Gubbvarning för TNF

Rocke; sa:
Hoppla!
På endast fem timmar har fem oroliga TNF-bärare (?) kännt råtönt-stämpeln i pannan. En i timmen och ändå har vi har inte sett slutet än.
Antagligen kör ni SAAB och har keps också!!!

Vilka beskyllningar du kommer med, då! Köra SAAB, moi? :) Jag vore glad om jag hade råd med en bil överhuvudtaget, eller ens TNF. De flesta friluftskläderna (är inte det ett väl töntigt ord? Outdoor ska det vara!) köper jag på Odal. Que est ballfaktorn? Men är man fattig student så.
 
Rocke; sa:
The North Face breda distribution med framför allt skaljackor har, tycker jag, sänkt varumärket rejält.
Bara en betraktelse från en betraktare.
Då får du väl ge dig ut i LOGODJUNGELN för att hitta ett varumärke som ger dig det mervärde du inte kan uppnå genom ditt liv.
Jag har själv sjunkit så lågt att ja köpt kläder från ITAB och RP outdoor - det är till och med under mullenivån - men ger kanske ett mervärde genom att det är folk som jobbar och lever i skogen som kör med ITAB kläder :) Men en annan är ju mer NOLOGO och tittar in in börsen, min egen alltså. // Roland
 
Rocke...

Du är för gammal för att oroa dig för sånt! För h-e karl, du är ju 34 år! Det är för mycket märkeshysteri redan som det är, tänk på våra uppväxande barn!
 
Rocke; sa:
The North Face breda distribution med framför allt skaljackor har, tycker jag, sänkt varumärket rejält. TNF-loggan syns lite överallt på stan och känns definitivt inte speciellt "het".

Erik,

Den springande punkten är väl följande: Blir TNF:s kläder funktionellt sämre om fler använder dem? Nej, självklart inte. Om man köper kläder för funktionen snarare än logotypen så bör detta inte ha någon betydelse (för dig heller).

En annan sak som du kan göra är att sprätta bort alla identifikationer på jackan. Märkeslösa märkeskläder är (eller har varit) ytterst "hett" inom modebranschen... ;)

/Mats
 
Hehe. Antingen är det svart eller vitt...

Jag skulle inte köpa ett plagg om det inte var snyggt, eftersom jag normalt bär mina grejer såväl i stan som på utflykter. Märk väl att jag trots allt ofta köper saker med funktion, alltså inte det reguljära, föreskrivna höstmodet.

Jag bär hellre ett ovanligt märke än TNF. För att vara lite annorlunda, för att sända en signal att jag inte bara knallat in på Naturkompaniet och köpt första bästa. Ovanligt behöver inte betyda dyrt. Vid närmare eftertanke är märket för mig viktigare för funktionskläder än för vanligt mode.

Nu ska jag äta frukost, men jag kan väl utveckla mina tankegångar när jag får svar på detta. Jo, förresten, varför räknas det som trolling när man för in så vanligt förekommande begrepp som märke och mode i friluftssfären? Är alla friluftsmänniskor strikt logiska och rationalistiska? Känns lite tråkigt.

Märken på mina mest använda friluftsprylar:
Marmot, Lowe Alpine, Haglöfs, Arcteryx, Columbia, Patagonia, Mountain Equipment
 
orchid; sa:
Jo, förresten, varför räknas det som trolling när man för in så vanligt förekommande begrepp som märke och mode i friluftssfären? Är alla friluftsmänniskor strikt logiska och rationalistiska? Känns lite tråkigt.
Nej fan inte är dett trollning. Mannen har ju bara skrivit 11 inlägg och man hinner inte bli troll med så få, det krävs mer.
Att lägga in ett provokativt inlägg kan innebära att de med trollskräck genast börja muttra om TROLL. ... HUUUUUGA ...
Jag har BERGHAUS, VAUDE, JACK WOLFSKIN, GARMOND, ADDIDAS, KONG, HILLEBERG, MSR som synliga märken :) De osynliga är RP-outdorr, JÖRNKÄNGAN, JANUS, KLÄTTERMUSEEN, "man basic" från DRESSMAN och svarta strumpor från H&M .. å en Status Que keps ..// Roland
 
Inte vet jag om det stämmer, men jag har hört sägas att TNF i avsikt att nå en större kundgrupp har som ny strategi att låta en växande andel av sortimentet hålla en något lägre kvalité, och ett lägre pris, än inom det tidigare segmentet. T.ex att vissa tältvävars och jackors prestanda sänks något, så priserna blir mer tilltalande för en bredare målgrupp. Om det stämmer försöker de dels nå en bred massa utan "extremkrav", dels behålla ett mer specialiserat sortiment av högre och dyrare kvalité. Ganska farlig strategi i så fall, i alla fall om de vill ha rennomé som högklassigt outdoor-företag.
 
Se bara på fjällräven!

För många år sedan stod Fjällräven för genuin kvalitet.

Nu säljer de i mitt tycke mest resekläder, med en väv som de skryter över att inte ha utvecklat på 30 år!

Nu börjar de kanske komma tillbaka, inte vet jag, men jag har tappat förtroendet för dem.

/Vräkbjörn
 
Raskesven; sa:
Inte vet jag om det stämmer, men jag har hört sägas att TNF i avsikt att nå en större kundgrupp har som ny strategi att låta en växande andel av sortimentet hålla en något lägre kvalité, och ett lägre pris, än inom det tidigare segmentet. T.ex att vissa tältvävars och jackors prestanda sänks något, så priserna blir mer tilltalande för en bredare målgrupp. Om det stämmer försöker de dels nå en bred massa utan "extremkrav", dels behålla ett mer specialiserat sortiment av högre och dyrare kvalité. Ganska farlig strategi i så fall, i alla fall om de vill ha rennomé som högklassigt outdoor-företag.

Dan: Ja, om det du skriver om TNF stämmer så faller ju min invändning mot Eriks inlägg - till viss del i alla fall. Den byggde ju på antagandet "all things equal".

/Mats
 
Identitet – Hur uppfattar medarbetarna i organisationen sig själva? Anser man att det resultat man presterar är bra eller dåligt, och framförallt – hur tror man att omvärlden uppfattar en?
Profil – Hur skall vi informera om varumärket så att omvärlden uppfattar oss enligt den önskade imagebilden
Image – Hur uppfattar omvärlden varumärket? Hur stämmer detta med den identitet?
Detta är VARUMÄRKESIDENTITET i ett nötskal. All exponering av ett märke har skapar dess IMAGE och den förändras, men denna IMAGE finns bara i vårt medvetande.
Är fjällrävens väv sämre för att den inte har utvecklats på 30 år? Blir TNF jackor sämre för att dagispersonal har dom på sig när de är med barnen i sandlådan?
Sedan uppkommer någon ryktesspridning... "jag har hört sägas"... och så dissas TNF kläder trots att det inte finns något belägg för att de är sämre än andra kläder.
Kolla på TNF hemsa, det är vanlig GTX väv i allt och det finns inga belägg för att de tyger som lamineras är av sämre kvalitet. Priserna är hutlösa som vanligt.
Men har någon några RATIONELLA argument för att TNF medvetet har försämrat kvaliten på sina produkter för att kunna sänka priset så kan ni ange en pålitlig källa.
Men naturligtvis är det så att just därför att TNF exponeras överallt så tappar den sin IMAGE men inte på grund av att den är sämre utan på grund av hur vi uppfattar varumärket.
// Roland - medielärare :)
 
Arcteryx

Alla som läst ända hit förstår nu varför Arcteryxgrejor är så dyra. Liksom Harley Davidson. Tänk på alla individualister på likadana HD med likadana kanonkulehjälmar och likadan ölmage.

Själv har jag en Arcteryx-jacka som jag lyckats få tag i billigare än jag hade fått en TNF eller Haglöfs. Visst är den bra, men jag känner den omvända töntstämpeln bränna i pannan: "Titta, en idiot som kan lägga 5500:- på en jacka! Rätt lurad kille!". Folk kan ju ta mig för en "pryl-attityd kille som tror att de som har TNF har det för att dom är så jävla dumma att dom inte begriper att Arcteryx är det rätta och bästa, om man går omkring med TNF kan ju folk tro att man tillbringar semestern i svenska fjällen och inte fattar att det är Aconcagua som gäller!"

Å andra sidan måste man ju köpa nytt nån gång, man vill ju inte se ut som en sån som limmar på extra mycket silvertape på brallorna för att se cool och erfaren ut a'la Riksgränsen.

Svårt det där, inte nog med att man ska komma ut och ha kul, man måste göra det med stil! :) Har ni skaffat FETA (uttalas nasalt) skidor än förresten?
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg