Grymmaste cykelpendlaren

Jag tittar på cykeln varje morgon när jag ändå går förbi på väg till bilen, sedan gör jag av med 2 liter bensin enkel väg till jobbet.
Men jag har det varmt och torrt :)
 
Annat var det när VI var unga ...

Four Yorkshiremen Sketch (Monty Python)

Four well-dressed men sitting together at a vacation resort.

Michael Palin: Ahh.. Very passable, this, very passable.

Graham Chapman: Nothing like a good glass of Chateau de Chassilier wine, ay Gessiah?

Terry Gilliam: You're right there Obediah.

Eric Idle: Who'd a thought thirty years ago we'd all be sittin' here drinking Chateau de Chassilier wine?

MP: Aye. In them days, we'd a' been glad to have the price of a cup o' tea.

GC: A cup ' COLD tea.

EI: Without milk or sugar.

TG: OR tea!

MP: In a filthy, cracked cup.

EI: We never used to have a cup. We used to have to drink out of a rolled up newspaper.

GC: The best WE could manage was to suck on a piece of damp cloth.

TG: But you know, we were happy in those days, though we were poor.

MP: Aye. BECAUSE we were poor. My old Dad used to say to me, "Money doesn't buy you happiness."

EI: 'E was right. I was happier then and I had NOTHIN'. We used to live in this tiiiny old house, with greaaaaat big holes in the roof.

GC: House? You were lucky to have a HOUSE! We used to live in one room, all hundred and twenty-six of us, no furniture. Half the floor was missing; we were all huddled together in one corner for fear of FALLING!

TG: You were lucky to have a ROOM! *We* used to have to live in a corridor!

MP: Ohhhh we used to DREAM of livin' in a corridor! Woulda' been a palace to us. We used to live in an old water tank on a rubbish tip. We got woken up every morning by having a load of rotting fish dumped all over us! House!? Hmph.

EI: Well when I say "house" it was only a hole in the ground covered by a piece of tarpolin, but it was a house to US.

GC: We were evicted from *our* hole in the ground; we had to go and live in a lake!

TG: You were lucky to have a LAKE! There were a hundred and sixty of us living in a small shoebox in the middle of the road.

MP: Cardboard box?

TG: Aye.

MP: You were lucky. We lived for three months in a brown paper bag in a septic tank. We used to have to get up at six o'clock in the morning, clean the bag, eat a crust of stale bread, go to work down mill for fourteen hours a day week in-week out. When we got home, out Dad would thrash us to sleep with his belt!

GC: Luxury. We used to have to get out of the lake at three o'clock in the morning, clean the lake, eat a handful of hot gravel, go to work at the mill every day for tuppence a month, come home, and Dad would beat us around the head and neck with a broken bottle, if we were LUCKY!

TG: Well we had it tough. We used to have to get up out of the shoebox at twelve o'clock at night, and LICK the road clean with our tongues. We had half a handful of freezing cold gravel, worked twenty-four hours a day at the mill for fourpence every six years, and when we got home, our Dad would slice us in two with a bread knife.

EI: Right. I had to get up in the morning at ten o'clock at night, half an hour before I went to bed, (pause for laughter), eat a lump of cold poison, work twenty-nine hours a day down mill, and pay mill owner for permission to come to work, and when we got home, our Dad would kill us, and dance about on our graves singing "Hallelujah."

MP: But you try and tell the young people today that... and they won't believe ya'.

ALL: Nope, nope..
 
Känner mig mesig...

Nog tusan cyklar jag året om i alla väder, men bara drygt 2km till tåget.

Inte nog med att jag ligger i lä jämfört med er. Jag cyklade ju dubbelt så långt till skolan varje dag i mellanstadiet.

Nä, nu får man flytta så man får en värre sträcka...
 
Jag cykelpendlar inte alls nu längre, sen jag i morse upptäckte att nån jävel stulit min Crescent Kebne. Är normalt sett en fredlig man, mot alla former av dödsstraff och hämnd, men helt plötsligt förstår jag varför de hissade upp hästtjuvar i närmsta träd i Vilda Västern...
Morr.
 

avslutad210712

Gäst
gundj; sa:
Jag tittar på cykeln varje morgon när jag ändå går förbi på väg till bilen, sedan gör jag av med 2 liter bensin enkel väg till jobbet.
Men jag har det varmt och torrt :)

Gjorde så också en vinter. 10 kg senare började jag om med att cykla :)
 
Jag har en bekant som bor i Kungsbacka och pendlar till jobbet i Göteborg med cykeln. 3 mil enkel resa...
 
Eftersom G. Kropp var äventyrare/bergsbestigare i jobbet så är väl hans pendlingsresa ToR Everst troligen i ledarskiktet i denna "tävling" Frid över hans minne!

