Gubbvarning för TNF

Det exotiska hemvärnet.

Rocke; sa:
The North Face breda distribution med framför allt skaljackor har, tycker jag, sänkt varumärket rejält. TNF-loggan syns lite överallt på stan och känns definitivt inte speciellt "het". [...]
Kläderna blir naturligtvis inte sämre för att de syns allt mer, men risken är att det blir lite Skogsmulle-varning över märket.

Och?

Det viktigaste är väl utan tvekan funktionen och priset, allt annat är fullständigt oviktigt.

Jag vandrar t.ex. med en gammal bundeswehrbyxa och jag struntar i om jag ser ut som en vilsegången landsknekt.

Varför ska allting vara exotiskt? Vet ni att folk här hemma i Tyskland springer omkring iförd urgamla svenska hemvärnskläder från ÖB, eftersom det ser väldigt exotiskt ut?! Bara att ha fickor på ryggen, tänk så härligt exotiskt det är! Ingen aning hur man skall kunna komma åt dessa fickor utan att bryta armen, men detta är nog en helt annan fråga. Det räker med att hemvärnskläder ser så exotiska ut.

Och eftersom somliga verkar tycka att allt som produceras hemma är långtråkigt:
Sista veckan fick jag nya MEC-katalogen från Kanada. KANADA! Wow! Serratus! Arc'Teryx! Med mera! Så fantastiskt exotiskt!!
Och vad gör de, dessa exotiska kanadensare? De kallar sitt material efter er nordiska mytologi: Se avsnitt "sleeping bags", modellerna Thor och Asgaard. Okay, det är bara en del, men det duger för att förtydliga det paradoxala i hela märkes- och namndiskussionen.

Nattliga hälsningar,
/Georg

George: du verkar lite trött och sur i afton.

Precis som i det vanliga livet är friluftslivet icke pà nâgot vis befriat frân mäns och kvinnors önskan att signalisera nâgot med sina kläder. Grovt kan man väl indela människosláktet i tvâ stora huvudgrupper:

1: De som slaviskt följer det oficiella modets krav.

2: De som slaviskt följer det inoficiella modets krav.

Till dessa stora huvudgrupper kan man sedan tillkoppla ett stort antal undergrupper och sub-undergrupper.

Gemensamt, som sagt, att deras klädval är mer eller mindre medvetet, och att de med sitt medvetna val vill signalisera nâgon slags stàndpunkt, livsttil, âsikt, grupp-tillhörighet, grupp-otillhörighet etc etc.

Sedan finns det en naturligtvis en tredje grupp:

3: De som verkligen inte bryr sig om att signalera nâgonting, utan enbart klär sig efter kriterier som exempelvis: praktisk funktion, kvalitet, sin egna ekonomiska begránsning, sin egna totala likgiltighet inför kläder/signalering etc etc.

Angàeende exotism är den oftast förrädisk:

Om man exempelvis köper just Arcteryx för att signalera exotism bör man se upp: den lilla, sjálvständiga David har ju nu som bekannt sâlt sig till Goliat (Salomon/Adidas), och därmed blivit komersiell och multinational! En klar fälla för den renodlade exoten, med andra ord!

Mvh / mats

>jag orkar inte längre.. ni e galna, jag skall kväva mig själv med en yllestrumpa!!!

Ingen ide att du försöker. Det är omöjligt. Yllestrumpor andas hur bra som helst.

Leif.

malindo; sa:
Om man exempelvis köper just Arcteryx för att signalera exotism bör man se upp: den lilla, sjálvständiga David har ju nu som bekannt sâlt sig till Goliat (Salomon/Adidas), och därmed blivit komersiell och multinational! En klar fälla för den renodlade exoten, med andra ord!
Arcte... kan inte ens uttala ordet äxotiskt ....*LOL*... har aldrig varit det är mycket plast i ordet, yta utan något beständigt, som ..*något man ba måste ha för att verka cool*... Borde kansk lista vad alla varumärke står för, det varierar mycket mellan oss ute och på utsidan. // Roland

walk_alone; sa:
... Borde kansk lista vad alla varumärke står för, // Roland

Naturligtvis borde du det: det är ju sjálva grundkursen för en sann snajdare, vetja! Kommer man norrifrân kan ju detta vara en bra start för att bli lite cool, liksom.

Mvh / Masse

(den här tràden kan ju kasnke ge ett och annat grund-tips. Vinnaren var alldeles nyss Fjällráven, men det kan ha ändrats)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg