Jag har ingen Gri-gri, men kan hänvisa till manualen som följde med Wild Countrys repbroms "Variable controller" inköpt 1998.Själv har jag aldrig läst eller hört från en tillförlitlig källa att produkter inom hårt och mjukt ska ha en viss maxlivslängd!
----
Förtvining
Denna produkt försämras med tiden i normalt bruk, varför det av oss fordras ett datum för produktens livslängd. Det är svårt att vara exakt men en försiktig uppskattning är att produkten har en livslängd på 10 år från det datum metallkomponenterna tagits i användning. Notera dock att följande faktorer minskar produktens säkra användningstid:
Metallkompoenter: normal brukning, utsättning för kemiska reagenser
Värmekontamination, skarp belastning eller brist på skötsel (rengöring/smörjning) som rekommenderat (de ovan).
---
Jag tolkar det som att tillverkaren Wild Country anger att deras repbroms bara har en livslängd på 10 år. För övrigt så återfinns exakt samma formulering även för deras karbiner från samma år (1998)
Ett annat exempel är bipacksedeln till DMM´s kilar Wallnuts (inköpta 1999).
---
Livslängd: denna är mycket svår att upskatta beroende på lokala användnings- och förvaringsvillkor, men en återhållsam uppskattning är ca 10 år efter första användningstillfälle. Emellertid, följande kan minska livslängden till så lite som ett tillfälle: Falluppfångning, allmän förslitning, kemisk föronening, korrosion...
---
Till och med kilar har alltså denna 10-åriga livslängd enligt tillverkarna. Det är alltså inte bara något som folk och författare har hittat på utan det är tillverkarens rekommendationer. Om man på senare år har ändrat sig och bedömt livslängden på ett annat sätt kan jag inte uttala mig om. Men 10 år gällde material som tillvarkades för ca 10 år sedan.
Jag har ännu inte kastat någon utrustning på grund av ålder utan enbart då kabbarna har fått konstig form efter att man helt enkelt har slitit ner materialet vid säkringsarbetet.