bpette; sa:Jag brukar säkra andremannen (leder inte ofta så långa leder men har gjort det några få gånger) så att jag sätter upp standplatsen som ett topprepsankare och har ATC:n i min sele. Då blir låsningsrörelsen nedåt istället. Är detta en dålig säkringsstrategi? Jag menar om min andreman blir hängande i repet kan jag tänka mig att jag har mer problem att fixa det än om ATC sitter i väggen. Öppen för synpunkter...
/Björn
En fördel med att sätta repbromsen direkt i ankaret är väl att du halverar belastningen vid ett fall. Ankaret behöver bara ta klättrarens vikt istället för klättraren och dig (som motvikt). Vid förankring runt en stor tall är det väl inga problem. Men kanske lite tveksamt vid sämre toppankare/standplatser?
En tredje variant är ju att knyta fast sig själv i ankaret, sätta sig på "kanten" och ha repbromsen i selen. Dock kan känslan att bli "dragen över kanten" vid ett fall vara ganska obehaglig. Se också upp hur repet löper, så att det inte påverkar den framtida fortplantningsförmågan...