Annars så skulle jag gärna rusta på Mr. Cykel i Hemsedal där jag bodde förra säsongen.

Detta är en man som mycket väl kan vara UTAN jobb i och för sig med tanke på hur han ser ut men i alla fall:

Han pendlar mellan Gol och Hemsedal (32 km) på en gammal herrcykel med vanliga däck. Jämt klädd i sliten kavaj, tovigt hår, skiten och eländig men på gott humör när man möter honom i snöröken.

Rekordet måste ha varit när vi mötte honom en kvällning med 23 minus på termometern. Han hade då satt på sig ett par rosa skidglasögon och låg framåtlutad över styret, glatt trampande...

På denna sträcka är det nästan BARA skog

Min flickväns kommentar var:

- Jävlar, dom är HÅRDA norrmännen...

Hon svär normalt bara i undantagsfall...

[Ändrat av Buda 2004-03-30 kl 12:41]
 
Man mår bra av att cykelpendla

Hej.

Jag är säkert inte värst men mår bra av att cykelpendla 17 km enkel resa genom Stockholms södra förorter vintertid. Ibland får man bära cykeln en bit men det tillhör undantagen. Blötsnö ovanpå is är värsta föret och blötsnö är avkylande men går bra om man har en bra jacka och innermössa i cykelhjälmen.

-20 grader är oftast värre för cykelns växlar än för ryttaren.

Thure
 
Noterar att det verkar vara en utbredd uppfattning att kylan skulle vara det värsta problemet på vintern. Men den hanterar man ju med rätt kläder (inkl ansiktsmask när det kryper en bit under -20). OK, cykeln tar stryk, men själv kan man alltid hålla sig varm. Underlaget tycker jag ofta är mycket värre, och då speciellt två sorter:

- Snömodd som frusit, i synnerhet det som plogbilarna kör upp på cykelbanorna. Är man först så är det väl ok, men när gamla cykelspår i modden, helst i en nedförsbacke, har frusit så är det ofta en ren och skär nära-döden-upplevelse. Mitt favoritställe (mellan Täby och Stockholm) är en liten backe vid Bergshamra, cykelbanan precis vid motorvägen, där det garanterat alltid är moddigt.

- Glasis, syns inte, men märks...

Odd
 
oddbol; sa:
- Snömodd som frusit, i synnerhet det som plogbilarna kör upp på cykelbanorna.
...
- Glasis, syns inte, men märks...

- Glansis, förrädiskt dold under några cm nysnö
- 20+ cm packad snö, som börjat töa och inte längre bär.
- De där spåren som frusit in i isen, när snösmältningen har gömt dom under en vattenpöl.
 
anders_elias; sa:
Kul tråd det här! Själv cyklar jag året om, dock endast 1 mil om dagen så det är en lätt match även på en WICI 40-talare. Sen jag upptäckte dubbdäck till cyklar så har vintercyklingen blivit mycket trevligare... En nackdel såhär på vårkanten, iaf i Stockholm, är när alla "sommarcyklister" som endast cyklar maj-aug kommer fram; de vinglar hit och dit i trafiken, i högklackat, med portfölj på styret osv osv och ger oss cyklister dåligt rykte...

Cykla på bara!
//Anders

Jag håller med om att sommarcyklisterna mer eller mindre är rullande truppminor. De svänger utan att räcka ut handen eller titta bakåt, de ignorerar rödljus utan att ha koll på trafiken osv. Tycker ändå det är ett roligt vårtecken att svensson tar sig ut på cykelvägarna. Dessutom får man ju oftast lite kul medtävlare de dagar man vill "essa" uppför Västerbron (Stockholm kanske roligaste och vackraste spurtsträcka på vardagsmornar). Något som dock gör mig lika förvånad varje gång är att vid rödljus finns det alltid några långsamma "sommarcyklister" som måste tränga sig längst fram i avvaktan på grönt ljus. Detta trots att det oftast redan står några snabba cyklister som åker fort längst fram. "Sommarcyklisten" måste ju inse att han provocerar fram trafikfarliga omkörningar, eller?
 
Jag har 1,5 km till jobbet, cyklar nästan jämt året runt, men tar bilen - eller går - när det är skitväder. Cykeln är en två-växlad Crescent herrcykel från 70/80-talet, inköpt i Ljusdal på annons för 500 kr, förre ägaren har nämligen blivit så gammal att han numera behöver 5 växlar i backen upp mot IP.
Det är alltså fråga om en extremt kort sträcka på en rätt enkel hoj. Kan väl inte göra anspråk på epitetet "Grymmaste cykelpendlaren", men lite extremt är det väl, på sitt sätt?