GPS Hjälp om postitionsformat och Kartreferns

Hej

Jag är lite ny på det här med GPS och sånt, har lyckan att nu äga en Garmin e-trex Venture. Jag förstår inte hur jag kunnat leva utan denna pryl. Den hjälp jag behöver är mest en dubbelkoll inför min fjällresa.

Om jag änvänder den svenska fjällkartan är det väl lämpligast att använd RT 90 på Postitionsformat och Kartreferns. Eller ska postionsförmatet vara Rikets Nät.

Snäll hjälp mig med detta

Spelar ej så stor roll!

Skillnaderna mellan de olika inställningarna är marginella. Felvisningen i GPS:en är större än så.

En tredje alternativ inställning kan vara den User Grid+WGS84 som Lantmäteriet rekommenderar på sin hemsida.

Lägg in en ungefärlig koordinatpunkt i din hemtrakt i en waypoint och skifta mellan de olika inställningarna så ser du hur stor skillnaden blir.

// Ingvar

Per Nielsen; sa:
Om jag änvänder den svenska fjällkartan är det väl lämpligast att använd RT 90 på Postitionsformat och Kartreferns. Eller ska postionsförmatet vara Rikets Nät.

Snäll hjälp mig med detta

Ja, det är bäst. RT90/RT90 ger samma resultat som Lantmäteriets föreslagna User grid. Egentligen är beteckningen fel för det finns inget som är RT90 i den inställningen. Det är en direkt projektion från WGS84 till Rikets nät. Men, huvudsaken är väl att resultatet blir rätt.

Den andra inställningen, d.v.s. RT90 som datum och Rikets nät som positionsformat innebär att man först transformerar från WGS84 till RT90 och sedan projicerar till Rikets nät. Transformationen är inte så bra som den som Lantmäteriet använder så det kan bli större fel i resultatet. Egentligen borde man väl kunna ta bort den här inställningen nu. Jag kan i alla fall inte se någon orsak att använda den.

Hälsningar
Harald

haraldn; sa:
Egentligen borde man väl kunna ta bort den här inställningen nu. Jag kan i alla fall inte se någon orsak att använda den.
Harald
Den enda anledning jag kan tänka mig är för att få "numerisk kompatibilitet" med waypoints som lagrats i det formatet tidigare. Det blir ju inte exakt samma siffror annars, eftersom GPS:n kommer att visa var punkten är lagrad, inte flytta den till en annan punkt som har samma koordinat i (det oegentliga) RT 90 formatet.

Anders

apersson850; sa:
Den enda anledning jag kan tänka mig är för att få "numerisk kompatibilitet" med waypoints som lagrats i det formatet tidigare. Det blir ju inte exakt samma siffror annars, eftersom GPS:n kommer att visa var punkten är lagrad, inte flytta den till en annan punkt som har samma koordinat i (det oegentliga) RT 90 formatet.

Anders

Ja, nånting sånt föresvävade mig också, men det som lagras i GPS:en är väl alltid lat/long? I varje fall är det alltid lat/long som överförs på gränssnittet, så har man lagrat data externt och sedan för tillbaka dem, så kan det väl inte spela någon roll hur de sedan visas. Eller tänker jag fel på något vis?

Jag tycker bara det är förvirrande att man har behållit den gamla sämre transformationen. Vill man absolut ha de gamla sämre siffrorna så kan man ju definera en User grid med de parametrarna.

Hälsningar
Harald

haraldn; sa:
I varje fall är det alltid lat/long som överförs på gränssnittet, så har man lagrat data externt och sedan för tillbaka dem, så kan det väl inte spela någon roll hur de sedan visas. Eller tänker jag fel på något vis?
Jag menar att om man angett en position, X1234567 Y1234567, så blir den inte likadan när man tittar på den i (det bättre) format som Garmin valt kalla RT90. Då blir det ju X1234576 Y 1234576 eller nånting. Alltså inte numeriskt lika, alldeles oavsett att den interna lagringen av positionen ser likadan ut.

För användaren kan det måhända vara förvirrande. Fast det kan klart vara ännu mer förvirrande att inte hamna där man borde.

Suck. Jag tror att hur de än gjort hade någon tyckt det varit fel.

Anders

Hej!

Van Geocachare (www.geocaching.com) som man är har man vant sig med WGS84 och hdddºmm.mmm. Detta fungerar över hela världen och kan användas av alla GPS:er och är en internationell standard. Jag föreslår att du använder den. Har under mina 5 år som GPS användare aldrig behövt använda RT90.

Det beror på hur och till vad man använder GPS:en. För att leka sakletare duger det säkert utmärkt eftersom man antagligen har fått koordinaterna i det formatet och kartdatumet. Ska man däremot relatera sin position till en karta så måste man ha samma kartdatum som används för kartan. För de vanligaste svenska kartorna är det RT90. Positionen

N57° 32,536' E12° 0,683' i RT90 blir t.ex.
N57° 32,517' E12° 0,530' i WGS84.

Har man fel datum inställt på GPS:en så kommer man cirka 160 m fel.

Vad gäller positionsformatet så är ju Rikets nät det som är lättast att avläsa på t.ex. Terrängkartan. Latitud-longitud-nätet är inte lika finmaskigt och dessutom inte rätvinkligt.

Vilket positionsformat man använder har även betydelse för upplösningen, d.v.s. hur lång sträcka den sista siffran i koordinaten motsvarar. Med t.ex. Rikets nät eller UTM är det en meter i både nord-sydlig och öst-västlig riktning. Med latitud-longitud får man på våra breddgrader olika upplösning i nord-sydlig och öst-västlig riktning. Tabellen visar den ungefärliga upplösningen i meter med olika inställningar. Den första kolumnen gäller nord-syd, den andra öst-väst på N60°.

DDddddd 1,1 0,6
DDMMmmm 1,9 0,9
DDMMSSs 3,0 1,5

Vilket man än väljer så är det ju i alla fall bättre än noggranheten i positionen. Den bästa noggrannheten jag har sett på min GPS är fem meter.

Hälsningar
Harald

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
edwin_sjostrand Hjälp, gps Navigering 3
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
XmadiceX GPS hjälp?? Navigering 21
graylingman Hjälp med GPS Utility Navigering 2
jmlove GPS-hjälp USA Garmin SportTrak? Navigering 0
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
Winstar Magellan Meridian GPS hjälp önskas!! Navigering 17
salis Akut hjälp med överföring från GPS-->PC Navigering 11
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg