Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gri gri & liknande - hur länge?
- Trådstartare Maurits
- Start datum
Seriöst, är det väl så att man VARJE GÅNG man använder grejerna så skall man kolla över dom, för att i alla fall kunna undvika de mest uppenbara skadorna.
Sen kan det ju finnas microsprickor i en ny som gammal utrustningsdetalj. Jag tror att ALLA tidsangivelser vad gäller hållbarhet är generella och tagna i överkant för att säkra att man inte kan stämma (de amerikanska) leverantörerna...
Så, titta, ryck och dra i grejerna när dom skall användas. hellre kasta än att chansa 8sen är det ju kul att köpa nytt oxå
Sen kan det ju finnas microsprickor i en ny som gammal utrustningsdetalj. Jag tror att ALLA tidsangivelser vad gäller hållbarhet är generella och tagna i överkant för att säkra att man inte kan stämma (de amerikanska) leverantörerna...
Så, titta, ryck och dra i grejerna när dom skall användas. hellre kasta än att chansa 8sen är det ju kul att köpa nytt oxå
GriGrin kom ut på marknaden 89/90. Vill man veta när den GriGri man använder tillverkades så lyft på spaken och titta inne i själva låskammen, där finns en "urtavla" med tillverkningsår och prickar för vilken månad. Jag har en från 1990 - snart samlarvärde på den - 20 års jubileum
peace
Enligt Petzls egna hemsida introducerades gri-grin först 1992...
Märkningen du hänvisar till existerar inte på min gri-gri från 1995 utan den är märkt på undersidan.
/ Magnus
Märkningen du hänvisar till existerar inte på min gri-gri från 1995 utan den är märkt på undersidan.
/ Magnus
Jag har en gri-gri som jag köpte 92 eller 93. Den är märkt 91 under spaken som beskrivits.
Slingor byter jag ut då och då men jag har några rep med olika ålder som jag använder. Går man på glaciärtur så vill man t ex inte slita på ett nytt rep utan då är det bra med ett gammalt rep. När jag klättrar på topprep eller cloggar använder jag också ofta ett lite äldre rep som är runt 10 år. Den mesta av min hårdvara är från början av 90-talet och det mesta av den använder jag fortfarande och numera sliter jag förhållandevis sparsamt på den. Tyvärr.
Bilagor
/ Magnus
Ja det kan nog stämma - minns inte riktigt när den officiella introduktionen inträffade. Alla produkter testas noga innan de finns tillgängliga på den allmänna marknaden, jag har haft förmånen att få testa och prova en del Petzlprodukter innan de finns att köpa i butiken. Två år innan release är rätt normalt - minns att min Tikkaplus t.ex gjorde stor succé när jag hade den på test i USA. Alla klättrare hade just bytt ut sina "vanliga" pannlampor mot den nya LEDlampan Tikka, och så kommer jag med en som är ännu bättre (med discoljus dessutom) - tog nog ett par år innan "alla" hade den i sin ägo. Minns ett disco vi hade på Mammoth Terraces, El Cap, den sommaren Tikkaplus kom ut, säkert femton lampor blinkande innuti färgglada Nalgene flaskor, jag fick vara DJ - kallade mig för The Edge - hmmm dessa minnen...
Ang märkningen, har inte sett det tidigare - kanske en kopia från Kina? LoL
peace
Senast ändrad:
Köpte lite Petzlhårdvara nyss. Läste lite extra, och konstaterade att Petzl uppger att ingen maximal livslängd finns för deras produkter, även om man självklart måste ta i beaktande allt möjligt som skicket och hur hårt belastade grejorna är. Om jag minns rätt så stod det att en karbin inte ska användas om den utsatts för ett kraftigt fall. Det senare är min fria översättning. Det förvånar mig f ö att de får sälja utrusningen i Sverige utan att användardokumentationen är på svenska.
Kunde också läsa att grejerna naturligtvis inte vår var skitiga...
