Grönland gaskök

Hej!

Tänkte å min systers vägnar höra mig för angående Grönland.

Hon ska dit om några dagar och bl.a. vandra lite. Jag har mailat Primus för att höra om de säljer sin gas på Grönland, eller om de vet om det finns liknande gasbehållare men de var inte säkra. Turistinformationen där borta har inte svarat ännu heller.

Frågan är nu om någon på detta eminenta forum kanske har någon erfarenhet av just Grönland och gasbehållare till kök?

Köket är ett ETA Express.

Vad är rekommendationen annars? Köpa ett multifuel-kök? Har ni några tips på vad man ska tänka på i så fall?

Hälsningar,

Sebastian

Var på Grönland för några år sedan (Kangarlussuak? och Illulisat?). Nu var inte vår grupp runt och letade efter någon specialbutik men jag kommer ihåg att den "enda" vanliga matbutiken på ett av ställena bara sålde någon skum hushållssprit som nödtorftigt fungerade i Trangiats vanliga brännare. Vi klarade vår dryga vecka där med detta bränsle i alla fall...

Tack för svar!

De ska börja i Illulisat och därefter vidare till Nuuk. Låter som att det får bli ett multifuel kök i alla fall. Bensin lär finnas tillgängligt.

Får se om någon annan har någon annan erfarenhet annars blir det handla i dagarna!

När vi var där gällde fotogen eller bensin. Men det var vintertid. De jag camperade med körde på bensin. Optimus 111 Multi Silent.

Tack!

Det känns som att ett sådant kök åtminstone garanterar att det finns bränsle, så det får nog bli ett nytt inköp.

Tack för inputen och snabba svar!

Sebastian

Hej!

Tänkte å min systers vägnar höra mig för angående Grönland.

Hon ska dit om några dagar och bl.a. vandra lite. Jag har mailat Primus för att höra om de säljer sin gas på Grönland, eller om de vet om det finns liknande gasbehållare men de var inte säkra. Turistinformationen där borta har inte svarat ännu heller.

Jag gjorde en tur till södra Grönland för snart tio år sedan. Gas i standardburkar fanns att köpa både på vandrarhemmet och i en liten turistshop/caf'e/info-butik i Narsarsuaq (som är en pytteliten håla intill flygplatsen). Jag hade mejlat vandrarhemmet före resan och frågat om bl.a. gas och i deras svar lät det som om det var självklart att det fanns gas att köpa.
Däremot finns det en del mat som verkar vara svår att hitta och en del grejor som var riktigt svindyra. Till exempel så var brödhyllan i matbutiken i Narsarsuaq typ 30 cm lång och enbart fylld med mjukt, sött bröd. Kokkaffe var helt okänt och en liten marabou-chokladkaka kostade typ 50 danska kronor.

Min gissning är att det borde finnas gas även i Illulisat, men man måste ju veta säkert.

Ja jag har läst på lite mer och det kanske inte är helt optimalt av den anledningen. Men förhoppningsvis är någon av de andra som ska med lite mer erfarna eller åtminstone mer intresserade och kan klara av det.

Det är ganska tight med tid annars hade det inte varit några problem att lära upp.

Är det något särskilt du syftar på gällande erfarenhet? Det är betydligt fler manövrar än Gaskök men om dem bara behärskas borde det fungera.

Ja jag har läst på lite mer och det kanske inte är helt optimalt av den anledningen. Men förhoppningsvis är någon av de andra som ska med lite mer erfarna eller åtminstone mer intresserade och kan klara av det.

Det är ganska tight med tid annars hade det inte varit några problem att lära upp.

Är det något särskilt du syftar på gällande erfarenhet? Det är betydligt fler manövrar än Gaskök men om dem bara behärskas borde det fungera.

Köpte gas med primusgänga i Illulissat förra sommaren. Det enda stället där det fanns var friluftsbutiken mitt i byn. De har dock inte öppet på söndagar.

Tipset är att ta bort plastskyddet på flaskan och kolla så det finns gänga. Punkteringsbehållare fanns det gott om...

Förvärmning kan vara besvärligt om man inte är van beroende på kök och bränsle, sedan är ju risken för att de sotar igen och måste rensas mycket större.

Spela in instruktionsvideo på mobil, titta vid behov. En om förvärmning, en om sot etc. Ta med extra kraft till telefon typ powerbank.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg