...det beror på...
jag tycker själv inte att gore-tex hör hemma i en vandringskänga, om du ska använda den i t ex svensk fjällmiljö.
membranet kommer slitas och nötas sönder, och det brukar garantin inte gälla för. t ex så kan dåligt klippta tånaglar (ja, det kanske låter banalt, men det har tydligen hänt) repa upp kängan så att den börjar läcka. även sand och annan skit som letar sin in kommer hela tiden ligga och nöta mot insidan kängan.
ett annat problem som kan uppstå är om kängans skaft är polstrat med något slags skumplast/gummi med öppna celler (vilket bl a meindls kängor brukar vara). blir det genomvått där (om du t ex dränker kängan så den fylls med vatten), så brukar det ta löjligt lång tid att få kängan helt torr igen.
ett annat problem som jag ofta sett hos meindls kängor är att sulan släpper efter ett tag. irriterande, även om garantin ibland gäller för sånt.
mina erfarenheter av meindl och liknande är att de är mycket bekväma, behöver inte gås in, och fungerar bra om det är någorlunda torrt där du går. men om du använder dem aktivt varje dag så kommer de inte hålla längre än ett år. och om du går i fuktiga marker ett tag, så kommer du bli våt om fossingarna.
så, det beror på var du tänker gå med din känga, och hur länge.
/johan