Lite mer om rep
Skrev en artikel om reps livslängd i bergsport för några år sedan. Pratade då med UIAAs säkerhetsexpert Pit Schubert. Han menar att rep idag inte åldras på samma sätt som tidigare decennier. Modernt nylon är UV-skyddat, tex. För att citera Pit: "Ropes dont break". Undantaget är fall över skarp kant och påverkan av kemikalier, typ batterisyra.
Förr antog man att rep åldrades "på hyllan". Det visade sig, efter en undersökning hos Blue Water tror jag, att det inte var sant. Idag gäller att livslängd beror helt på användning. Om repet är stelt, svårhanterligt, extremt luddigt, eller allra senast om kärnan syns - då är repet pensionsdugligt.
I praktiken är det väl få aktiva klättrare som lyckas hålla sitt rep i gott skick i 5 år, men lyckas man så är det bara att köra på!
John
Skrev en artikel om reps livslängd i bergsport för några år sedan. Pratade då med UIAAs säkerhetsexpert Pit Schubert. Han menar att rep idag inte åldras på samma sätt som tidigare decennier. Modernt nylon är UV-skyddat, tex. För att citera Pit: "Ropes dont break". Undantaget är fall över skarp kant och påverkan av kemikalier, typ batterisyra.
Förr antog man att rep åldrades "på hyllan". Det visade sig, efter en undersökning hos Blue Water tror jag, att det inte var sant. Idag gäller att livslängd beror helt på användning. Om repet är stelt, svårhanterligt, extremt luddigt, eller allra senast om kärnan syns - då är repet pensionsdugligt.
I praktiken är det väl få aktiva klättrare som lyckas hålla sitt rep i gott skick i 5 år, men lyckas man så är det bara att köra på!
John
Köpte lite Petzlhårdvara nyss. Läste lite extra, och konstaterade att Petzl uppger att ingen maximal livslängd finns för deras produkter, även om man självklart måste ta i beaktande allt möjligt som skicket och hur hårt belastade grejorna är. Om jag minns rätt så stod det att en karbin inte ska användas om den utsatts för ett kraftigt fall. Det senare är min fria översättning. Det förvånar mig f ö att de får sälja utrusningen i Sverige utan att användardokumentationen är på svenska.
Hmm, Petzl har nästan alltid bruksanvisning på svenska, men man får oftast veckla ut hela skiten och så är det bilder franska/engelska på en sida och alla andra språk på baksidan.
Det är väl bara folkvett att man tar och skickar in grejerna för inspektion om man får ett rejält fall eller?
Här är ett tips på om man vill veta åldern på petzl grejer:
första två på serienummret är året, nästa tre är datum. resten är batch och id
tex
09030FU0958
Därimot så har jag inte fattat hur dom tänkt lyckas skriva månad / dag med tre siffror, men dom är ju fransmän...
Senast ändrad:
Skulle var till mitt intresse om det fanns en allmän publiserad artikel från UIAA. Med tester gjorda på produkter som är 5 år och äldre och se ifall dessa lever upp till att förtfarande vara CE!
Finns det redan? Isåfall länka!
Själv har jag aldrig läst eller hört från en tillförlitlig källa att produkter inom hårt och mjukt ska ha en viss maxlivslängd! Därimot har jag full förståelse för att Nylon, Dynex, dynema och aluminium är materia som åldras och bryts ner med tiden! Därimot och man sitter å trycker på gammla sovjetprylar som tex Usbha, som gjorte till en börja allt i titan så kan van nog vara lugn! Minnesmetaler i all ära!
Finns det redan? Isåfall länka!
Själv har jag aldrig läst eller hört från en tillförlitlig källa att produkter inom hårt och mjukt ska ha en viss maxlivslängd! Därimot har jag full förståelse för att Nylon, Dynex, dynema och aluminium är materia som åldras och bryts ner med tiden! Därimot och man sitter å trycker på gammla sovjetprylar som tex Usbha, som gjorte till en börja allt i titan så kan van nog vara lugn! Minnesmetaler i all ära!
Liknande trådar
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg