Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Häger
- Trådstartare brigas
- Start datum
Har försökt kolla litet mer.
Om det var en rördrom, så var det ganska unikt. Jag är osäker på om den någonsin påträffats så långt norrut.
Jag är nu även osäker om gråhägern häckar så långt norrut. Enstaka exemplar som påträffats i Norrlands inland tror man kommer in från Norge. Gråhäger häckar vanligtvis i kolonier.
För mig låter det troligast att det var en "myrvattenkamoflerad" trana, men jag utgår ifrån att du sett trana så ofta att du känner igen den, så även där är jag osäker.
/ Bertil
Om det var en rördrom, så var det ganska unikt. Jag är osäker på om den någonsin påträffats så långt norrut.
Jag är nu även osäker om gråhägern häckar så långt norrut. Enstaka exemplar som påträffats i Norrlands inland tror man kommer in från Norge. Gråhäger häckar vanligtvis i kolonier.
För mig låter det troligast att det var en "myrvattenkamoflerad" trana, men jag utgår ifrån att du sett trana så ofta att du känner igen den, så även där är jag osäker.
/ Bertil
det rördrom i dina trakter Britt?
Det är en brun skygg fågel som liknar en häger. Den har ett härligt basfjöjtliknande läte.
Thure
Borde inte finnas rördrom så långt norr ut.. långt från normalt utbredningsområde. Sen känns det väldigt främmande att en rördrom skulle stå helt synlig mitt i sommaren!
Har efterforskat lite, det har aldrig påträffats rördrom i varken Torne lappmark, Lule lappmark eller Pite lappmark. Närmsta fynden som finns är från Lyksele lappmark där finns totalt tre fynd någonsin, senast 2004 vid fiskodlingen vid Luspholmen.. innan dess finns enbart två observationer från 1970 och 76..
Kan det inte ha varit en ung häger? Jag vet inte hur dom ser ut, men hos många arter är ju ungarna mer kamouflagetecknade det första året eller så.
Ungarna ser ut ungefär som sina föräldrar.. skillnaden är att dom har mörkgrå hjässa.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Häger | Vilda djur | 1 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg