Häger

Rördrom

ja,det är nog vad det är;ensam i vassen.Inte hört den låta nåt och jag har inte sett den flyga,men av bilderna att döma bör det nog vara en rördrom och inte någon häger.
 
Har försökt kolla litet mer.
Om det var en rördrom, så var det ganska unikt. Jag är osäker på om den någonsin påträffats så långt norrut.
Jag är nu även osäker om gråhägern häckar så långt norrut. Enstaka exemplar som påträffats i Norrlands inland tror man kommer in från Norge. Gråhäger häckar vanligtvis i kolonier.
För mig låter det troligast att det var en "myrvattenkamoflerad" trana, men jag utgår ifrån att du sett trana så ofta att du känner igen den, så även där är jag osäker.

/ Bertil
 
Ingen trana

Vanliga hägrar har jag sett i kvikkjokk,de är jag säker på,de var gråa och definitivt större,men detta måste vara nåt annat och mest liknar den rördromen.
 
det rördrom i dina trakter Britt?

Det är en brun skygg fågel som liknar en häger. Den har ett härligt basfjöjtliknande läte.

Thure

Borde inte finnas rördrom så långt norr ut.. långt från normalt utbredningsområde. Sen känns det väldigt främmande att en rördrom skulle stå helt synlig mitt i sommaren!
 
hägrar vore dock inte omöjligt, deras utbredningsområde är inte långt från nämnd plats.. rördrom vore dock precis som det sägs här en sensation.. dessutom att se den stå synligt mitt i sommaren.. låter otroligt..
 
Har efterforskat lite, det har aldrig påträffats rördrom i varken Torne lappmark, Lule lappmark eller Pite lappmark. Närmsta fynden som finns är från Lyksele lappmark där finns totalt tre fynd någonsin, senast 2004 vid fiskodlingen vid Luspholmen.. innan dess finns enbart två observationer från 1970 och 76..
 
Kan det inte ha varit en ung häger? Jag vet inte hur dom ser ut, men hos många arter är ju ungarna mer kamouflagetecknade det första året eller så.
 
Lösningen var en vanlig gråhäger

Tog kikare och en kamera med rejäl zoom ikväll(inte min,så jag har inte fixat att lägga in bilden hit).
Den är lite brun på bröstet,men bakifrån och sidan typiskt gråaktig.En "buske" på huvudet som den reste ibland.
 
Har fått se bilden på fågeln nu och den föreställde mkt riktigt en gråhäger. En årsunge var det som ganska nyligen blivit flygg o lämnat boet så hägrarna häckar alla ggr i närheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frarol Häger Vilda djur 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg