Alla grejer funkar, men alla är inte bra till allting...
Alltså, såhär, va...
Alla grejer på marknaden _funkar_ att använda, men alla av dem är inte bra till alla saker. I det fall att man faktiskt bestämt sig för att använda en speciell broms (för att man t.ex. betalat flera hundratals kronor för den, som i fallet Gri-gri) kanske man vill lära sig använda den i stället för att få tips om andra grejer som är "mycket bättre"?
Så: Gri-gri funkar, och funkar bra, vid kortare sportturer, både att leda och att topprepa med. Att hantera gri-grin tar lite tid att lära sig. Jag har emellertid använt Gri-gri sedan typ... Vet inte... 98, framförallt inomhus och till korta sportturer där bultarna sitter tätt, och tycker att den funkar klockrent, bara man lär sig att mata repet. Detta görs bäst i en "jämn" och "ganska mjuk" rörelse, där repet ligger "rakt" in i bromsen (som tidigare nämnts). Då kommer den att "hugga" även om försteman fallet under tiden du står och matar rep, och man slipper frågor som "vad händer om man står och hålle nere kammen..." (där en annan fråga förresten glömts bort att diskuteras - kammen blir varm och säkraren kan bränna sig...)
Jag har en tub-broms, som jag tror heter ATC från Black Diamond till ALL sorts annan klättring, eller ifall jag inte orkar släpa på Gri-grin (som ju är tung, jämförelsevis). Kanske framförallt för att jag tycker att den är skönare när man skall mata ut rep när man har en snabb försteman som skricker "slacka" ofta
Den är också, som nämnts, enklare att säkra "mjukare" eller "dynamiskt" med. Där måste jag, om jag säkrar med Gri-gri, ofta hoppa upp i luften i ett fall, för att dämpa det mjukare, eftersom jag är en ganska tung person.
INGEN metod är emellertid "failsafe" eller "idiotsäker". Jag tycker Gri-gri är praktiskt inomhus, som sagt, men säkrar gärna själv med andra grejer också, den stora grejen och hemligheten med ALLT säkringsarbete är att säkra mycket och ofta (och förhoppningsvis klättra mycket, dåra).
typ så.
/Kotten