Grymmaste cykelpendlaren

avslutad210712

Gäst
oddbol; sa:
Noterar att det verkar vara en utbredd uppfattning att kylan skulle vara det värsta problemet på vintern. Men den hanterar man ju med rätt kläder (inkl ansiktsmask när det kryper en bit under -20). OK, cykeln tar stryk, men själv kan man alltid hålla sig varm. Underlaget tycker jag ofta är mycket värre, och då speciellt två sorter:

- Snömodd som frusit, i synnerhet det som plogbilarna kör upp på cykelbanorna. Är man först så är det väl ok, men när gamla cykelspår i modden, helst i en nedförsbacke, har frusit så är det ofta en ren och skär nära-döden-upplevelse. Mitt favoritställe (mellan Täby och Stockholm) är en liten backe vid Bergshamra, cykelbanan precis vid motorvägen, där det garanterat alltid är moddigt.

- Glasis, syns inte, men märks...

Odd

Absolut bäst är när det är blankis under och sen faller det kallsnö ovanpå det. Jisses vilka snygga vurpor man gjort *L*
 

avslutad210712

Gäst
motionären; sa:
anders_elias; sa:
Kul tråd det här! Själv cyklar jag året om, dock endast 1 mil om dagen så det är en lätt match även på en WICI 40-talare. Sen jag upptäckte dubbdäck till cyklar så har vintercyklingen blivit mycket trevligare... En nackdel såhär på vårkanten, iaf i Stockholm, är när alla "sommarcyklister" som endast cyklar maj-aug kommer fram; de vinglar hit och dit i trafiken, i högklackat, med portfölj på styret osv osv och ger oss cyklister dåligt rykte...

Cykla på bara!
//Anders

Jag håller med om att sommarcyklisterna mer eller mindre är rullande truppminor. De svänger utan att räcka ut handen eller titta bakåt, de ignorerar rödljus utan att ha koll på trafiken osv. Tycker ändå det är ett roligt vårtecken att svensson tar sig ut på cykelvägarna. Dessutom får man ju oftast lite kul medtävlare de dagar man vill "essa" uppför Västerbron (Stockholm kanske roligaste och vackraste spurtsträcka på vardagsmornar). Något som dock gör mig lika förvånad varje gång är att vid rödljus finns det alltid några långsamma "sommarcyklister" som måste tränga sig längst fram i avvaktan på grönt ljus. Detta trots att det oftast redan står några snabba cyklister som åker fort längst fram. "Sommarcyklisten" måste ju inse att han provocerar fram trafikfarliga omkörningar, eller?

Kanske inte skall säga så mycket för enligt mina bekanta är jag en (fortfarande) levande livsfara för alla inklusive mig själv. Speciellt bussförarna i lokaltrafiken måste bara älska min framfart *L*. Fast nu har jag flyttat bort från stan så nu är jag bara ett litet irritationsmoment för resten av trafiken.
 
Östloning-Sundsvall

Hej sommaren -99 Cyklade jag mellan hemmet och jobbet som är 70 km t&r.Det som va lite tungt det va och börja klockan 5 på morgonen och jobba =}.
Den sommaren vart det 450mil.
 
avslutad210712; sa:
Till skillnad från vad många tror så är inte regn det värsta vädret utan det tunga snöblasket som kommer på våren. Lägger sig över sömmarna och tränger in så småningom. Kanske inte om man har GTX-kläder men vem har det........

Snöblasket lägger sig även över drev å växlar, vilket försvårar/omöjliggör växling. Ett riktigt krångel... Har bara 7km enkel väg till/från jobbet/gymmet, men det blir minst en vända per dag (oftast två-tre).

Vilken årstid är värst? Beror kanske på var man bor. Här i Umeå tycker jag att tidig vår är värst, just när det är sådant snöslask (som det var för någon vecka sedan här). På dagarna är det slaskigt å jävligt, med ovannämnda effekter, på kvällarna tokhalt alternativt djupa spår som är stelfrusna å livsfarliga...

/D
 
Biltema säljer (sålde?) en kassettrengörare som du monterar på ramen, med "fingrar" som sticker in mellan kransarna i kassetten. Faktiskt riktigt effektiv när det gäller att hålla modden borta så att växlandet fortsätter att fungera. Finns dock bara till kassetter med sju och åtta kransar.
 
Trafiken

Jag hör till sommarpendlarna men cyklar ändå snabbt, rakt och fint. Förutom väder, årstid och underlag tycker jag trafiken, åtminstone här i Stockholm, kan vara ordentligt stressande. Bor man söder om stan och ska till universitetet på andra sidan innebär det mycket snirklande förbi trafikljus, byggarbeten, SL-bussar, backande lastbilar, taxibilar med mera. För att inte tala om parkerade bilar som när som helst kan slänga upp bildörren och effektivt sätta stopp för vidare framfart. Det är drygt 10 km enkel väg och allt annat än lugn cykling.
 
48 km per dag

Jag pendlar 48 km per dag från slutet av mars till mitten av september.

Det går bra och man spar väldigt mycket tid, totalt sett på detta.

Övrig tid pendlar jag med kollektiva transportmedel.
[Ändrat av klippen 2004-04-01 kl 18:08]
 
Är själv cykel- och tågpendlare, dvs. jag cyklar i ur och skur till stationen i Göteborg (5 km)för att sedan åka vidare till jobbet. Detta är något som jag är helt beroende av kan man säga, dvs. att få den här fysiska kicken i ottan och efter jobbet.
Hur som helst så kan jag bara hålla med om att det är kaos i cykeltrafiken så här års. Alla vi som cyklar i stan vintertid brukar rulla på ganska bra i trafiken tillsammans. Men denna veckan har det bara varit för mycket! Folk använder inte sina ögon att titta med och använder inte heller kroppen för att visa varthän man ska. Tänk på det alla stadscyklister...visa tydligt var ni ska så man slipper tvärnita för en plötsligt svängande cyklist.(Kärringagnäll?)
/ Anna-H.