Gore tex- jacka?

• Trådstartare mk5000@hotmail.com (Martin)
  • Start datum

mk5000@hotmail.com (Martin)

Gäst
Funderar på att köpa en gore tex- jacka av märket tierra och undrar därför vilken av de två jackorna cassin ridge och conrad kain som lämpar sig bäst för klättring, skidåkning, fjällvandringar o.s.v.

Tierra-jackor...

Hejsan, jag har köpt mig en jacka för cirka 6 månader sen. Då kollade jag igenom ala modeller och märken som fanns. Jag kollade lite extra på Tierras Cassin Ridge och Conrad Cain. Cassin Ridge är ju direkt anpassad för ex. Isklättring eftersom att den är i en grövre Goretex än Conrad Cain som är sydd i Goretex Tremalzo som är en lättare Goretex.

Båda jackorna är sydda i 3-lagers Goretex, jag skulle nog rekomendera Cassin Ridge för isklättring och Conrad Cain för fjällvandring/fjällskidåkning och andra inte lika krävande aktiviteter(krävande för kläderna alltså).

Själv köpte jag Haglöfs Climber ED, den passade mig perfekt...

/MVH Donga

mm@mm.se (Mikael)

Gäst
Varning för Conrad Kain

Om du skall använda jackan någorlunda aktivt så skulle jag inte rekomendera Conrad Kain.
Har själv en, men tycker den är alldeles för tunn. Har pressat ett hål på armbågen bara genom att luta mig mot
en tegelvägg...
Passar dock utmärkt att gå i stan med...
Mikael

Anonym från gamla forumet

Gäst
Tunnt tyg torkar fort

Tunnt yttertyg är bra om du behöver ett plagg som torkar fort, t.ex om du ska bo i bivack eller ha jackan som regnplagg.

magnus_lindqvist@hotmail.com (Magnus)

Gäst
Tierra är inge vidare.

Jag haft några goretex-jackor nu, TNF's mountainjacket m.fl. Men den Tierra jag köpte för ett år sen är det värsta skit jag haft. Tyget blir bubbligt. detaljer som spännen och dragsko i midja är av usel kvalitet.
Jag är på väg att skaffa en Marmot nu. Den säger rätt många är bra, så tiden får utvisa.

Untitled

Jag har två tierrajackor. Båda har i huvudsak varit bra men givit upphov till irritation över detaljer som inte funkar, t ex blixtlås. Tyget har blivit bubbligt och sömmarna läcker i den första jackan som jag haft sedan 92 och numera använder som skräpjacka.

Den andra jackan, Fitz Roy från 98, är en kompromissjacka mellan vandring, skidor och klättring. Jag har använt den vid alla aktiviteter och tycker att modellen passar mig bra. Något små bröstfickor. Som vanligt har dragkedjan fram gått sönder och för tillfället ersatts av en nyckelring.

Bra pris men varning för detaljfel. Nästa gång köper jag nog inte tierra utan satsar på marmot.

Har för övrigt även en activentjacka från tierra som hittills har fungerat bra - förutom just dragkedjan som kärvar ibland. antingen är jag dragkedjornas fiende eller också har tierra inte riktigt bra dragkedjor.

Lycka till.

/david

skaffa Norröna istället !

Hej !
testade Norrönas modell Trollveggen häromdan och det var det mest fantastiska jacka jag provat. Perfekt längd, dvs ganska lång. Välplacerade fickor. Underbar komfort. Skönt borstad mikrofiber mot hakan och man kände sig enormt bra skyddad i den. Huvan var suverän med mera. Min framtida cykelhjälm får nog plats i den ;-)

Jag använder nu en Marmot Thunderlight men jag tycker den inte är så bra. Att den är lätt och smidig är ju bra, men huvan framförallt är dålig. Nä nästa jacka för mig blir nog en Norröna.Men vad gäller matchande salopettbyxor så får det nog bli Klättermusen för min del när jag skaffar det.

MVH Mats Frank, Umeå

Tierra inget vidare

Håller med. Kör patagonia (är nöjd), men skulle köpa klättermusens saker. Marmont är också ok. har en vän som är väldigt nöjd.

mk5000 (Martin)

Gäst
North Face

Tackar alla för de svar jag har fått om Tierras jackor.
Jag har inte köpt någon jacka än men den dagen kommer väl snart. Därför har jag en fråga igen. På www.sportsnet.se kan man köpa jackor till ( kraftigt?)reducerat pris. Jag har därför börja fundera på North faces kitchana jacket eller kitchana 2000. Någon som har några tankar/åd att detla med sig?

larson_johan@hotmail.com (Johan Larson)

Gäst
Mitt hjärta blöder

Är en stolt ägare av en Tierra Headstone Rock jacka och ett par Tierra Salopett byxor.
Dessa är nu inne på sin tredje säsong och jag har aldrig haft några problem med dem, tvärtom de har visat att de duger under riktigt dåliga förhållanden (-20 och kuling). Det enda jag fick komplettera med var en fleece, f.ö också en Tierra. Jag har också ett flertal kompisar som använder deras kläder och som dessutom är mycket nöjda. Det faktum att Tierra även har varit på Mt. Everest talar för att de kan göra bra grejor som också har lite mer humana priser än t.ex TNF, Marmot, Mover, Peak mfl.
Du har nog bara haft otur med ditt plagg tror jag.

bjorn@hotmail.com (bjarne)

Gäst
Har en cassin ridge....

Har en Cassin ridge och den funkar jätte bra
god slitstyrka och bra rörlighet....
Ett bra köp!

B

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
Motion Bra Gore-tex jacka? Kläder 11
mickenTHN Döda min Gore-Tex jacka? Kläder 9
ebh Gore Tex jacka för stad och friluft, förslag??? Kläder 4
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg