Granite Gear - vikter

Efter att ha klämt lite på Martins säck som han ska få imorgon, (han sitter och är avis nu, jag vet det haha) och tycker den verkar riktigt riktigt schysst. Blev förvånad över ryggplattan och höftbältet faktiskt, att de var så rejäla men ändå med så låg vikt.

// Jocke

För alla som är nyfikna finns även en ficka invändigt i säcken på Vapor Trail. Där är tanken att man ska stoppa småprylar. Gissar att det är dryga 75 gram material i form av nylon, snoddar och spännen.

En annan smart funktion är att säcken har en öppning för camelbacken i toppen, gjord av lite hårdare plast så att inte vatten tränger igenom som de gör på övriga säckar som har något löst plastmaterial...!

// Jocke

Har någon testat vattentåligheten hos säckens material ännu? Verkar det finnas risk att avsaknandet av topplock på Vapor Trail skapar en yta där vatten inte rinner av säcken?

Funderar på hur jag ska packa grejorna säkert och vill helst slippa ryggsäcksöverdrag. Hyfsad vattentålighet tycker jag räcker för att bara köra med vattentäta packpåsar inne i säcken för det väsentliga (eventuellt med en sopsäck som packliner).

Hur ser de mer lättviktiga åsikterna ut här på forumet gällande detta?

Apropå GG, någon som vet vilka säckar som Getout kommer ta hem? Ska känna på Jockes Vapor men är nyfiken på Nimbus-serien också.

@Nordesjö:
Att sänkas i en sjö med nertyngd med pertex är väl inget, är UL ju... att dumpas i Värtahamnen med en LK100 (fylld med Trangia, kåta och en veckoranson guldburkar) fastbunden runt fötterna däremot... ;)

Joakim Ambrosson; sa:
För alla som är nyfikna finns även en ficka invändigt i säcken på Vapor Trail. Där är tanken att man ska stoppa småprylar. Gissar att det är dryga 75 gram material i form av nylon, snoddar och spännen.

En annan smart funktion är att säcken har en öppning för camelbacken i toppen, gjord av lite hårdare plast så att inte vatten tränger igenom som de gör på övriga säckar som har något löst plastmaterial...!

// Jocke

Alla mina ryggsäckar har en större eller mindre ficka
intill ryggplattan - trodde det var för
vätskesystemet. För mig som har många kartor
är funktionen given.

Essexblue; sa:
Har någon testat vattentåligheten hos säckens material ännu? Verkar det finnas risk att avsaknandet av topplock på Vapor Trail skapar en yta där vatten inte rinner av säcken?

Funderar på hur jag ska packa grejorna säkert och vill helst slippa ryggsäcksöverdrag. Hyfsad vattentålighet tycker jag räcker för att bara köra med vattentäta packpåsar inne i säcken för det väsentliga (eventuellt med en sopsäck som packliner).

Hur ser de mer lättviktiga åsikterna ut här på forumet gällande detta?

Säckens material är HELT vattentätt. Jag stod med duschen i många minuter :) Ryggen är dock inte helt vattentätt.

Locket är absolut ingen vattensamlare, det rinner av direkt.

// Jocke

dock tror jag Corduraväven måste underhållas en smula
över åren.

Jag köpte förresten ett lock, men det sitter inte
så bra iochmed att jag inte packar så högt som en del
verkar föredra.

marmotta skrev:
Joakim Ambrosson; sa:

// Jocke

Alla mina ryggsäckar har en större eller mindre ficka
intill ryggplattan - trodde det var för
vätskesystemet. För mig som har många kartor
är funktionen given.

Helt rätt! Fickan är ju till för vätskepåsen.. jag tänker inte så långt ibland ;)

// Jocke

Själv har jag alltid vattnet framme på säcken,
vilket faktiskt gör skillnad. Vapor Trail
har D-ringar på båda axelremmarna, men jag får tänka en stund innan jag kommer på hur man ska hindra
flaskan från att pendla. På Acruxen är det lätt
att trä i ett gummisnöre som håller emot.

Haha, ja du får allt vänta till kl 13.15 imorgon ;)

// Jocke, som i panik ändrade Latitude vapor till Vapor trail då han såg Martins säck..

marmotta skrev:
Hur väger man en ryggsäck?

På ICA (åtminstone dom med självscanning) har dom fina krönta vågar bland frukt/grönsaker/potatis.

Även om jag inte tillhör UL gänget så smyger med saker och väger dom på ICA och jämför sedan med min våg från Teknikmagasinet (vågen finns nog inte längre i sortimentet på Teknikmagasinet). Vågen tål upp till 2.5 kg

På min från Teknikmagasinet lägger jag en stor glasskiva (IKEA fyndavdelningen) när jag ska väga något skrymmande. Sedan försöker jag komma åt tareringsknappen. Visten med att använda en glasskiva är att man oftast kan se displayen.

Kan man inte se displayen så tarerar jag igen och när man tar bort det man vägt så visar vågen det man vägt med ett – tecken framför.

Per Brune

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg