Svartmåla jägare
Morgon Jonte.
Nej jag tror inte att alla är rötägg, har aldrig sagt det heller (och om du läser vad jag skriver så tror jag du inser att jag inte heller skrivit det).
Men du avfärdade artikeln ganska kortfattat med att bara hänvisa till att man skulle kolla publiceringsdatum. Inga förklaringar till vad du menade eller nått. Och jag tror INTE att endast rötäggen hunnit dö av hög ålder under dessa 6 år (döden brukar drabbba oss alla lika, rötägg elelr inte).
Sen hur många gånger det hänt utan att det hamnat i tidningen kan man ju alltid undra. Jag tror inte att tidningen har en 100%-ig rapportering av sånt. Finns nog fler fällor än de skriver om.
Det är ju
Du som börjar med att påstå att
jag har påstått att jägarkåren på 6 år blivit fromma som lamm !
Läs om vad jag skrev.
Och jag avfärdar inte alls artikeln mindre kortfattat än vad som behövs, för att inse att hela reportaget är fejkat.
För det första, att påstå att björnjakten på filmen utspelar sig i dag i Sverige, är ljug.
För om man som jag skrev, kikar på skotrarna i filmsekvensen som användes, så ser man att det är öststatsskorar, och dom har dom aldrig sålts i Sverige, anledningen är att dom är hopplöst omoderna jämfört med dom produkter som tillverkas i väst.
Sedan så ser man ju kläderna på jägarna, inte riktigt är sånt som finns och används i Sverige.
Men jag skrev också att tjuvjakt med snöskoter visst förekommer i Sverige. Framförallt i områden där det inte finns några "vittnen".
Det exempel på "Tomfatsåteln" som drogs upp i filmen, påstås ha hittats i Sverige, varför talar man inte då om vart platsen är ?
Vem vill man skydda och varför ?
inget svar på dessa frågor visades upp i reportaget, därför vill jag påstå att det som beskrivs på filmen inte heller är från Sverige, utan troligtvis från något öststatsland. Men visst har det bevisligen hänt i Sverige och Överkalix, enligt artikeln i NSD från 2001.
Därför påstår jag att tjuvjakt med "Tomfatåtel" inte direkt så vanlig i Sverige nu mera.
Men att det var betydligt vanligare förr i tiden och då menar jag inte i slutet av förra seklet, utan vid förra sekelskiftet. Men att det vid den tiden användes mer slagfällor än "Tomfat", trots att även dessa är förbjudna för jakt i sverige.
Jag påstår vidare att om dessa redskap fortfarande skulle användas med stor omfattning i Sverige, så skulle man defintivt hitta betydligt fler fällor än vad som görs.
För trots att norra norrland är stort och glest befolkat, så färdas det ändå otroligt mycket folk i skogarna och en björn som fastnar i en sådan här fälla lever garanterat om en hel del, innan döden kommer som en befrielse.
Personer som hittar en sådana här grym fälla, har garanterat ingen sympati med den idiot som satt ut den och polisanmäler direkt en sådan här sak.
Jag skrev oxå att jaktlag och samebyar har mer att förlora än att vinna på att sätta ut sådana hära fällor på "sina" marker
Med bakgrund av detta, så påstår jag att då det i modern tid inte hittas något större antal av dessa fällor i Sverige, så är denna grymma jaktform dessbättre inte lika vanlig idag som förr. Men givetvis så är det inte helt säkert att alla fällor hittas. Men nog måste väl ändå minst 50% av fällorna hittas om dom var sprida runt om i skogarna.
Och är det då 6 år sedan den sista ällan hittades i Sverige, så måste du väl ändå hålla med om att det dessbättre inte är så vanligt med dessa i Sverige i vart fall.
Och till sist, vad säger att det är jägare som satt ut fällorna ?