Gore tex eller vanlig känga

Hade jag köpt en känga idag hade jag köpt den här http://www.crockettandjones.co.uk/mensboots-snowdo.html eller någon liknande från Tricker's. Dock så har jag allt ifrån (lädersulade) m/60, Lundhags (Ranger High), vanliga goretexkängor i mitt "skogsförråd". M90-kängan är inte gjord för riktiga fötter och de billigare lundhagskängorna har inte heller den passformen som riktiga fötter kräver. Lundhags kängor har väldigt styva sulor och väger en del. Dock ger de väldigt högt stöd och riktigt bra grepp! Om du får skoskav eller inte beror mycket på skornas passform, men även på hur följsamma de är.

Varför kan du inte få den nya kängan som försvaret precis har släppt?

En m90 kostar omkring 300-400 kronor i inköp för försvaret, den nya kängan kostar omkring 2000. Vet ej namnet på den men den skall vara bra.

En M90 utan specialinlägg och du kan bara räkna med att dra på dig skador på knän, rygg och leder. Undvik den till alla pris, eller ha den på dig på uppställningarna när du inte har hunnit putsa upp dina andra kängor.

Hade jag köpt en känga idag hade jag köpt den här http://www.crockettandjones.co.uk/mensboots-snowdo.html eller någon liknande från Tricker's. Dock så har jag allt ifrån (lädersulade) m/60, Lundhags (Ranger High), vanliga goretexkängor i mitt "skogsförråd". M90-kängan är inte gjord för riktiga fötter och de billigare lundhagskängorna har inte heller den passformen som riktiga fötter kräver. Lundhags kängor har väldigt styva sulor och väger en del. Dock ger de väldigt högt stöd och riktigt bra grepp! Om du får skoskav eller inte beror mycket på skornas passform, men även på hur följsamma de är.

Varför kan du inte få den nya kängan som försvaret precis har släppt?

En m90 kostar omkring 300-400 kronor i inköp för försvaret, den nya kängan kostar omkring 2000. Vet ej namnet på den men den skall vara bra.

En M90 utan specialinlägg och du kan bara räkna med att dra på dig skador på knän, rygg och leder. Undvik den till alla pris, eller ha den på dig på uppställningarna när du inte har hunnit putsa upp dina andra kängor.

jag förmodar att du syftar på dina ranger high när du ger ditt omdöme om lundhags kängor och då undrar jag hur du i hela fridens namn kan känna ett högt och bra stöd av det där sladder-skaftet. att du upplever dom som tunga och med bra grepp är också en gåta, halkigare kängor får man leta efter. mig veterligen jobbar lundags bara med två olika läster; normal och opti, dessa finns spridda över sortimentet och har ingen koppling till kängans pris. vad grundar du ditt påstående om att de billigare lundhags kängorna inte har den passform riktiga fötter kräver, på? förresten vad i hela fridens namn är "riktiga" fötter??

sen kan du inte alls vara så kategorisk i dina omdömen om m90 kängan av dom 20 personer jag rykte in med var det noll, just det noll, som hade problem med m90 kängan, jag gjorde lumpen i brytpunkten när kängan precis kom och ville man var det bara att kvittera ut den äldre varianten. men naturligtvis skulle alla ha m90 kängan, det var ju det absolut bästa man kunde frambringa i fotbeklädnadsväg. nu har tydligen trenden vänt, plötsligt är det på modet att tycka precis tvärtom att kängan inte bara är obekväm utan nu också mer eller mindre livsfarlig.

sanningen ligger naturligtvis mitt i mellan. det förstår ju vem som helst. man kan ju inte sätta en hel j*vla armé på fötter och få ett 100% igt bortfall för att soldaterna inte kan röra sig i sina kängor. hur dum får man bli??

Senast ändrad:
Tveklöst membranlöst!

Även om jag använder G-tex i kängorna som jag knatar i skogen hemmavid med så kan jag bara säga att. Tänk om jag haft mina Lundhags Syncro under jägartjänsten för 100 år sedan. När vi pratar militär användning så är det TVEKLÖST utan membran som gäller. Som jag ser det finns det två huvudregler.

1. Membranlöst= Blir G-texfodret blött i en membrankänga så ÄR det blött resten av den övningen...och blött blir det. Var så säker!

2. Skippa M90...värdelös svampmokasin. Som Patric så riktigt påtalat så är det en arbetskänga för kaserner.

3. Välj en känga som passar din fot. Kostnaden kommer du bara att tacka dig själv för att du tog....

Lycka till

sen kan du inte alls vara så kategorisk i dina omdömen om m90 kängan av dom 20 personer jag rykte in med var det noll, just det noll, som hade problem med m90 kängan,

du har ett massivt underlag där, på 20 personer.. jag gjorde min värnförmån i samma skede och vi fick direktiven att köpa privata för försvarets känga inte var gjord för jägartjänst.. jag säger inte att det inte kan gå med m90, jag säger att man minskar risken för problem om man köper en känga som enkom är byggd för att vandra med tung packning.. m90 kängan är precis som alla andra kompromisser, inte bra till nått, hjälpligt duglig till mycket.. den är naturligtvis byggd till det svenska försvaret behöver den till och det är en försvinnande liten del av försvarsmakten som går långa sträckor med tung packning, varför skulle kängan byggas för denna lilla grupp?

jag gjorde lumpen i brytpunkten när kängan precis kom och ville man var det bara att kvittera ut den äldre varianten. men naturligtvis skulle alla ha m90 kängan, det var ju det absolut bästa man kunde frambringa i fotbeklädnadsväg. nu har tydligen trenden vänt, plötsligt är det på modet att tycka precis tvärtom att kängan inte bara är obekväm utan nu också mer eller mindre livsfarlig.

det är inget nytt, den diskussionen har pågått sedan m90 första gången levererades till förbanden..

du har ett massivt underlag där, på 20 personer.. jag gjorde min värnförmån i samma skede och vi fick direktiven att köpa privata för försvarets känga inte var gjord för jägartjänst.. jag säger inte att det inte kan gå med m90, jag säger att man minskar risken för problem om man köper en känga som enkom är byggd för att vandra med tung packning.. m90 kängan är precis som alla andra kompromisser, inte bra till nått, hjälpligt duglig till mycket.. den är naturligtvis byggd till det svenska försvaret behöver den till och det är en försvinnande liten del av försvarsmakten som går långa sträckor med tung packning, varför skulle kängan byggas för denna lilla grupp?

det är inget nytt, den diskussionen har pågått sedan m90 första gången levererades till förbanden..

20 personer är i alla fall tillräckligt många för att slå hål på myten om att "man kan räkna med" att få problem, vilket var enda syftet med inlägget.

sen har jag aldrig någonsin påstått att m90 kängan skulle vara bättre än vad ni räknat upp, tvärtom väljer jag själv lundhags utan att tveka. mina inlägg handlar om att m90 kängan inte behöver generalsågas, för så kass är den inte. tänk på att det finns en hel del människor som googlar sig fram hit och för en privatperson med skral ekonomi som är ute någon mil per år är helt klart ett par m90 kängor ett alternativ.

men jag skulle gärna vilja veta av dig patric, som tycker mitt underlag på 20 personer är magert och eftersom du uttalar dig ännu mer bestämt än mig, hur stor är den grupp du refererar till och hur ingående har du följt deras användande av kängan? vilka skador har rapporterats in? är det enbart frakturer eller finns också lindrigare problem? finns det något kännt fall i din, förmodar jag, betydligt större försöksgrupp, som klarade användandet helt utan skador?

du har ett massivt underlag där, på 20 personer..

läs vad jag skriver, jag har redan svarat på alla dina frågor.

du raljerade över att jag hänvisade till en liten grupp. jag ställde då en motfråga, hur många var det i den grupp du hänvisar till? vilka skador uppkom? fanns det någon som var helt skadefri?

jag har läst hela tråden igen, det enda jag kan se att du refererar till är din polare på fmv, är det han som ska gå i god även för dessa uppgifter? -det var ju "massivt" :)

att det skulle ha gått ut ett "direktiv" till er ny-inryckta, att skaffa egna kängor, tror jag inte ett ögonblick på.

du raljerade över att jag hänvisade till en liten grupp. jag ställde då en motfråga, hur många var det i den grupp du hänvisar till? vilka skador uppkom? fanns det någon som var helt skadefri?

jag har inte hänvisat till några grupper som underlag, jag har aldrig heller påstått att fallskärmsjägarkompaniet 1990-91 skulle vara ett godtagbart referensmaterial, jag hänvisar till något som är allmänt vedertaget som du själv också känner till och nämner vid minst ett tillfälle. alla vet att M90 kängan inte är framtagen för jägartjänst.. jag har inte heller påstått att man blir skadad eller att man inte kan klara sin militärtjänst med M90 känga, jag har däremot sagt att livet blir MYCKET enklare med skodon gjorda för ändamålet.. som sagt, läs så slipper jag skriva samma saker igen.

att det skulle ha gått ut ett "direktiv" till er ny-inryckta, att skaffa egna kängor, tror jag inte ett ögonblick på.

