Jag kan väl upprepa det svar jag gav när frågan ställdes i fel möte:
Franska GTA är väl samma som GR5, från Genèvesjön till Medelhavet. Sen finns ju även den italienska GTA, Grande Traversata delle Alpi, i Piemonte, från Lago Maggiore ner till Ligurien. Jag har vandrat åtskilliga sträckor på båda, ofta i kombination, bl a iår. Det som slog mig just den här gången var hur tacksamt det är att vandra i Havsalperna, bra höjd, bra tältmöjligheter, osv. Bilder finns på
http://www.huthyfs.com
Mest strikt följde jag GR5 1999, från St Gingolph till Modane (alltså den nordligaste biten), men därifrån har jag bara ett fåtal bilder.
Den biten har nackdelen att besöka dalorter på rätt låg höjd, vilket alltså leder till en hel del skogsvandring.
Överlag har jag genom åren funnit Sydalperna, alltså allt söder om järnvägen Paris-Milano, tacksammast att vandra i, med bra sammanhang och stora improvisationsmöjligheter. Det behövs när turernas längd ligger på 18 dagar (som 2015), 19 dagar (som iår) eller, som mest, 21.
Jag följer sällan färdiga turer utan kombinerar. T ex min bästa sensommartur, 2010, började i Argentière, följde Le Tour du Mont-Blanc ett stycke, därpå GR5 från ungefär Col de la Croix du Bonhomme till Landry, Le Tour de la Vanoise till Modane, och därpå tämligen fritt i Thaborområdet (som blev det enda sydalpina på just den turen) till Briançon.
Jag har också kommit att göra alla etapper på Le Tour du Queyras, men inte på en tur, och inte åt samma håll, en stor del av Le Tour de l'Ubaye, östra delarna av Le Tour des Ecrins (de västra delarna har en del knepiga pass). Le Queyras verkar ha det bästa klimatet och de bästa snöförhållandena - t ex förra året gick jag i slutet av juni+ngn dag i juli bekymmerslöst över flera pass på över 2800 meters höjd.
I Havsalperna, där jag alltså började min senaste tur, har jag tidigare även utforskat de västra delarna, i Frankrike. Nackdelen med den franska delen är att tältet bara får stå 19-9 (La Vanoise i norr är ännu strängare; där får man bara tälta invid vissa stugor). Bäst ur tältsynpunkt är italienska Havsalperna och Thabor-området.
Jag känner mig ännu lite för ung (snart 72) för att lita helt till stugor och för gammal för att benämna franska vandringsleder på engelska.