Gri gri & liknande - hur länge?

Själv har jag aldrig läst eller hört från en tillförlitlig källa att produkter inom hårt och mjukt ska ha en viss maxlivslängd!
Jag har ingen Gri-gri, men kan hänvisa till manualen som följde med Wild Countrys repbroms "Variable controller" inköpt 1998.
----
Förtvining
Denna produkt försämras med tiden i normalt bruk, varför det av oss fordras ett datum för produktens livslängd. Det är svårt att vara exakt men en försiktig uppskattning är att produkten har en livslängd på 10 år från det datum metallkomponenterna tagits i användning. Notera dock att följande faktorer minskar produktens säkra användningstid:
Metallkompoenter: normal brukning, utsättning för kemiska reagenser
Värmekontamination, skarp belastning eller brist på skötsel (rengöring/smörjning) som rekommenderat (de ovan).
---
Jag tolkar det som att tillverkaren Wild Country anger att deras repbroms bara har en livslängd på 10 år. För övrigt så återfinns exakt samma formulering även för deras karbiner från samma år (1998)

Ett annat exempel är bipacksedeln till DMM´s kilar Wallnuts (inköpta 1999).
---
Livslängd: denna är mycket svår att upskatta beroende på lokala användnings- och förvaringsvillkor, men en återhållsam uppskattning är ca 10 år efter första användningstillfälle. Emellertid, följande kan minska livslängden till så lite som ett tillfälle: Falluppfångning, allmän förslitning, kemisk föronening, korrosion...
---
Till och med kilar har alltså denna 10-åriga livslängd enligt tillverkarna. Det är alltså inte bara något som folk och författare har hittat på utan det är tillverkarens rekommendationer. Om man på senare år har ändrat sig och bedömt livslängden på ett annat sätt kan jag inte uttala mig om. Men 10 år gällde material som tillvarkades för ca 10 år sedan.

Jag har ännu inte kastat någon utrustning på grund av ålder utan enbart då kabbarna har fått konstig form efter att man helt enkelt har slitit ner materialet vid säkringsarbetet.

Jag har en gång för ett par år sedan mailat till just WC och frågat om livslängden är begränsad på deras kilar.
Jag fick ett svar från dem att så inte var fallet, utan det berodde bara på vad de utsattes för.
Jag har möjligen svaret kvar.
På en just nyligen inköpt Petzl-produkt stod i medföljande dokument det uttryckligen att livslängden inte var begränsad i år, utan att den kunde vara mycket lång - eller kort - beroende på hur den användes. Detta har jag redan nämnt tidigarer i tråden.

Så med andra ord går det inte att påstå att tillverkarna allmänt påstår att det är 10 år som gäller.

Det är tydligen svårt att få något tydligt svar på livslängdsfrågan från tillverkarna:

I Petzl Reverso3s användarmanual (inköpt 2008) står det att "the potential lifetime of Petzl products is as follows: up to 10 years from date of manufacture for plastic and textile products. It is indefinite for metallic products"

I Petzl GriGris användarmanual (inköpt 2009) står det i fet stil att "maximum lifetime of petzl products: 10 year" eller kortare. Inga undantag för metallprodukter.

"Indefinite" gissar jag ska tolkas som obegränsad men kan också tolkas som obestämd (lite mera vagt om var den bortre gränsen är). Den tyska översättningen i Reverso3:s manual är tydligare "Fur Metallprodukte ist sie unbegrenzt"

Artikel från UIAA om rep

Skulle var till mitt intresse om det fanns en allmän publiserad artikel från UIAA. Med tester gjorda på produkter som är 5 år och äldre och se ifall dessa lever upp till att förtfarande vara CE!

Här finns en artikel om reps åldrande från UIAA.

Har inte läst den på länge så jag vet inte i vilken mån man testat i lab, eller om det rör sig om skadestatistik.

Jag har rensat bort aliminiumkarbiner ur firningsankare i Lofoten på vilka mer än halva godset i karbinens rygg hade exfolierats. En bekant har hittat karbiner i kalk-grottor där en lätt smäll pulveliserade hela karbinen.

Jag använder mina camp-karbiner, inköpta hösten 1992 varje gång jag klättrar utan några som helst tvivel på att de håller samma belastning som de gjorde när de var sprillans nya. Hur kan jag veta det: jo de ser fräsha ut. Det räcker.

I den verkliga världen måste man ha mycket begränsat förnuft för att inte förstå vilken utrustning man kan fortsätta använda och vilken utrustning som bör pensioneras.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg