Feedback på Sarek tur

Tack Claes,

Skall läsa om din Sarekvandring i kväll... har varit inne på din sida förut och lärt mig mycket matnyttigt.

Snawavagge skall nedstigas med försiktighet... möjligtvis kan vi vända på turen så att vi får branten uppför... men tanken var att vi skulle få enkel transportvandring på Kungsleden första 1,5 dagen och att sen komma in "rätt" över Rapadalen. Nu visade ju det sig att det även är lättvandrat mot Pårek och på Louttolahko, så det kanske kan vara en idé vända på steken...

Thomas
Jag har gått åt det hållet (från Snavva och över till Piela) en gång men det var för nästa 20 år sedan. Då kändes inte vandringen alls så brant som den upplevdes 2003. Men eftersom det är en rasbrant vi talar om så ändras den ju vartefter som det ramlar ner mer sten och stenblock flyttar sig ner mot dalbotten. Alltså kan man inte förutsäga hur stigen går år från år. Nya sträckningar utkristalliseras vartefter terrängen ändras. Ibland lättare - ibland svårarer/brantare.

///Claes
 
Lite ändringar

Efter att ha studerat kartan och läst ännu mer i forumet, nygårdhs rapadalen.de... m.m... så kan jag inte hitta mycket genvägar på min rutt... förutom Brigas förslag att skippa Njoatsovágge och gå ginare mot Sähkok, så får det bli.

Istället så förlänger vi turen med en dag förhoppningsvis så blir det mer skönt tempo utan pannbensmarscher och kanske en eller två toppar också.... eller så åker vi hem tidigare... vem vet?

Så här ser planeringen ut nu:

12/7 Resa
13/7 Resa
14/7 Kvikkjokk – Läger vid Rittak
15/7 Rittak – Aktse – Läger nedanför Skierfe
16/7 Upp på Skierfe – Höjden norr om Rapadalen – Läger nedanför Vássjálåpptå
17/ 7 Ner i Rapadalen vid Alep Vássjájågåsj – Rapadalen – Snawávágge – Läger vid Bielajohkå (eller topptur på Låddebákte)
18/7 Bielajohkå – Mikkastugan – Läger i Álggavágge
19/7 Niejdariehpvagge – Sarvesvágge – Läger vid sjön på Luottoláhko
20/7 Luottoláhko – Nåite – Läger vid sjön på Luottoláhko
21/7 Luottoláhko – Sähkok – Läger innan Pårek
22/7 Pårek – Kvikkjokk
23/7 Extra dag
24/7 Extra dag
25/7 Extra dag
26/7 Hemresa
27/7 Hemresa

OM det nu blir en massa tid över och man vill ta en lite intressantare väg näst sista dagen... när man ändå är lätt i ryggsäcken.... så funderar jag på om det inte skulle kunna gå att ta sig mellan topparna 2005, 1830, 1803 och 1805 på Pårte... sen ser det ju bara ut att följa Gasskagårsså ner till Pårek???

Någon som gått här? Hur luftigt är det?

Thomas
 
läger nedanför Skierfe

Det är inte nå bra tältplatser hitanför Skierfe (på Aktse-sidan).Dåligt underlag och vattenbrist
Om man går ner på andra sidan (rikning uppåt Rapadalen) så finns det gott om vatten i djupa bäckar och bra tältytor.
 
Det är inte nå bra tältplatser hitanför Skierfe (på Aktse-sidan).Dåligt underlag och vattenbrist
Om man går ner på andra sidan (rikning uppåt Rapadalen) så finns det gott om vatten i djupa bäckar och bra tältytor.

Då jag var där i krokarna 2006 tältade det en hel skolklass från Jokkmokk på den lilla platån strax öster om Skierffe. Där finns också en del vattenansamlingar (på gränsen till sjöar).

Annars är det, som brigas säger, ont om vatten mellan Aktse och Skierffe. En kilometer väster om klipptoppen rinner en liten rännil till jokk. Området runtomkring är dock sumpigt. Då jag vandrade där hade jag som plan (efter kartrek.) att tälta just vid den jokken, men pga av den tråkiga terrängen förlängdes dagsetappen ända till Puoutajåkåtj väster om Kiertokiestjåkkå. Det var en ansträngning väl värd då området kring Skierffe (förutom toppen själv) är föga inspirerande. Den stora belöningen, i termer av vyer och utsikt, kommer först då Kiertokiestjåkkå rundas och bra tältplatser erbjuds inte innan Puoutajåkåtj.
 
