Gore-Tex Paclite "läckte"?!

Hejsan, köpte för ett tag sedan en Arcteryx Beta SL skaljacka. Den är med Gore-Tex Paclite. Efter en tur i regnet idag så var den blöt/fuktig på insdan och min Arcteryx Atom LT var fuktig den med på sina ställen. När jag kom hem och testade den i duschen så läckte den ingenting alls?! Någon mer som har liknande erfarenheter av Paclite och möjligtvis någon lösning?

Har en haglöfs l.i.m jacka som också är i paclite och har upplevt samma sak.
Det kan bero på flera saker men det jag misstänkte var att det bildas kondens på insidan när man använder den i regn under längre perioder.
Jag blev aldrig "blöt" genom min men tröjan under var fuktig på ryggen och där axelremmarna suttit och kunde se att materialet blivit blött genom på jackan, kanske också kan bero på att dwr behandlingen inte riktigt fungerar som den ska när ryggsäcken sitter emot?

Det kan bero på flera saker men det jag misstänkte var att det bildas kondens på insidan när man använder den i regn under längre perioder.
Jag blev aldrig "blöt" genom min men tröjan under var fuktig på ryggen och där axelremmarna suttit och kunde se att materialet blivit blött genom på jackan, kanske också kan bero på att dwr behandlingen inte riktigt fungerar som den ska när ryggsäcken sitter emot?

Det kan mycket möjligt stämma att det är kondens! Men hur ska man kunna motverka detta? Inte så sugen på att köpa nya skaljacka, men vill heller inte gå runt och vara blöt i en jacka som ska motverka det.

Det gäller att känna sin utrustning. En membranjacka kommer aldrig att hålla dig helt torr i regn om du håller på med fysisk aktivitet samtidigt. Det har inget med att jackan läcker att göra utan att "utandningen" av vattenånga inte klarar av att hålla jämna steg med din egen svettproduktion. Det är alltså inget produktionsfel, men jag kan hålla med om att de trissar upp förväntningarna på membranens prestation med sin reklam orimligt högt...

Det kan mycket möjligt stämma att det är kondens! Men hur ska man kunna motverka detta? Inte så sugen på att köpa nya skaljacka, men vill heller inte gå runt och vara blöt i en jacka som ska motverka det.

Du får tyvärr inse att Gore-Tex inte är så bra som reklamen påstår. Jag har haft ett flertal Gore-Tex plagg och samtliga håller kvar kondens på insidan...

Alla GT plagg kan ge kondens på insidan när du arbetar hårt. Är det frost utanför kan det bildas is på insidan av membramet och den är helt vattentät.
Ligger mycket vatten på plagget utsida eller du sätter dig i fuktig mossa så kommer det att gå baklänges och bli vått på insidan.
Det är bara att leva med.

Det är därför vi rekommenderar en vindskjorta om det inte regnar.

go tur

Du känner ju bäst till förhållandena när detta skedde, men för egen del blir jag ofta fuktig på ryggen eller under axelremmarna när jag bär ryggsäck oavsett vad jag har på mig. Allt fungerar förmodligen precis som det ska, problemet är snarare dagens ryggsäckar.

Anpassa kläder efter aktivitet och ventilera med dragkedjor om det fungerar.Jag vet inte under vilka förhållanden du använde jackan, men för egen del så är kombinationen Atom LT och Beta SL (jag har båda själv) på gränsen till vinterplagg givet viss fysisk aktivitet.

Gore-Tex plagg får en del kritik för de fungerar dåligt men det gäller att ha rimliga förväntningar. När jag använder nyvaxade bomulsplagg eller ett galonställ brukar jag däremot slås av hur BRA membranplaggen faktiskt fungerar.

Det finns ingen anledning att nedslås över funktionen hos din nya packlite jacka,

Senast ändrad:
Håller med. Blir man blöt så är det att jackan inte hinner "ventilera" - jäkla uttryck förresten de kör med i reklamen, låter som att det blåser genom jackan i princip. Tycker ändå de har sina fördelar men jag kör int svettasaktiviteter i onödan i GTex om det inte regnar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg