tungmetallerna och man får komplettera dessa på annat sätt

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg