Gotex i vandringskängor?!

Rättelse: Gore-Tex booties gâr visst att byta!

Màste rätta detta inlágg: G-tex kángor som ár tillverkade med sk bootie-teknik, dvs. dár GTex fodret är isytt som en fotomslutande socka, gâr visst att laga (byta) om fodret eller membranet skulle gà sönder.
Dessutom: Goretex foder och andra syntestiska foder som tex. Cambrelle etc., har i allmánhet högre livslángd än läder-foder.
Slutligen, för den som sà ónskar finns det även GoreTexfoder i läder.

MVH

Mats Lindholm

Re: Rättelse: Gore-Tex booties gâr visst att byta!

Tja, om man lever av att sälja Gore-Tex kängor så finns det väl inga nackdelar med dessa.

Tomas

Fodret kanske håller, men membranet?

Jag tvivlar inte en sekund på att de polymervävar som används som foder i Gore tex-kängor har längre livslängd än läder, men jag tvivlar mycket starkt på att diffusionsmembranet har det, och det är väl det som är det intressanta?
Men det är klart att det kan vara smidigt att ha möjligheten att byta ur membranet.
För mig är dock det stora att jag inte tror att ett diffusionsmembran gör en läderkänga så mycket bättre.

Jag vänder mig även mot friluftsindustrins rutinmässiga instoppande av plastmembran i alla jäkla prylar. I vissa prylar funkar det fint, i andra inte.

Fakta vs. myter

När man ser rent felaktiga pàstànden spridas pà nátet màste man ju rycka ut! Fakta är fakta, oavsett allt annat. Seriösa fabrikanter byter ut Gore-tex bootien om den skulle gà sónder, vilken den dock sállan gör.

MVH

Mats Lindholm

Hej Martin!

Att ha Gore-Tex som foder eller inte är vál som allt annat án smaksak, däremot bör man föra en saklig debatt, vilket du ju gör med den äran.
Naturligtvis kan membranet gà sónder, särskilt om man inte har rent inne skon (stenar, grus), lânga spetsiga tânaglar etc. Sköter man emellertid sin sko (utanpà och inuti), har bra strumpor etc., sà finns det ingen anledning att membranet skulle gà sönder. Och skulle det gà sönder en vacker dag, sà ár ju skon lika duglig för det, om än inte lángre lika vattentát.

Jag arbetar ju som ovan Leje mycket riktigt pàpekar pà en fabrik som tillverkar Gore-Tex kángor, och kan dárför se hur fà reklamationer vi har pà membranet. Vill du veta mer kan du gárna maila mig: mats@bestard.com

Slutligen vill jag lyckönska dig till en snygg hemsida och en bra Sko-resencion!

MVH Mats Lindholm

Fukt inifrån som är problemet

Jag har kört med promenadskor med GT i ett par år och mina erfarenheter är att de är på tok för varma annat än som vinterskor. Inga andra skor blir jag så svettig i som just dessa. Och inga andra skor luktar så illa.. Mina är av märkena Ecco och Meindl och av lågskomodell / "crosshike".

Detta kan ju inte annat än bero på att GT är för tätt i kombination med vanligt läder, att membranet satt igen inifrån eller att jag har fotsvett så att tapeterna ramlar ner.
Skorna är bra att ha i slask - INGET ANNAT.

Niklas

igensatt skoventilation

Kan du även få i rena läderkängor i ökenklimat tex där svettes salter kristalliseras i lädret och förhindrar luftning och ventilation genom skons porer. Tvätt med vatten och torkning är lösningen.
Likaledes sätts G-tex membramen igen av salt och is och då blir det varmt i skorna!
Så som vanligt gäller det att ha balans mellan tillförd och avgiven värme och fukt!

Go tur

Johan K

Slutsats: skor bör vårdas

Detta är ett ämne med mycket tyckande och inte så mycket laboratorieresultat... Skulle vara kul att se hur det "egentligen" ligger till.

Hur som helst bör skor vårdas, då funkar de som bäst, oavsett konstruktion. Det är lite där skon klämmer (kaching!) för mig - en välvårdad läderkänga är tillräckligt vattentät för mig, så jag behöver inget diffusionsmembran.

Att skor med GT luktar illa beror med stor sannolikhet på att fodret är i syntet. Syntet luktar illa snabbt, det gör inte naturmaterial.
Luktar syntet inte illa skall man vara misstänksam, eftersom risken finns att produkten är behandlad med bakteriedödande medel (tex triclosan), vilket redan idag har skapat resistenta bakteriestammar som inga läkemedel biter på. Aja baja.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AxBack Möjligt att laga vandringskängor? Kläder 2
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Okvarn Svala vandringskängor? Kläder 18
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Mr. T Vandringskängor för (primärt) urban miljö. Kläder 25
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
xstaystrayx Skinnfria vandringskängor Kläder 20
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
annakask Crispi Rauma - vandringskängor Kläder 2
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Lab Vandringskängor Alperna Kläder 2
Smogz Ofodrade vandringskängor helt i läder? Kläder 17
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Labben Vandringskängor!! Kläder 5
granfront Vandringskängor Kläder 3
IsElaine Tips om vandringskängor Kläder 3
Skydivergirl Vandringskängor Kläder 17
grodanbolle Vandringskängor, fukt och dylikt. Kläder 9
Martin Vandringskängor? Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg