Gränsfors yxor

Vilka äger egen skog och har behov av yxa?
Behov av yxa kan finnas även utan egen skog. Vid en del vindskydd/stugor finns utlagd ved som man kanske behöver klyva för att göra upp eld. Även egen medhavd ved kan behöva klyvas. Vintertid kan en yxa brukas till att hugga hål i isen på sjöar för att få dricksvatten. Om isen är för tjock för att huggas igenom kan yxas brukas till att hugga låss is att smälta till flytande vatten. Således är mitt svar på din fråga är "jag äger ingen skog, men jag har behov av en yxa".

Vilka äger egen skog och har behov av yxa?
Jag äger inte skog, de få träden i min trädgård kallar jag inte skog. Men ibland köper jag (och ibland får mot att jag själv hämtar den) okluven ved som klyver med egen yxa.
Ibland har jag med yxa då övernattar i anlagda vindskydd för att finklyva den utkörda veden.

Men jag hugger inte i andras levande träd.

/Patrik

Tänker att utsidan är ett stendött forum som samtiden sprungit ifrån där ett gäng gubbar och gumlor går runt och petar på döda trådar för att känna sig lite relevanta..

😉

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg