telekiting; sa:En nyfiken fråga bara från en som inte klättrar. Vad händer i "relationen" mellan klättrare och säkrare om säkraren klantar sig och inte bromsar ett fall..
den relationen är nog dödsdömd..
telekiting; sa:En nyfiken fråga bara från en som inte klättrar. Vad händer i "relationen" mellan klättrare och säkrare om säkraren klantar sig och inte bromsar ett fall..
¨telekiting; sa:En nyfiken fråga bara från en som inte klättrar. Vad händer i "relationen" mellan klättrare och säkrare om säkraren klantar sig och inte bromsar ett fall. Jag tänker mig att man ofta klättrar tillsammans med en gammal kompis. Vill man aldrig se varandra igen eller?
mellpat; sa:Med hänsyn till de värdefulla synpunkterna i inläggen närmast ovan talar allt för att ATC skall vara förstahandsval, om inte enda val. Att vikten och priset sen är mycket lägre är ju inte heller någon nackdel.
För att travestera Peter E: ATC vid sport, ATC vid trad, ATC inne och ATC ute, ATC till bultning och ATC till..
alien; sa:Pit Schubert skriver i -95 års utgåva av "Sicherheit und Risiko in Fels und Eis" om olämpligheten i att använda Sticht som säkringsmetod för att säkra andreman.
Orsaken är att den rörelse uppåt man måste göra med armen för att hålla ett fall som kommer nerifrån inte är någon för människan naturlig reflex.
Vad jag förstår innebär säkring med ATC ingen skillnad då den fungerar på samma sätt och skulle m a o vara direkt farlig att använda för andremanssäkring?