Jag tror på Pagajer (grönlandspaddlar), men också på den så kallade europeiska paddeln ("vanlig paddel"). Det finns inget rätt eller fel, utan snarare olika typer av situationer. När jag paddlar kajak har jag med mig tre paddlar. En Pagaj, en så kallad Stormpagaj och en europeisk delbar paddel i kolfiber. Beroende på situation, feeling, typ av upplevelse och aktivitet väljer jag därefter paddel. Alla har fördelar och nackdelar. Blandar man då användningen får man det bredaste och bästa utbudet. Blåser det riktigt mycket och jag får massorna i ansiktet, dvs har kraftig motvind, då är det jävligt gött att paddla med svepande tag med stormpagajen. Då är så lite paddel som möjligt i luften och så mycket som möjligt i vattnet. Klart det mest effektiva i en sådan här situation. Paddlar jag i lugna förhållanden tycker jag mest om att paddla med pagajen. Det beror helt enkelt på att den paddelstilen och tekniken passar mig och min kajak. Men jag plockar ibland fram europapaddeln för att variera teknikerna, sträcka ut kroppen och aktivera ett annat muskelsystem. Paddlar jag i ytterskärgårdar och får för mig att sätta på kajakhjälmen och surfa och leka i vitvatten, ja då är ju pagajer och stormpagajer kassa. I en sådan här situation behövs en paddel som svarar snabbt och rejält, en paddel som ger mer på låga och höga stöd, en paddel som svarar rejälare på sidoförflyttningar och accelerationer och topphastigheter.
Jag tränar med alla paddlar för att bli bättre tekniskt med dem. Jag tycker det är en kul utmaning att blanda tre olika paddeltekniker i min kajakpaddling.
Jag råder dig att bygga en pagaj, lära dig paddla med den, bygga en till, å en till, och testa dig fram. Lära dig paddla med flera olika typer av paddlar och applicera kunskaperna på olika situationer.
Tidigare länkat björn thomassons hemsida är mycket bra. Där kan du läsa om allt vad gäller Pagajer. Ha dock i bakhuvudet att han lever för pagajer. Det finns användning för annat också....
/t