Jag vet nu inte hur du tar dig dit, via Toulouse? eller Barcelona? eller vad det kan vara, var du går in och var du köper kartor.
Det finns en fransk karta som täcker Andorra och det fina vilda området norr därom, Haute Ariège.
Lämpliga ingångar i dessa områden kan vara Merens-en-Vals och L'Hospitalet-près-l'Andorre, dit det går tåg från Toulouse. Man kan också gå in österifrån, från Ull de Ter och Núria - men jag vet inte hur man tar sig dit (antagligen från Barcelona) - till Núria vet jag att det går tåg, men jag vet inte varifrån. Jag har alltid gått in österifrån, från Carlit-området eller från de nämnda orterna.
Jag har köpt mina spanska kartor i Kartbutiken i Stockholm, de franska (IGN) har jag köpt i Frankrike
elelr Tyskland.
Det skulle vara ännu bättre om du också hade kartor över områdena närmast väster och öster om, i Frankrike och Spanien. Det finns också en spansk karta utgiven av Alpinaförlaget; den är som många spanska kartor färglagd efter höjd istf. vegetation, men ger rätt bra överblick över lederna.
Det finns en rundled som heter GRP, gran recorrido del país. Kombinerar man ARP (alta ruta), med GR107, Gr 11.10 och tar ut svängarna i norr (Rialb, Tristaina) får man ihop en skaplig rundtur. Man kan göra ännu vidare svängar om man tar med Haute Ariège, och områdena väster om Andorra, däribland Val Soulcem i Frankrike. Här behövs eget kartstudium.
Speciellt vackra platser i Andorra är Rialb, Tristaina-sjöarna, Coll dels Meners och Sorteny i norr,
Siscaro i öst, Montmalús och Pessons i syd. Fula är förstås skidstationerna av vilka Grau Roig och Arcalis är svåra att undvika. När jag provianterat i Andorra har det varit i Encamp som ligger vid den stora genomfartsvägen.