Gråsjön, Ljungdalen

Tänkte ta en tur med kompisarna till Jämtland under påsken. Efter ha studerat kartan så såg Gråsjön nordöst om Ljungdalen ut som ett intressant ställe att slå upp tältet på. Lite "på sidan om" allfarlederna men många sluttningar att leka i. Dock inte så väldigt mycket fallhöjd.
Frågan är för oss som aldrig varit där är nu: Hur ser sluttningarna ut i omgivningarna? Finns det goda möjligheter för toppturer? (Givetvis under förutsättning att det finns snö) Eller är det bara rassel i sluttningarna?

Helags?

Väntade på den frågan:)
Vi diskuterade det alternativet men, några argument är.

*Mindre folk, påsk= mycket folk i farten.
*Allt är inte fallhöjd.
*Medelgoda offpiståkare, utvecklas nog mer som skidåkare om det inte handlar om "ta sig ner". Det är roligare att åka i en något flackare backe där man kan släppa på och låta skidorna göra jobbet i stället för att åka och sladda.
*Större variation och valmöjligheter med sluttningar i alla riktningar? eller?
*Kul att se något nytt område.

Jag har vandrat i Sarek, det utesluter inte att jag kan vandra i Jämtländska fjällen och trivas. Störst är inte alltid bäst, tycker jag.

Jag är lite förvånad att ingen här har kommenterat området, jag trodde att utsidan.se-läsarna hade vänt på varje sten i svea rike och glatt delade med sig av sina kunskaper. Kan ju tolkas som att det är en pärla man vill ha för sig själv eller att det är så oattraktivt så att ingen varit där:)
Någon kanske varit där på sommaren och kan ge några upplysningar?

Vi syns i sluttningarna!

Nyfiken

Jag har själv tittat på området - på kartan - det ser spännande ut. Skriv och berätta när ni varit där så får vi höra.

Jag håller själv till ofta i området men på andra sidan Flatruet.

/Dag

Åkte förbi Dörrsjön (vid Lunndörrspasset) igår, kan bara säga att jag förbannade mig själv att det var skotern, och inte telisgrejorna jag hade under mig. Vindstilla, klarblå himmel, otroligt med snö, snyft.
Västerut, dvs mot Lunndörrsfjällen och Ljungdalen såg det lika fint ut.
Jag tolkar det som att ni ska bo i tält, så då kan det vara ett tips att åka till Tossåsen och gå västerut därifrån.(Eller finns det en stuga i passet?)
För att trösta mig själv.....om fyra dar är det fredag....
/BAX

qz47; sa:
Tänkte ta en tur med kompisarna till Jämtland under påsken. Efter ha studerat kartan så såg Gråsjön nordöst om Ljungdalen ut som ett intressant ställe att slå upp tältet på. Lite "på sidan om" allfarlederna men många sluttningar att leka i. Dock inte så väldigt mycket fallhöjd.
Frågan är för oss som aldrig varit där är nu: Hur ser sluttningarna ut i omgivningarna? Finns det goda möjligheter för toppturer? (Givetvis under förutsättning att det finns snö) Eller är det bara rassel i sluttningarna?

Jag passerade förbi Gråsjöfjället förra vintern när jag var på väg mot Vålåvalen (från Lunndörrsstugorna). Fjällen var den helgen (i mars) inbäddade med flera decimeter djup pudersnö efter kraftigt snöfall och ingen vind. Några kilometer före Vålåvalen vände vi oss om och tittade på en stor, bred fjällsluttning som såg helt fantastiskt fin ut! Tror detta måste varit Gråsjöfjället.. Hade jag haft annan utrustning och bättre lavinkunskap hade jag knallat upp på studs!
//Peppe

YES!

Yippi!!!
Vi kommer att få jättefin skidåkning som gör fler än en avundsjuk. om det går ska vi bo i bivack. Då kan man ju få dubbesäng och slipper all snö i tältet som hunden drar in. men enligt Tobias får inte lilla gullhunden sova i tältet.:( men det blir vi två om...
snart är det påsk!
emma

OffPist2000>>>Du ville ha en rapport.
Detta var min första vintertälttur för att gå på toppar, tidigare så har jag bott inomhus så jag har inte så mycket att jämföra med, men det fanns fin skidåkning på alla berg i omgivningen med varierande svårighetsgrad. Vi valde inga riktigt tuffa sluttningar utan sökte de säkra alternativen både skademässigt och lavinmässigt. Men det finns många alternativ att välja på.
Nu har jag ingen karta med mig så jag kan återkomma om du vill ha detaljerad information.
Förutom de människor vi mötte på leden till och från sjön så såg och hörde vi bara några skotrar på lederna i väster som gjorde allt de kunde för att slita sönder illusionen av opåverkad natur när vi stod på berget väster om sjön.
Angående ema:s inlägg om hunden så valde han sin tillvaro själv, utanför tältet-en riktig tuffing. Bivacken behövdes inte heller grävas då vädret var fint.
På vägen hem så kryddades vår tillvaro av järvspår i den två dagar gamla snön några hundra meter från våran tältplats.
Näsan är fortfarande öm och läpparna torra efter all sol...:)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg