Grigri = Falsk säkerhet?

Peter E (Peter Erhard) skriver "I filmen Hard Grit används Grigri konsekvent, och säkringarna som används där är ju i allra minsta laget."

Duktiga klättrare är inte sällan mindre duktiga säkringsmän. Av hänsyn till det stora antalet drabbade och deras anhöriga stannar jag där.

Man kanske skulle kunna enas om att dynamisk säkring alltjämt innebär repglidning, t ex genom en repbroms, under fortsatt bromsning? Att kalla ett litet uppåthopp för dynamisk säkring låter högst egendomligt. Men det har tydligen blivit kutym.

Fördelar och nackdelar med dynamisk säkring jämfört med statisk blev utrett för mer än 30 år sedan av säkerhetsgruppen inom DAV (Pit Schubert, Fritz Sticht, m fl). Deras tester var mycket omfattande och analysen inte sämre. Inget väsentligt nytt har framkommit sen dess.

Man har gjort marginella förbättringar av den första dynamiska repbromsen stichten (t ex genom ATC) och marginella förbättringar av den statiska
säkringen "Karabinerkreuzsicherung" (t ex genom Grigri).
 
climbrob (Robin Dahlberg) skriver
"Men observera att jag anser att grigrin är bäst i sportsammanhang, inte vid traditionell klättring då jag anser ATC (eller liknande) vara överlägsen."

Han har helt rätt. Instämmer till hundra procent.
 
Grigri

Är det då bäst att börja med Grigri, och sedan övergå till friktionsbroms typ ATC... alltså för nybörjarklättrare. (I första hand inomhus med topprep.) Eller skall man göra tvärtom?
 
Joakim,

Om jag klättrade inomhus med någon som jag inte kände så väl skulle jag föredra att han säkrade mig med en grigri. Den är mer förlåtande.

Själv har jag både grigri och ATC. Men grigri var en onödig pryl för mig. Klättrar bara traditionellt eller inomhus. Fast det här var ju inte svar på din fråga, men det är kanske ändå till någon hjälp.
[Ändrat av mellpat 2003-04-05 kl 16:06]
 
Re: Myt!

Peter E; sa:
Alltså: Grigri vid sport, Grigri vid trad, Grigri inne och Grigri ute, Grigri till bultning och Grigri till frukost!

Ja kanske det men inte Grigri på äventyrsbanor! Statistik från Project Adventure (ledande i Ropes Course-branschen sedan 1971 och med olycksstatistik sedan -77, visst långt före Grigrin men de vet en hel del om säkerhet!) visar att det sker fler olyckor med Grigri som säkringsbroms än med traditionell repbroms. Till Grigrins försvar skall dock sägas att det i så gott som samtliga fall handlar om handhavande fel. Men det är alltså alltid lättare att lära någon att hantera en traditionell repbroms än en Grigri. Och så länge vi använder människor (med alla deras fel och brister) som länk i säkringskedjan så förordar jag den manick som människorna har lättast att lära sig!
 
Är det inte en risk om man växlar mellan Gri-Gri och vanlig broms att man slarvar med den vanliga bromsen? Om man är van att stå och halvslöa med en Gri-Gri så kan det väl smitta av sig på den dynamiska säkringen.

Visst, det är säkert kul med en pryl som Gri-Gri, men SÅ jobbigt är det inte att säkra traditionellt.

(Nu låter jag lite rabiat men det här är kärnan i mina åsikter. Fast jag är öppen för motargument...)
 
aldrig såsa!

vare sig man säkrar med traditionel säkring eller med gri-gri så får man ju aldrig stå och slöa, alltid en hand på döda änden! det är när man börjar slarva med detta som olyckorna händer, vare sig man använder gri-gri eller ATC.

/einar
 
Re: Grigri

joakimr; sa:
Är det då bäst att börja med Grigri, och sedan övergå till friktionsbroms typ ATC... alltså för nybörjarklättrare. (I första hand inomhus med topprep.) Eller skall man göra tvärtom?

Jag tycker man skall hålla sig till en typ av broms!
Säkringsarbetet måste "sitta i ryggmärgen", och då är det ett onödigt störningsmoment (inte minst för nybörjare) att växla mellan två metoder.I så fall skulle man köra gri-gri om man räknar med att bara klättra inne eller toppa ute, men lära sig dynamisk säkring DIREKT om man har ambitionenen att klättra traditionellt oxå.

/Per
 
samma teknik!

det pratas om gri-gri och ATC som om de var två helt olika tekniker som ligger mil ifrån varandra, korrekt handhavande för en gri-gri är ju näst intill identiskt som det för ATC. skillnaden ligger ju in när det ska firas ned igen, men det är ju inga stora skilnader. tycker därför man skall börja med ATC så får man in en korekt teknik från början, lättare att sen gå över till gri-gri än tvärt om.

/einar
 
Peter E (Peter Erhard) skrev:
"Läste nånstans en undersökning där fångrycket vid säkringarna testades. Inget signifikant skillnad kunde påvisas mellan användandet av grigri eller ATC."

I så fall måste det var fråga om så korta fall (låg fallfaktor) att dynamiken i ATC:n inte behövdes. Därmed inte så intressant.

Med hänsyn till de värdefulla synpunkterna i inläggen närmast ovan talar allt för att ATC skall vara förstahandsval, om inte enda val. Att vikten och priset sen är mycket lägre är ju inte heller någon nackdel.

För att travestera Peter E: ATC vid sport, ATC vid trad, ATC inne och ATC ute, ATC till bultning och ATC till..

Möjligen visste Peter E? Han kanske bara ville provocera fram en bra diskussion.
 
En nyfiken fråga bara från en som inte klättrar. Vad händer i "relationen" mellan klättrare och säkrare om säkraren klantar sig och inte bromsar ett fall. Jag tänker mig att man ofta klättrar tillsammans med en gammal kompis. Vill man aldrig se varandra igen eller?
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg