GLONASS har Iphone också ;-)
Skämt och sido
Ni som säger A eller B för att man skall förstå bättre vad trådskaparen skall köpa till sin far så tycker jag att ni bör
- typ av aktiviteter ni använder GPS:en till
- hur ni använder GPS:en
Mitt mönster är enl. nedan tycker t.ex. att den Oregon 400T som jag har och knappt använder suger att kolla på på sommaren vid paddling då det är soligt. Skärmen är inte bra dvs. jag använder till 98% karta....
Aktivitetaddla kort
Användning av GPS: Skapa spår till ex. Runkeeper eller Everytrail
Typ av GPS: Iphone
Aktivitetaddla skärgård lite längre
Användning av GPS: Skapa spår till ex. Runkeeper eller Everytrail ev navigering
om jag skulle strula till det eller vädret blir enormt dåligt
Typ av GPS: Iphone, Garmin Oregon 400T
Hur: Lägger in fasta waypoints innan till planerad rutt så om dimman/mörkret/blåsten kommer så kan jag minimera att släppa paddeln ändå få en känsla att där ligger ett ställe att tälta på
Aktivitetaddla långt
Användning av GPS: Skapa spår till Everytrail och navigering
Typ av GPS: Garmin Oregon 400T, Spot - skapar spår och nödsändare
Hur: Lägger in fasta waypoints innan till planerad rutt så om dimman/mörkret/blåsten kommer så kan jag minimera att släppa paddeln ändå få en känsla att där ligger ett ställe att tälta på
Jag har med mig solceller att ladda telefon
Aktivitet:Skidur fjällen flera dagar stugtur
Användning av GPS: Skapa spår till Everytrail och navigering
Typ av GPS: Garmin Oregon 400T, Spot
Hur: Lägger in fasta waypoints innan till planerad rutt så om dimman/mörkret/blåsten kommer så kan jag minimera att stå i oväder för att hitta en stuga utan kan leta efter närmaste waypoint
Aktivitet:Cykla kort i Sverige
Användning av GPS: Skapa spår till RunKeeper och Everytrail
om jag skulle strula till det hitta närmsta ställe sova över eller äta
Typ av GPS: Iphone
Hur: Spelar in spåret
Aktivitet:Cykla TransAlperna
Användning av GPS: Hitta enkelt vilka stigar man skall åka på och skapa spår till Everytrail
Typ av GPS: Spot för att skapa spår under flera veckor och slippa ladda. Plus nödsändare
Saknar dock bra App i Telefonen för denna aktivitet eller en optimal cykeldator. Skulle kunnat lösas genom att sitta och lägga in alla spår innan i en Garmin GPS men det är för mycket jobb att ha alla vägskäl på en 10 dagars tur. Skall dock finnas en Garmin karta för cykling som jag aldrig fick tag på
Bild på mig innan min enda lite längre paddling 3 veckor upp till Sikeå längs svenska kusten
Storre bild
http://farm8.staticflickr.com/7007/6693739295_1b6f3f3b23_o.jpg