.. att dom här inne som påstår att det inte är sverige, i själva verket försöker dölja sin delaktighet?
Bara en gissning..
Illegal jakt (tjuvjakt) är lika vanlig i Sverige som i alla andra länder.
Det som triggar?
Tja, spänningen i dom flesta fall.
Ingen kan nog neka till att det borde bli en ordentlig adrenalinkick, att dels jaga, och att dels jaga olovligt.
(Ungefär som att padda forskajak, i forsarna dit inte ens laxen går)
Att påstå att illegal jakt inte skulle finnas i Sverige är, ja, jag kan inte ens förstå varför man ens försöker...
Ska tillägga att jag själv är jägare.
(Så det är inte fråga om svartmålning för min del..)
/LMM
Om du läser om tråden från början, så ser du att ingen har i några inlägg här, påstått att tjuvjakt inte förekommer i Sverige. Och att ingen heller påstår att tjuvjakt från snöskoter inte förekommer.
Men vad som påstås av en del inkl. mig är att den omdiskuterade filmen som i SVT:s program, sägs ha filmats i Sverige, inte är det.
Vi som kommer med detta påstående menar att det knappast kan stämma, då det i filmen bland annat används snöskotrar av märket Buran, ett märke som är rysktillverkad.och som inte har sålts i Sverige någonsin.
Vad som jag oxå anser vara ett felaktigt påstående, är det som Erik fernström uttalar sig i ÖP (
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=830496)
"Att gemene man i skogslänen tjuvjagar med hjälp av snöskoter."
Jag vill påstå tvärtom, att gemene man i skogslänen inte skyddar den som tjuvjagar rovdjur eller älgar från snöskoter, om man upptäcker sådan jakt.
Men däremot så tror jag (Trovärdiga påståenden=Rykten ?) att det i många älgjaktlag, förekommer jakt från bil, under den legala älgjaktsperioden (Aug.-Nov.). Denna jakt tror jag tyvärr däremot att man som vittne till, inte vill blanda sig in i, eller inte har sett, även om man passerar när älgen håller på att tas till reda..
Visst är skogslänen en glesbefolkad del av Sverige, men under senvåren när snön fortfarande ligger kvar, så är det otroligt mycket folk ute i markerna, och då tror jag att det är ytterst få som överhuvudtaget vågar tjuvjaga björn när dom just lämnat sitt ide. Annat än i dom områden som i princip är stängda för besökare, ex. vis. nationalparker, reservat med skoterförbud etc.
Här misstänker jag (utan att veta säkert) att tjuvjakt på djärv mm. oxå kan förekomma från snöskoter under hela vintern.