Identitet – Hur uppfattar medarbetarna i organisationen sig själva? Anser man att det resultat man presterar är bra eller dåligt, och framförallt – hur tror man att omvärlden uppfattar en?
Profil – Hur skall vi informera om varumärket så att omvärlden uppfattar oss enligt den önskade imagebilden
Image – Hur uppfattar omvärlden varumärket? Hur stämmer detta med den identitet?
Detta är VARUMÄRKESIDENTITET i ett nötskal. All exponering av ett märke har skapar dess IMAGE och den förändras, men denna IMAGE finns bara i vårt medvetande.
Är fjällrävens väv sämre för att den inte har utvecklats på 30 år? Blir TNF jackor sämre för att dagispersonal har dom på sig när de är med barnen i sandlådan?
Sedan uppkommer någon ryktesspridning... "jag har hört sägas"... och så dissas TNF kläder trots att det inte finns något belägg för att de är sämre än andra kläder.
Kolla på TNF hemsa, det är vanlig GTX väv i allt och det finns inga belägg för att de tyger som lamineras är av sämre kvalitet. Priserna är hutlösa som vanligt.
Men har någon några RATIONELLA argument för att TNF medvetet har försämrat kvaliten på sina produkter för att kunna sänka priset så kan ni ange en pålitlig källa.
Men naturligtvis är det så att just därför att TNF exponeras överallt så tappar den sin IMAGE men inte på grund av att den är sämre utan på grund av hur vi uppfattar varumärket.
// Roland - medielärare