Det är inte nå bra tältplatser hitanför Skierfe (på Aktse-sidan).Dåligt underlag och vattenbrist
Om man går ner på andra sidan (rikning uppåt Rapadalen) så finns det gott om vatten i djupa bäckar och bra tältytor.

Tack Thomas och Britt,

Det är precis sån här info jag söker... då får vi helt enkelt förlänga dag två lite, tror vi har marginal för det, och ställa packningen nedanför Skierfe och knalla vidare när vi varit uppe på toppen.

Thomas
 
Tack Thomas och Britt,

Det är precis sån här info jag söker... då får vi helt enkelt förlänga dag två lite, tror vi har marginal för det, och ställa packningen nedanför Skierfe och knalla vidare när vi varit uppe på toppen.

Thomas


Precis så gjorde jag. Först åt jag lunch vid foten av Skierffe med medburet vatten. Det finns en källa att fylla på vattenflaskorna från precis i björkskogsbrynet ovanför Aktse (så slipper ni släpa vatten uppför den branta stigningen). Därefter bestegs Skierffe utan packning, det tog inte mer tid i anspråk än en halvtimme.
 
OM det nu blir en massa tid över och man vill ta en lite intressantare väg näst sista dagen... när man ändå är lätt i ryggsäcken.... så funderar jag på om det inte skulle kunna gå att ta sig mellan topparna 2005, 1830, 1803 och 1805 på Pårte... sen ser det ju bara ut att följa Gasskagårsså ner till Pårek???

Någon som gått här? Hur luftigt är det?

Thomas

Bump!

Ingen som knallat där?
 
Någon som gått här? Hur luftigt är det?

Jag ställde samma fråga i en tråd för en tid sedan. Leta en bit ner i denna tråd:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=30852

Däremot är det inte görligt att ta sig upp på Pårte från väster om du inte är klättrare. Den troligen närmaste vägen upp hittar du i denna text, även om jag inte genomförde den då, pga vädret.

http://www.utsidan.se/cldoc/1023.htm

En läcker vandring har du i varje fall planerat. Lycka till!

HåkanF
 
Bump!

Ingen som knallat där?

Jag har inte gått där. Har bara haft planer på det, men inte "kommit till skott".
Vill du läsa om den kamvandringen så har Claes Grundsten skrivit om den i sin bok "Vandra Kungsleden 2"
Han beskriver den som en dagstur med utgångspunkt från Pårek. C:a 22 km och 8-10 tim.
Beskrivningen finns på sid 241-243 i boken.
Verkar inte vara alltför svårt för en ung frisk man, men för mig är det nog i tuffaste laget.

/ Bertil
 
Nu åker vi...

Så här ser planeringen ut nu:

12/7 Resa
13/7 Resa
14/7 Kvikkjokk – Läger vid Rittak
15/7 Rittak – Aktse – Läger nedanför Skierfe
16/7 Upp på Skierfe – Höjden norr om Rapadalen – Läger nedanför Vássjálåpptå
17/ 7 Ner i Rapadalen vid Alep Vássjájågåsj – Rapadalen – Snawávágge – Läger vid Bielajohkå (eller topptur på Låddebákte)
18/7 Bielajohkå – Mikkastugan – Läger i Álggavágge
19/7 Niejdariehpvagge – Sarvesvágge – Läger vid sjön på Luottoláhko
20/7 Luottoláhko – Nåite – Läger vid sjön på Luottoláhko
21/7 Luottoláhko – Sähkok – Läger innan Pårek
22/7 Pårek – Kvikkjokk
23/7 Extra dag
24/7 Extra dag
25/7 Extra dag
26/7 Hemresa
27/7 Hemresa

Thomas

... Yes! ... nu var det dags... nu bär det av mot Kvikkjokk...

Tack för alla råd... planen ligger fast och vi får se om det blir nåt Pårte... eller någon mer topp utöver planerat...

Thomas
 
Fin tur-rutt ni valt.
Ska ju själv försöka komma till Alkavagge,Sarvesvagge.men väljer nog flyg till Stalo samt vandring genom Tarradalen hem i st f över Säkok-Pårek.
Pårtetjåkko en vacker dag är fin utsikt,om ni hinner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2

Liknande trådar