Rikets nät

Apropå frågan om iQue ovan:
Det är riktigt att det bara finns ett av alternativen i iQue. Jag har faktiskt inte jämfört med Vistan, för att se om det Rikets nät, som finns i iQue, motsvarar det "sämre" Rikets nät i Vistan, eller det "bättre" RT90 i samma mottagare.

Anders

kartnoggrannhet

Undras vilken noggrannhet som gäller egentligen. Låt se. En linje på en karta är kanske 1 mm bred. Om skalan är 1:50000 så blir det 50 m i naturen. Undras hur många 50 m breda småvägar som vi har i landet?
Skämt åsido. En del i denna diskussion talar om fel i storleksordningen meter - 10 tal meter. Vi har inte så noggranna kartor av den enkla anlednigen att man kan inte framställa så noggranna, tryckta, kartor. För det första kan man inte rita med den noggrannheten för det andra så är papperet man trycker på inte tillräckligt formstabilt för sådan noggranhet.

Deb egrändningen behöver inte gälla digitala kartor, framför allt inte om de görs från en generell databas som inkluderar högupplöst material, Den digitala skalbara kartan behöver inte ta samma hänsyn till grafisk återgivning vid utzoomning. Detta diskuteras enligt besked på Lm isamband med pågående uppbyggnad av en generell geografisk informationsbas.

Re: kartnoggrannhet

ljungkvist; sa:
... Vi har inte så noggranna kartor av den enkla anlednigen att man kan inte framställa så noggranna, tryckta, kartor. För det första kan man inte rita med den noggrannheten för det andra så är papperet man trycker på inte tillräckligt formstabilt för sådan noggranhet.
För det tredje: Du har missat Fastighetskartan som du kan köpa på Lantmäteriets hemsida i både tryckt och digitalt format.

Nja, undras. Jag diskuterade fastighetskartan inne på lantmäteriet på LM's kontor i Kalmar. Den är inte särskilt noggrann sa de själva. Fastighetsgränserna kan ligga en hel del fel. Återigen, när den grafiska versionen görs så är det med utgångspunkt från den inmätta databasen men med många kompromisser.

Jag har använt fastighetskartan nedladdad digitalt på min iQue. Den är bra fätr att den är så högupplöst och man ser flygfotot igenom plus att stigar finns med som saknas på terrängkartan.

jonasolof; sa:
Nja, undras. Jag diskuterade fastighetskartan inne på lantmäteriet på LM's kontor i Kalmar. Den är inte särskilt noggrann sa de själva. Fastighetsgränserna kan ligga en hel del fel. <SNIP> Den är bra för att den är så högupplöst och man ser flygfotot igenom plus att stigar finns med som saknas på terrängkartan.
Det var bl a det jag menade. Man kan faktiskt se om en väg är 5, 8 eller 12 meter bred.

Enligt vad de sade mig på LM kontoret i Kalmar så tillhör fastighetskartan på Öland de bättre. Flygfotona är tagna på låg höjd så detaljrikedomen är stor. Jag ser enstaka ensnår, traktorspår ute på sjöängar, halvmeterbreda kostigar. Här är verkligen en karta som det lönar sig att zooma in på. Fast det är inte så lätt att vara fototolk eftersom de förstört en del av kontrasten i bilden och lagt grön eller gul smet på det mesta. Framför allt i solsken är det svårt att se detaljerna på skärmen. Hr försökt at ändra gamma osv i Fugawi förberedelse för nedladdning t Palm men det hjälper bara lite. På PCn skärmen får jag dock goda resultat. Sen får man lägga lite track bitar som ledtrådar när man väl är ute i terängen för att hitta fram till de där stigarna. Annars kan man fastna i slånsnåren.

vilken noggrannhet?

Det gäller att ha klart för sig vilken noggrannhet man har.
Hur noga är grynnan utsatt på sjökortet?
Hur noga kan jag läsa av sjökortet?
Hur noga är min position?
Om man inte har klart för sig aktuell onoggrannhet så kör man troligen rakt på grynnan i stället för att ta till tillräcklig säkerhetsmarginal.

Felaktig uppfattning om bättre noggrannhet än vad man faktiskt har leder lätt till olyckor.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg