"men vargen var faktiskt här först, att bestrida det är inte så smart! "
Som sagt var vargen borta en tid för att sedan komma tillbaka, på sina ställen mot lokalbefolkningens vilja.
"Och jag tvivlar på att hans livsstil hängerpå att hålla sin hund kopplad eller under kontroll, tror inte du?"
Det är svårt att bedriva jakt med hunden kopplad.
"man bosätter väl sig i "vildmarken" för att njuta av djur och natur?"
Jag tror att många som bor på landsbygden anser att jakt är en viktig beståndsdel i deras liv.
"Jag och ingen annan stadsbo hävdar att dom som bor på landsbygden skall leva likt oss, då det vore rent praktiskt omöjligt"
Din uppmaning att hålla jakthunden kopplad med liknelsen till högtrafikerade vägar låter faktsikt så.
"...jag tycker dock det är hyckleri attt kalla sig "naturmänniska" då man försöker uppvigla allmänheten angående rovdjurs farlighet baserat på sagor och skrönor."
Som stadsbo är det svårt att relatera till sådan rädsla, ja. Det är ändå hyfsat få människor som blivit dödade av vargen. Jag kan dock relatera till deras rädsla att bli av med katter och hundar. Jag kan också relatera till rädslan för att få sin boskap riven. Sedan tror jag att det är få glesbygdspersoner som kallar sig "naturmänniskor".
"Skall man gå ännu mera OT så tycker jag att naturfolken vi har i sverige är hycklare hela högen, man åker skoter på vintrarna vilket skadar natureen, bedrevier renskötsel på ettt sätt som utarmar den naturliga faunan, man åker omkring i stora fyrhjulsdrivna bilar som garanterat drar en massa bensin, använder helikopter för att fösa in renar och helikopter är det mest bensinslukande transportmedlet du kan hitta, man har inte tillgåg till fjärrvärme så det blir en hel del oljeeldning eller vedpannor och man jagar vilt."
Som sagt så tror jag inte att glesbygdsbor kallar sig naturfolk men du verkar mena samerna i det här fallet? Den renskötsel vi har verkar vara resultatet av statliga regleringar. Ta bort dessa. lös ut renskötarna och ge dem samma rättigheter och skyldigheter som övriga svenskar så försvinner nog detta problem. Renskötarna är inte hycklare utan de anpassar sig bara till situationen. Jag anser dessutom inte att man bara för att man bor på landet måste leva som stenåldersmänniskor om man inte vill det.
"Jag har inte ens bil, handlar närproducerat ekologiskt, cycklar och bor i ett miljöcertifierat hus, skall jag på längre resor blir det tunnelbana eller en miljötaxi så min påverkan på både naturen och växthuseffekten är garanterat tio ggr så liten!"
Visst lever storstadsmänniskor mer energieffektivt än glesbygdsbor. Det är ju så mycket lättare att göra detta. Att du och jag valt att leva så beror inte på att vi vill vara goda utan på att vi anser att detta är ett trevligt liv att leva. Gott så. Att svartmåla de som inte vill leva i storstan är dock bara patetiskt. Låt de få leva sitt liv och vi leva vårt.