du får tro vad du vill, vi fick ut en lista över vilka civila persedlar vi rekommenderades att köpa inför fallskärmsjägarutbildningen, jag vill minnas att den såg ut så här:

Löparskor
Superunderställ
thermo jägarunderställ
tretorn sarek
lundhags alaska

Hur mycket mer stöd (alla klagar ju på att marschkänga M/90 är sladdrig) får man av ett par lundhags kontra 90 kängan? Svar: inte mycket! Jag har använt både och tycker de är ganska likvärdiga på den punkten. Jägarna förr i tiden, när det var rätt mycket hårdare och mer språngmarscher etc hade ju 59 kängan och den är ju ännu mer old school och sladdrig, och deras utrustning vägde ju minst lika mycket som dagens bassar, så vad är grejen, är vi bara gnälligare idag? Armfeldts lirare tågade ju över fjällen i träladdor, och ordförande Mao och hans gubbar tillryggalade 1200 mil på ett år i allt annat än fotriktiga skor, så det är inte där det faller (jaja, nu ska vi inte vara petnoga med hur många som dog av köld, sjukdomar o skyttegravsfot, lite ironisk och sarkastisk får man väl vara).

Jag hade både marschkänga 90 (som den de facto heter i nomenklaturen) och Meindl Performance under min tid i grönställ o grön basker. Den senare höll lika dåligt/bra som den första. Med tanke på priset och hållbarheten är 90 kängan mer prisvärd. Hade inga probs med tung packning, skav, vatten tålighet etc. med den heller. Det är ett jävla gnäll på dagens lumpare, trots att det är frivilligt, och i princip har varit det i 10 år. De borde göra gröntjänsten längre och de nyinryckta borde utrustas med Ötzis standard så kanske de kunde lägga av med sura miner och klagovisor. Dagens ända riktiga jägare (K4) får väl ändå ut meindl av nån modell?

En anledning till att jag slutade använda marschkänga 90 under mina verksamma år var att det uppstod sprikor i lädret eller andra defekter som gjorda ett jag fick gå och byta känga och börja om med att gå in ett nytt par.

Hur mycket mer stöd (alla klagar ju på att marschkänga M/90 är sladdrig) får man av ett par lundhags kontra 90 kängan? Svar: inte mycket! Jag har använt både och tycker de är ganska likvärdiga på den punkten. Jägarna förr i tiden, när det var rätt mycket hårdare och mer språngmarscher etc hade ju 59 kängan och den är ju ännu mer old school och sladdrig, och deras utrustning vägde ju minst lika mycket som dagens bassar, så vad är grejen, är vi bara gnälligare idag? Armfeldts lirare tågade ju över fjällen i träladdor, och ordförande Mao och hans gubbar tillryggalade 1200 mil på ett år i allt annat än fotriktiga skor, så det är inte där det faller (jaja, nu ska vi inte vara petnoga med hur många som dog av köld, sjukdomar o skyttegravsfot, lite ironisk och sarkastisk får man väl vara).

Jag hade både marschkänga 90 (som den de facto heter i nomenklaturen) och Meindl Performance under min tid i grönställ o grön basker. Den senare höll lika dåligt/bra som den första. Med tanke på priset och hållbarheten är 90 kängan mer prisvärd. Hade inga probs med tung packning, skav, vatten tålighet etc. med den heller. Det är ett jävla gnäll på dagens lumpare, trots att det är frivilligt, och i princip har varit det i 10 år. De borde göra gröntjänsten längre och de nyinryckta borde utrustas med Ötzis standard så kanske de kunde lägga av med sura miner och klagovisor. Dagens ända riktiga jägare (K4) får väl ändå ut meindl av nån modell?

haha.. men gro då, har ditt konto blivit kapat av ett troll?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lami Gore-Tex vara eller inte vara i kängor Utrustning allmänt 10
alextangclan Gore-Tex Paclite "läckte"?! Utrustning allmänt 8
jackemos Tvätt och impregnering av gore-tex i tvättmaskin Utrustning allmänt 3
Tocaermo Smältpunkt gore-tex? Utrustning allmänt 7
gogreen Gore-Tex Specifikationer Utrustning allmänt 16
Allarp Laga Gore-Tex Utrustning allmänt 6
mellgren Gore-Tex tyg?! Utrustning allmänt 3
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
Skogsakuten Nytt tvättmedel för 'NN-tex' kläder? Utrustning allmänt 0
KLAGER Bilder från svensk natur, tex nationalparker Utrustning allmänt 9
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg