GR11 Pyreneerna. Hjälp!

Vill ju gärna till aigues tortes så ditt alternativ där med att börja där och sedan ta aneto posets låter ganska intressant och det kan nog räcka där.
Är van vid att tälta vid låga temperaturer och har hyffsad utrustning för det. Packningen är ganska tung men är faktiskt ganska vältränad, springer 6-8 mil i veckan tillsammans med annan träning så den fysiska biten blir nog inget problem heller. Därför jag kanske är lite överambitiös på vissa delar
 
Vandrade Aiguestortes nu i slutet av juli. Någon helikopter såg jag ju inte till eller hörde men jag såg också bara ett enda tält under hela vandringen.

Att tänka på är just det där med vädret. Varje dag strålande sol fram till typ 2 och sen rullar regn/hagel/åska in som på klockslaget. Spanjorerna och fransmännen hade ju uppenbarligen tagit till sig det där för dom gick upp tidigan som *** och var klara med dagsetappen till strax efter lunch. Vi och alla holländare med betydligt tyngre packningar orutinerade som vi var fick traska i blötan varje eftermiddag =) Men jag är ingen meteorolog så jag vet inte hur det funkar nu när temperaturen har fallit till september.

GR11 som går igenom om jag inte minns fel var extremt välmarkerad.
Nåt annat som jag också kommer minnas länge är alla dessa höjdmetrar som ska klättras varje dag...
 
Höjdskillnader hör till! Mitt enda egentliga problem är att gå utför på stigar med mycket stenar och grus. Jag måste parera för att inte halka iväg.

Det var mycket snö i vintras och intensiv snösmältning i börja av juli. Sådant borgar för fuktig luft och starka åsktendenser. Så tidigt som 14 brukar inte åskan gå normalt och i september kan man räkna med betydligt torrare luft.


Tätlregelerna verkar överlag ha blivit strängare. Tidigare hette det alltid att det var tillåtet i den perifera zonen, men så är det itne idag. Jag ahr dock tältat olagligt i Saboredodalen som inte övervakas så ivrigt. När jag övernattade i kapellet nära Mallafre såg jag en helikopter på morgonen.

1995, min första sommar i Pyreneerna, tältade jag vid Puente de Coronas i Posets-Maladeta och jag var inte ensam. När jag passerade där förra sommaren fanns det förbudsskyltar där; jag har senare tagit reda på reglerna. Och på den passagen, från Conangles, till Camping Aneto, såg
jag inte ett enda tält.
 
Vill ju gärna till aigues tortes så ditt alternativ där med att börja där och sedan ta aneto posets låter ganska intressant och det kan nog räcka där.
Är van vid att tälta vid låga temperaturer och har hyffsad utrustning för det. Packningen är ganska tung men är faktiskt ganska vältränad, springer 6-8 mil i veckan tillsammans med annan träning så den fysiska biten blir nog inget problem heller. Därför jag kanske är lite överambitiös på vissa delar

Jag vet inte hur man kollar, men det bör fortfarande gå buss Barcelona-Vielha och isåfall stiger man väl av vid La Guingueta, som har camping. Du bör på rimlig tid kunna ta dig till Torla, väster om Ordesa. Jag är rätt säker på att det går att proviantera där. Området väst därom är isåfall också trevligt att få med, trots ett par bakslag, som skidstationen Formigal. Alternativet är förstås att
följa HRP, mest på den franska sidan. Med karta bör det vara lätt att improvisera en lämplig tur.

Låt vädret, humöret och orken bestämma!
 
Jag vet nu inte hur du tar dig dit, via Toulouse? eller Barcelona? eller vad det kan vara, var du går in och var du köper kartor.

Det finns en fransk karta som täcker Andorra och det fina vilda området norr därom, Haute Ariège.
Lämpliga ingångar i dessa områden kan vara Merens-en-Vals och L'Hospitalet-près-l'Andorre, dit det går tåg från Toulouse. Man kan också gå in österifrån, från Ull de Ter och Núria - men jag vet inte hur man tar sig dit (antagligen från Barcelona) - till Núria vet jag att det går tåg, men jag vet inte varifrån. Jag har alltid gått in österifrån, från Carlit-området eller från de nämnda orterna.

Jag har köpt mina spanska kartor i Kartbutiken i Stockholm, de franska (IGN) har jag köpt i Frankrike
elelr Tyskland.

Det skulle vara ännu bättre om du också hade kartor över områdena närmast väster och öster om, i Frankrike och Spanien. Det finns också en spansk karta utgiven av Alpinaförlaget; den är som många spanska kartor färglagd efter höjd istf. vegetation, men ger rätt bra överblick över lederna.
Det finns en rundled som heter GRP, gran recorrido del país. Kombinerar man ARP (alta ruta), med GR107, Gr 11.10 och tar ut svängarna i norr (Rialb, Tristaina) får man ihop en skaplig rundtur. Man kan göra ännu vidare svängar om man tar med Haute Ariège, och områdena väster om Andorra, däribland Val Soulcem i Frankrike. Här behövs eget kartstudium.

Speciellt vackra platser i Andorra är Rialb, Tristaina-sjöarna, Coll dels Meners och Sorteny i norr,
Siscaro i öst, Montmalús och Pessons i syd. Fula är förstås skidstationerna av vilka Grau Roig och Arcalis är svåra att undvika. När jag provianterat i Andorra har det varit i Encamp som ligger vid den stora genomfartsvägen.

Blev andorra tillslut. Hittat en jättebra karta som visar alla nämda leder plus lite till. Visar också alla obemannade/bemannade stugor samt hyttor och campingar. kommer börja vid sant julia de loria och gå GRP upp mot coma pedrosa för att sedan kombinera GRP, GR11 och endel småleder upp mot Tristaina för att sedan ta ut svängen i norr som du sa mot Rialb och sedan hopa på HRP och fortsätta österut och sedan vid Juclar ta svängen ner igen och följa GRP till stor del .Kommer bli mycket GRP men avta endel som sagt. Blir nog en bra rundtur hoppas jag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larkar Pyreneerna -GR11 kontra HRP mm Trekking 9
mardh Någon som vandrat GR11 i Pyreneerna? Trekking 7
tocar GR11 Trekking 2
z95nida Löpning Pyreneerna Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 1
M.G. HRP Vandring i Pyreneerna Trekking 7
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
Fabian90 Vilken sovsäck i Pyreneerna? Trekking 2
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
camoscio Sensommar i Pyreneerna? Trekking 0
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 9
camoscio Tältregler i Pyreneerna. Trekking 0
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
trolljohn Skor för pyreneerna? Trekking 6
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
arfsnarf Vandringstips centrala Pyreneerna, tack! Trekking 0
Gejdersson Vandring i Pyreneerna Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07 Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07, preliminär rapport. Trekking 0
Gohan Tälta i Pyreneerna Trekking 16
jenzoo Pyreneerna från Girona Trekking 2
ingka Vandra i Pyreneerna Trekking 1
Avslutat medlemskap Pyreneerna 2005 - preliminär rapport. Trekking 6
jonnylocktong GR 10 - pyreneerna Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
gunillae73 Vandring i Pyreneerna Trekking 6
tocar Snö i Pyreneerna Trekking 0
mcbain Pyreneerna: Pic d'Aneto? Trekking 8
dangermouse Tältsäkerhet och gas i pyreneerna Trekking 6
beo Vandring i Pyreneerna Trekking 9
dangermouse Pyreneerna - vatten mm Trekking 15
hakanharr Pyreneerna Trekking 0
Kalle E Aigües Tortes - Pyreneerna Trekking 1
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
nyajasmine Hjälp! Malaysia, Philippinerna eller Indonesien? Trekking 1
vedi Europaled E1 hjälp! Trekking 5
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
splashmore Hjälp: Italien - Sicillien eller Amalfi Kusten? Trekking 1
Nybörjarper Scottland i februari!! behöver hjälp! Trekking 6
Sph1nx Hittat topparna, lite mer hjälp? Trekking 36
joakimr Alp-hjälp Trekking 1
plp Hjälp med Cinque Terre önskas Trekking 4
escalator HJÄLP!!!!!! _ TUPANGATO!!! Trekking 0

Liknande trådar